• molly50

Varför tar inte svenska tjejer första steget?

Anonym (Man) skrev 2021-04-25 08:42:28 följande:

Oftare när man är utomlands har man en mer avslappnad och friare känsla. När det raggas tänker man bara för kvällen eller kanske en kortare romans.

Här hemma i Sverige tänker många, speciellt tjejer, en längre, mer seriös relation. Det kanske spelar in?

Jag kan inte tala för andra kvinnor.
    Men för mig så har det spelat in.
    Jag har raggat på killar när jag var singel. Men då jag har varit ute efter något seriöst så har jag ofta blivit besviken då det visat sig att killarna sett en chans att få sex.
    Så det har oftast slutat med att jag har backat då jag inte var intresserad av att vara någons onaniredskap.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-25 11:03:36 följande:
    Hur raggade du? Det är vanligt att tjejer raggar, har jag förstått nu, även om jag själv inte varit med om det.
    Jag kunde väl gå fram och prata med killarna och vara lite flirtig.
    Visa att jag var intresserad.
    Var rak och ärlig om att jag gillade honom osv.
    Men tyvärr så missuppfattades det ibland.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-25 11:13:40 följande:
    Är du väldigt tydlig då? Tjejer har kommit fram och pratat, men om dom flirtar kan vara svårt att avgöra.
    Citerar B här i tråden:

Min erfarenhet ( utländsk tjej som bor i Sverige ) och många av mina utländska tjejkompisars ( olika länder ) är att en del svenska män missförstår vanlig trevlighet och småprat till intresse.
    Ja,jag var tydlig.

Men jag håller med B om att småprat många gånger kan misstolkas som intresse.
    Eller att det ser en chans att få sex.
    Det sistnämnda gjorde att jag tappade intresset för att ragga då jag sökte något mer seriöst. Inte bara sex.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-25 11:22:48 följande:
    Ok. Jag får hoppas att jag träffar en tjej som tar första steget och är tydlig då. Skulle kännas uppfriskande. En glad och välkommen överraskning Glad
    Ja,men gör du inte det så är det inte fel om du tar första steget heller.
    Det är en lika glad och välkommen överraskning för oss tjejer.
    Om det inte handlar om att killen bara vill ha sex.
    Alla tjejer uppskattar inte det.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-25 12:00:20 följande:
    Jag tror att det är mer en glad och välkommen överraskning för killar. Det är vanligare att killar tar första steget.
    Det är det för tjejer också.
    Oftast. Om killen verkligen visar ett genuint intresse och inte bara raggar för sex.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-25 11:59:00 följande:
    Jag har förstått att dom flesta tjejer föredrar att killen tar första steget. Då slipper tjejer ta risken att dom gör bort sig. Det är lite läskigt att riskera sånt.
    Sen råder det delade meningar om det är fel eller rätt om killen tar första steget. Om det är "rätt kille", som hon är attraherad av, då är det bra.
    Killen ska ju själv kunna veta det innan. Så att det inte bli genant för honom, och en besvärlig situation för henne.
    För min egen del så handlade det inte om rädsla för att göra bort mig.
    Utan mer om att jag tröttnade på att bli sedd som ett sexobjekt för att jag raggade.
    Det var,som sagt,inte det jag var ute efter.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-25 12:14:38 följande:
    Men förstår du var jag kommer ifrån? Jag menar att det är vanligt att killar tror att tjejen är intresserad när hon bara är trevlig. Bara för att en tjej kommer fram och börjar prata, så behöver inte det betyda nåt. Hon måste vara väldigt tydlig, då inte alla män vågar tro på att hon kanske är intresserad. 
    Precis. Det är vanligt.
    Det kan också göra att man som tjej inte vill gå fram och prata av rädsla för att ge falska signaler.
    Ja,men även om man är tydlig och visar vad man vii så kan man bli missförstådd.
    Många män kan då ta det som att man vill ha sex,fast så inte är fallet.
    Och det kan också skrämma bort kvinnor.
    Kan du förstå det?
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-25 12:52:45 följande:
    Absolut, det blir en ond cirkel. Killar vågar inte ta första steget, för risken är stor att hon inte är intresserad. Tjejen vågar inte, för då tror han att det ska bli ligga.
    Ja,det blir en ond cirkel. Det håller jag med om.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 14:21:53 följande:
    Jag har läst att bara för att man har saker gemensamt, så betyder inte det nåt.
    Och att utseendet har stor betydelse för tjejer. Killar inbillar sig ofta att han ser bättre ut än vad han gör. 
    Det där med utseendet gäller inte alla tjejer.
    Det är klart det är ett plus om han ser bra ut.
    Men det är helheten som avgör.
    Har han ingen trevlig personlighet,humor,empati osv så spelar det ingen roll hur snygg han må vara.
    Jag vill kunna känna att man passar ihop. Att det klickar.
    Däremot är min erfarenhet att utseendet är väldigt viktigt för män.
    Men jag kan ha fel.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 14:59:15 följande:
    Jag tycker att jag har många bra sidor, men jag är inte perfekt. Jag tror på att man ska vara sig själv, att rätt person vill ha en för den man är, att man duger precis som man är.
    Men det är fel, har jag läst. Om jag nu är så bra, så borde jag ha träffat rätt. Har inget med tur att göra. Dom flesta träffar nån.
    Det är klart man ska vara sig själv.
    Men man måste ju också anpassa sig litegrann och inte bara fortsätta leva som man alltid gjort när man träffar någon.
    Man måste kunna prata med varandra. Kommunikationen är viktig för att förhållandet ska kunna fungera.
  • molly50
    Anonym (Evolution) skrev 2021-04-27 15:09:30 följande:
    Ja, det säger sig självt. Inte det menar med att vara sig själv.
    Jag förstår vad du menar. Man ska inte behöva göra sig till för någon annan och ändra hela sin personlighet.
    Då är det ju inte ens rätta jag som personen faller för.
Svar på tråden Varför tar inte svenska tjejer första steget?