• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • sextiotalist
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 12:25:18 följande:

Säkert ovanlig för hela landet. Men inte i Sthlms innerstad.

Stockholms innerstad?

Södermalm, Vasastan, Kungsholmen, Östermalm?

Det bor rätt många inom dessa områden och du kan tala för alla.

De jag känner som bor på Södermalm och Kungsholmen delar på ledigheten och deras barn började kring 18 månader.

Ja, de har mycket bra inkomst och kvalificerade yrken, nej de åker inte till Seychellerna men har sommarhus.
  • Anonym (Oklar)
    sextiotalist skrev 2020-11-28 12:25:35 följande:

För dom är det kanske en nödvändigt val för att kunna fungera som förälder. Jag vantrivdes med att vara föräldraledig.

Om de istället sagt att jag vantrivs hemma, hade du accepterat det svaret?

Eller jag älskar mitt arbete?

Eller nej, jag vill inte bo i en trea i en förort?

Vilket svar duger för dig?

Jag behöver ju inget svar. Jag kommer aldrig ställa frågan "varför?" Oavsett om folk väljer att sätta sina barn I förskola vid 11 månader eller 5 års ålder. Det är andra som kräver mig på svar för att jag avviker från DERAS norm
  • Anonym (Oklar)
    sextiotalist skrev 2020-11-28 12:30:31 följande:

Stockholms innerstad?

Södermalm, Vasastan, Kungsholmen, Östermalm?

Det bor rätt många inom dessa områden och du kan tala för alla.

De jag känner som bor på Södermalm och Kungsholmen delar på ledigheten och deras barn började kring 18 månader.

Ja, de har mycket bra inkomst och kvalificerade yrken, nej de åker inte till Seychellerna men har sommarhus.

Snittet för förskolestart i hela landet är 1.5 år. Högutbildade startar generellt tidigare. Stockholm har stor andel högutbildade.

Detta visar att min erfarenhet nog ligger närmre verkligheten än din. Men det finns såklart variationer i olika kretsar.
  • lövet2
    Anonym (Mamma till två) skrev 2020-11-28 11:32:39 följande:
    Jag har också , åtminstone delvis, god erfarenhet av förskola. Om barnet inte är för litet, om dagarna inte är för långa, om barnet trivs, inte blir för trött och förskolan håller god kvalitet med små barngrupper, då tror jag att förskola är mycket utvecklande.
    Ja, problemet ligger i att det finns lika många "dåliga" förskolor som "bra".

Jag hade ett barn, som jag kände var ett typiskt dagisbarn och skulle ha mått jättebra med halvlånga dagar där. Hon hade inga jämnåriga i närheten och hon var väldigt social av sig redan från start. Ändå blev det ingen förskola för henne. Den som vi hade tillgång till, den var dålig. Riktigt dålig. Varför skulle jag ha mitt barn på en dålig förskola när jag hade möjlighet att ha henne hemma?

Nu, många år senare, är ledarskapet utbytt och hälften av personalen. Nu är det en bra förskola med lagom stora grupper. Hade jag varit i samma läge i dag med ett supersocialt barn, så hade hon nog fått gå där.

Många som pratar om hur bra och utvecklande det är i förskolan, glömmer att kvaliteten är skiftande. De har själva god erfarenhet och tror att alla förskolor fungerar lika bra. Tror att andras farhågor bara är fördomar. Vi som sett hur en riktigt dålig förskola ser ut, vi vet att barnen inte mår bra av att vara där.
  • sextiotalist
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 12:42:00 följande:

Snittet för förskolestart i hela landet är 1.5 år. Högutbildade startar generellt tidigare. Stockholm har stor andel högutbildade.

Detta visar att min erfarenhet nog ligger närmre verkligheten än din. Men det finns såklart variationer i olika kretsar.

Men där är förklaringen. Det är folk som inte vill vara länge borta från sitt arbete och är nog uppriktigt förvånande att man avstår från sitt arbete, de har råd men har ett arbete de trivs med. Det är inte Seychellerna som drar.
  • Anonym (Oklar)
    sextiotalist skrev 2020-11-28 13:07:42 följande:

Men där är förklaringen. Det är folk som inte vill vara länge borta från sitt arbete och är nog uppriktigt förvånande att man avstår från sitt arbete, de har råd men har ett arbete de trivs med. Det är inte Seychellerna som drar.

I deras fall handlar det faktiskt om att de klagar på att "pengarna ska ju in" "det är så snävt med en föräldraledig etc". Men det ligger säkert mycket I det du säger. Det låter nog dock bättre I deras huvuden när de anger ekonomin.

Även om jag blir uppriktigt förvånad känner jag noll behov att börja fråga ut personen med ledande frågor. Jag kan bara dra slutsatsen att det handlar om dåligt samvete.
  • Anonym (Vill jobba)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 11:23:00 följande:
    Vem har påstått att det enda kvinnor.kan är att.vara hemma med barn?

Det handlar om hur du uttrycker dig (vilket du gärna framhäver vikten av) att använda uttrycket befria, istället för tex ge möjlighet, ger intrycket att man ska skona någon från något.

Och JO när du väljer att använda uttrycket befria visar det hur du ser på monotona jobb. Du hade kunnat skriva det mer neutrala "ges möjligheter till". Du hade knappast använt uttrycket "befria" om Zlatan gavs alternativ till att spela fotboll och tjäna miljarder.

När du dessutom drar igång ett långt inlägg om att "kvinnor kan mer" förstår jag inte vad du vänder dig mot. Ingen har antytt i tråden att kvinnor bara kan vara hemma med barn. Du visar din ideologiska ståndpunkt väldigt tydligt iom detta inlägg, vare sig du vill eller inte.
    Nope. Fel igen. För att du inte förstår vad jag menar. Du tror du förstår, men det är inte samma sak.

Och ja - förskolan som reform BEFRIADE kvinnorna. Från hemmet, köket, ett ständigt barnpassande. De allra, allra flesta kvinnor mår bättre av att få ägna sin fysiska och mentala kraft åt andra saker OCKSÅ (versalerna så att du inte återigen av misstag ska bortse från vissa ord när du citerar).
  • Anonym (U)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 12:18:17 följande:

Att förutsätta att jag inte förstår att kroppsspråk har betydelse är.ungefär att tillskriva mig att vara utvecklingsstörd. Klart jag förstår det. Och upplever mig själv oerhört neutral. Jag hamnar aldrig någonsin i argumentationer med andra och ägnar mig inte till att höja ögonbrynen, hånle eller ha nedlåtande ton irl..

Du ÄR ju dömande, vilket uppfattas av din omgivning med tanke på de reaktioner du får. Talar du inte om vad du egentligen tycker, förmedlar du det uppenbarligen på annat sätt.

Utan att vara medveten om det själv.
  • Anonym (Vill jobba)

Att argumentera med TS kring detta är meningslöst. Hon har sedan trådstarten klätt sig i en falsk klädnad av ödmjukhet, men är i själva verket lika dömande och kategoriskt avfärdande som de människor hon vänder sig mot.

Gällande förskola vs inte förskola lär debatten gå vidare. Liksom alla debatter gör. Men jag vill bara återigen säga att det inte på något sätt går att säga att "forskningen visar att".... Såna här saker går inte att göra den sortens forskning på, där man får fram tydliga resultat, evidens. För att det skulle gå skulle man behöva ta en stor grupp människor, ett tvärsnitt av befolkningen, och dela in dem i olika kontrollgrupper. Typ: 

Grupp 1. Förskola från 12 månader.
    Grupp 2. Förskola från 24 månader.
    Grupp 3. Förskola från 36 månader.
    Grupp 4 - ingen förskola alls

Och så sedan följa dem i många år, och sedan utvärdera. Då skulle man kunna prata om att "forskningen visar". Men eftersom det inte går att göra så så vet vi inte. Samma faktum som med nästan alla former av beteendeforskning.

Däremot är det såklart inget fel med att säga att "det finns studier som pekar på"...men det är en stor skillnad mot att påstå att "forskningen visar".

Hoppar ur tråden nu, då det är lördag och jag då såklart går ut och leker med mitt barn. Extra roligt också, då jag pga jobb inte gjort det dagtid under veckan.

Önskar er alla en väldigt fin dag och helg!

• Anonym (Oklar)
    Anonym (U) skrev 2020-11-28 13:42:28 följande:

Du ÄR ju dömande, vilket uppfattas av din omgivning med tanke på de reaktioner du får. Talar du inte om vad du egentligen tycker, förmedlar du det uppenbarligen på annat sätt.

Utan att vara medveten om det själv.

Jag säger alltid vad jag tycker om jag får frågan. Men jag provoceras inte av avvikande åsikter. Sluta hitta på trams
Svar på tråden Förskolestigma