-
-
Svar på tråden Varför tar inte svenska tjejer första steget?
-
Det är ungefär samma för mig att det inte finns någon speciell typ som jag faller för utan det händer när jag minst anar det. Något gemensamt intresse är ett stort plus dock, och att vår kommunikation fungerar bra, att det flyter på. Men däremot vet jag egenskaper som kan få mig att tappa attraktionen, som t ex om hon visar på egoism eller brist på empati. Utseendet är också mindre viktigt för hur attraktiv hon SER ut avgörs en hel del av hennes personlighet.Linnie skrev 2021-04-26 15:13:54 följande:Ja, givetvis om jag blir himlastormande kär så vill jag ju ha en relation, men jag anstränger mej inte just nu för att hitta situationer att träffa någon att bli kär i. Och jag kan verkligen bli kär i typ vem som helst. Har ingen "typ" jag faller för, inget speciellt utseende, ingen speciell ålder, inte ens ett kön-båda går fint. Givetvis inte "vem som helst", det finns ju något hos dessa personer som jag faller för utan att jag vet vad det är. Personlig charm och utstrålning förmodligen. Och ett utseende som är attraktivt, men det är inte ens en fjärdedel av helheten.
Men ofta när jag inte är kär längre kan jag tänka om personens utseende att "wow, hen är inte alls lika snygg nu", så det är ju givet att någon blir mer attraktiv för att man är just kär.
Att det finns kvinnor som säger "vi behöver inte er män längre", speciellt på anonyma forum behöver nog inte män lägga så stor vikt vid. Det handlar ju om en enda kvinna som kanske tom säger det i affekt. Eller som du säger så har hon precis varit med om dåliga erfarenheter från män.
Eller så faktiskt för att det finns en aning av sanning i påståendet, just när det kommer till barnskaffning. Män behövs ju ändå men enbart spermier. Och oroa dej inte för det, för jag är säker på att det flesta kvinnor vill göra barn på det naturella sättet.
Tror det är få heterosexuella kvinnor som vid 25 bestämmer sig för att aldrig mer träffa en man och sedan fullföljer det resten av livet. Men en del är mer av typen "det händer när det händer".
Min farmor blev änka vid 38, hon levde ensam i resten av livet, men så hade hon också två barn och mannen var hennes stora kärlek som avled för tidigt.
Men du tycker inte en relation är så viktigt för dig just nu alltså? -
Jag har läst att bara för att man har saker gemensamt, så betyder inte det nåt.Anonym (paj) skrev 2021-04-27 14:16:37 följande:Det är ungefär samma för mig att det inte finns någon speciell typ som jag faller för utan det händer när jag minst anar det. Något gemensamt intresse är ett stort plus dock, och att vår kommunikation fungerar bra, att det flyter på. Men däremot vet jag egenskaper som kan få mig att tappa attraktionen, som t ex om hon visar på egoism eller brist på empati. Utseendet är också mindre viktigt för hur attraktiv hon SER ut avgörs en hel del av hennes personlighet.
Men du tycker inte en relation är så viktigt för dig just nu alltså?
Och att utseendet har stor betydelse för tjejer. Killar inbillar sig ofta att han ser bättre ut än vad han gör. -
Jag har inte heller nån speciell typ, och jag skrev att jag tror tjejer kan känna samma. Att attraktion kan handla om så mycket olika saker, småsaker, som det är svårt att sätta fingret på. Men det var fel, svarade dom flesta.Anonym (paj) skrev 2021-04-27 14:16:37 följande:Det är ungefär samma för mig att det inte finns någon speciell typ som jag faller för utan det händer när jag minst anar det. Något gemensamt intresse är ett stort plus dock, och att vår kommunikation fungerar bra, att det flyter på. Men däremot vet jag egenskaper som kan få mig att tappa attraktionen, som t ex om hon visar på egoism eller brist på empati. Utseendet är också mindre viktigt för hur attraktiv hon SER ut avgörs en hel del av hennes personlighet.
Men du tycker inte en relation är så viktigt för dig just nu alltså? -
Det där med utseendet gäller inte alla tjejer.Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 14:21:53 följande:Jag har läst att bara för att man har saker gemensamt, så betyder inte det nåt.
Och att utseendet har stor betydelse för tjejer. Killar inbillar sig ofta att han ser bättre ut än vad han gör.
Det är klart det är ett plus om han ser bra ut.
Men det är helheten som avgör.
Har han ingen trevlig personlighet,humor,empati osv så spelar det ingen roll hur snygg han må vara.
Jag vill kunna känna att man passar ihop. Att det klickar.
Däremot är min erfarenhet att utseendet är väldigt viktigt för män.
Men jag kan ha fel. -
Jag tycker att jag har många bra sidor, men jag är inte perfekt. Jag tror på att man ska vara sig själv, att rätt person vill ha en för den man är, att man duger precis som man är.molly50 skrev 2021-04-27 14:33:53 följande:Det där med utseendet gäller inte alla tjejer.
Det är klart det är ett plus om han ser bra ut.
Men det är helheten som avgör.
Har han ingen trevlig personlighet,humor,empati osv så spelar det ingen roll hur snygg han må vara.
Jag vill kunna känna att man passar ihop. Att det klickar.
Däremot är min erfarenhet att utseendet är väldigt viktigt för män.
Men jag kan ha fel.
Men det är fel, har jag läst. Om jag nu är så bra, så borde jag ha träffat rätt. Har inget med tur att göra. Dom flesta träffar nån. -
Det där är ju en sanning med modifikation.Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 14:59:15 följande:Jag tror på att man ska vara sig själv, att rätt person vill ha en för den man är, att man duger precis som man är.
Tänker man inte anpassa sig alls till någon annan, aldrig lyssna utan bara prata om sina åsikter som de rätta, fortsätta med hobbies så man knappt hinner träffas, laga bara sån mat man själv gillar, bestämma saker framöver utan att stämma av med sin partner -ja, då duger man faktiskt inte som partnermaterial. -
Det är klart man ska vara sig själv.Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 14:59:15 följande:Jag tycker att jag har många bra sidor, men jag är inte perfekt. Jag tror på att man ska vara sig själv, att rätt person vill ha en för den man är, att man duger precis som man är.
Men det är fel, har jag läst. Om jag nu är så bra, så borde jag ha träffat rätt. Har inget med tur att göra. Dom flesta träffar nån.
Men man måste ju också anpassa sig litegrann och inte bara fortsätta leva som man alltid gjort när man träffar någon.
Man måste kunna prata med varandra. Kommunikationen är viktig för att förhållandet ska kunna fungera. -
Ja, det säger sig självt. Inte det menar med att vara sig själv.molly50 skrev 2021-04-27 15:08:05 följande:Det är klart man ska vara sig själv.
Men man måste ju också anpassa sig litegrann och inte bara fortsätta leva som man alltid gjort när man träffar någon.
Man måste kunna prata med varandra. Kommunikationen är viktig för att förhållandet ska kunna fungera. -
Personligheten och social status betyder mer för kvinnor än för män, generellt sett. Så är det. Du kan nog höra det i varenda dejtingcoachingvideo på youtube.Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 14:21:53 följande:Jag har läst att bara för att man har saker gemensamt, så betyder inte det nåt.
Och att utseendet har stor betydelse för tjejer. Killar inbillar sig ofta att han ser bättre ut än vad han gör.
På en dejtingsida däremot så går det inte att få reda på personligheten så lätt så där spelar utseendet stor roll för män. -
Var svarade dem att det var fel?Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 14:26:14 följande:Jag har inte heller nån speciell typ, och jag skrev att jag tror tjejer kan känna samma. Att attraktion kan handla om så mycket olika saker, småsaker, som det är svårt att sätta fingret på. Men det var fel, svarade dom flesta.
-
Jo du har nog rätt i det. Sedan är ju, som någon tidigare sa, folk i allmänhet mer avslappnade och partysugna när de är utomlands på semester t.ex. Och då ökar möjligheterna att attraktion och flirtande uppstår.
Svenska tjejer är nog mer försiktiga, även om de också kan ta första steget. De vill gärna känna killen lite på pulsen. Kanske testa honom fram och tillbaka för att se vad han går för innan de försöker mer seriöst med honom.
Jag har upplevt att svenska tjejer inte sällan spelar någon sorts spel om de fattat intresse för en man. Och att det är upp till honom att "följa spelets regler" om han vill ro det ända i hamn. De testar honom på olika sätt. Växlar mellan att vara varma och kalla, närmande och avståndstagande. Leker gärna lite med hans känslor för att se om båten håller för gungning s.a.s.
Absolut har även jag upplevt att kvinnor är mer rakt på sak när man är utomlands, tillochmed så nära utomlands som i Danmark.
-
Jag förstår vad du menar. Man ska inte behöva göra sig till för någon annan och ändra hela sin personlighet.Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 15:09:30 följande:Ja, det säger sig självt. Inte det menar med att vara sig själv.
Då är det ju inte ens rätta jag som personen faller för. -
Svenska kvinnor tar ju visst initiativ fast på ett annat sätt. Det är kanske inte så mycket sensuellt spel som på sydligare breddgrader.
Själv har jag aldrig tagit initiativet men det är för att jag är socialt inkompetent på det området ha ha. Om en man söker ögonkontakt blir jag fortfarande blyg och slår ner blicken. När jag nätdejtar skriver jag aldrig till någon, män skriver till mig.
Jag tycker inte synd om mig själv för att det är så. Det är ju helt självförvållat. Jag är inte representativ heller. Mina väninnor har aldrig haft problem med att flörta och ta för sig.
Sedan tror jag att den typ av män jag gillar, lite nördiga udda typer, skulle bli skeptiska om jag tog kontakt. Jag ser inte ut som jag känner mig. Jag har långt blont hår, sminkar mig, klär mig kvinnligt och har kvinnlig figur. Fast jag är lika blyg och nördig själv, Aspergers light enligt mina vänner. Jag är helt usel på att flörta, förstår inte poängen och tycker att det där spelet är meningslöst och idiotiskt. Jag blir bara stressad av det.
Självförvållat alltså, men det är ett beteende som är otroligt svårt att bryta för mig. -
Nu blir jag sällan raggad på, så jag har lärt mig att ta för mig själv. (Annars skulle det vara som att leva som nunna för mig).
Det blir lättare och en ratning svider inte lika mycket längre...men det svider ändå att bli ratad. Inte alls lika mycket som de första gångerna men ändå en hel del. Svider en hel del.
Tror många, spec. tjejer är rädda för den där smärtan att bli ratade. Därför vill de inte ta första steget. Jag är tjej och har vant mig en del att bli ratad, men jag har en killkompis som säger att det slutar helt att göra ont att bli ratad efter tillräckligt många ratningar. han är min guru på det området. Jag svär att han kan bli ratad av tio olika tjejer samma kväll när vi är ute (före corona)...stör honom inte alls. Är inte där än men väldig skillnad mot hur det brukade vara.
Nu vill jag ju inte bli ratad helst men det hade vart jävligt coolt att kunna få 10 nej/nej tack/jag är tyvärr gift/Jag har redan sett dig försöka med tre andra så nej tack din jävla slampa... på raken utan grina. Tror jag klarar kanske 4-5 i dagsläget? Fast lyckas oftast innan dess. Är ca 50/50 när jag raggar. -
I vilka sammanhang/trådar har du fått dessa svar. Vore intressant att läsa faktiskt.Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 14:26:14 följande:Jag har inte heller nån speciell typ, och jag skrev att jag tror tjejer kan känna samma. Att attraktion kan handla om så mycket olika saker, småsaker, som det är svårt att sätta fingret på. Men det var fel, svarade dom flesta.
-
Absolut!Anonym (Nja) skrev 2021-04-27 19:53:37 följande:I vilka sammanhang/trådar har du fått dessa svar. Vore intressant att läsa faktiskt.
-
Tycker det finns gott om Svenska tjejer som tar första steget inget konstigt alls