• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-29 08:07:43 följande:

För att du skriver som om du är en kvinna som vill argumentera för att bli hemmafru.

Du använder studier som ett argument för att vänta med förskola. Men du skiter i alla de studier som visar att delad föräldraledighet minskar senare problembeteende, ger bättre psykisk hälsa, mindre npf-diagnoser och bättre betyg (se SCB).Du skiter också i statistik som säger att inskolning runt 3 är fullt normalt. Du skiter i statistik som säger att barn till kvinnor som är hemma länge löper störrerisk för fattigdom och att genomgå flera skilsmässor och bonusföräldrar under sin uppväxt. Läs scb, läs böcker/forskning ex: andershed

Dina vänner har problem, självklart. För att få till tidig inskolning så måste man visa att barnet har behov som hemmet inte kan ge alt. riktigt dålig ekonomi. Om så många vänner får skola in vid 11 månader att du till och med kallar det norm bör du se över ditt umgänge... Du umgås med familjer som har svårigheter. Då kan du inte utgå från att andra möter samma i sina umgänge.

Vi har en välutbildad umgängeskrets och här delar alla lika på föräldraledigheten ( både mammor och pappor har bra jobb ) och är hemma 2-4 år. Sedan är det aldrig heltid på förskolan. Har man bra jobb så styr man ofta över sin arbetstid.

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/WLegXG/forskolestart-varierar-stort-i-landet

Medianåldern var 2017 17 månader. Så det är snarare du som har ett avvikande umgänge.

Och ja jag säger emot dig i denna del även om jag u många av ts påståenden inte sympatiserar med honom.

Du bör också fundera på varför npf är vanligare hos dem som varit hemma. Troligtvis handlar det inte om att man är hemma utan snarare så att den grupp som väljer att vara hemma av andra skäl ofta har barn med npf.

Dessutom bör du i statistiken gällande hur kvinnor missgynnas fundera på vilka som syns i den statistiken. De faktorer du nämner kommer aldrig bli en verklighet för mig
  • Anonym (U)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-29 07:46:02 följande:

Du har för tredje gången ingen som helst aning om vad jag förmedlar privat. Du ska ärligt talat ge fan i att berätta det för mig.

Du har heller ingen aning om vad du förmedlar privat.

Och som sagt, det går alldeles utmärkt att dra slutsatser utifrån vad du förmedlar i tråden.

Hela din bekantskapskrets har ju tydligen uppfattat din dömande attityd, alltså har du förmedlat den på något sätt. Konstigare än så är det inte.
  • Anonym (U)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-29 07:48:14 följande:

ALLA får samma reaktioner om de går mot.strömmen..jag har sett det 1000-tals gånger i diskussioner och konversationer jag själv inte deltagit i utan enbart lyssnat på.

Du har ingen aning om hur jag agerar privat irl. Om du tror att alla människor i världen är förmögna att via kroppsspråk se igenom andra människor är du fullständigt ute och cyklar.

Nej då , alla människor är inte förmögna att se igenom kroppsspråk. Däremot verkar DIN bekantskapskrets fullt kapabla att se igenom DIG.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-11-29 08:22:19 följande:

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/WLegXG/forskolestart-varierar-stort-i-landet

Medianåldern var 2017 17 månader. Så det är snarare du som har ett avvikande umgänge.

Och ja jag säger emot dig i denna del även om jag u många av ts påståenden inte sympatiserar med honom.

Du bör också fundera på varför npf är vanligare hos dem som varit hemma. Troligtvis handlar det inte om att man är hemma utan snarare så att den grupp som väljer att vara hemma av andra skäl ofta har barn med npf.

Dessutom bör du i statistiken gällande hur kvinnor missgynnas fundera på vilka som syns i den statistiken. De faktorer du nämner kommer aldrig bli en verklighet för mig

Sen står det i samma artikel att åldern är lägre generellt för högskoleutbildade så bor man i Stockholms innerstad är det rimligt att snittåldern är lägre än 17 månader för förskolestart.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (U) skrev 2020-11-29 08:24:32 följande:

Du har heller ingen aning om vad du förmedlar privat.

Och som sagt, det går alldeles utmärkt att dra slutsatser utifrån vad du förmedlar i tråden.

Hela din bekantskapskrets har ju tydligen uppfattat din dömande attityd, alltså har du förmedlat den på något sätt. Konstigare än så är det inte.

De har exakt samma dömande attityd mot andra som gör avvikande saker (som många I samhället) så det har på intet sätt med mig specifikt att göra.

Med din retorik borde ingen kunna säga något annat än sanningen då deras kroppsspråk alltid avslöjar dem. Nonsens!!
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (U) skrev 2020-11-29 08:27:06 följande:

Nej då , alla människor är inte förmögna att se igenom kroppsspråk. Däremot verkar DIN bekantskapskrets fullt kapabla att se igenom DIG.

Som sagt så reagerar de exakt likadant mot avvikande beteende oavsett vem det gäller så nej. Om det enbart var mot just mig skulle jag givetvis inse detta. Men sä är det inte..sluta leka hobbypsykolog nu. Du gör dig bara löjlig.
  • Anonym (Två föräldrar)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-11-29 08:22:19 följande:

Npf syns oftast inte innan året och sambandet här är att falken minskar om paret väljer att dela lika på föräldraledigheten. Dvs är fler om en själv är fl. mest. Detta tros bero på att två engagerade förälder som båda ger barnet daglig omsorg minskar problemskapande beteende. Det beror också på att barn där föräldrarna inte delat lika oftare blir skilsmässobarn något som också kan förstärka psykisk ohälsa och problemskapande beteende.

17 månader som norm är långt ifrån ts umgänge där 11-12 månader är norm. Vilket visar på att det är norm bland ts vänner att , enligt kommunen, inte kunna möta sina barns behov.(då det krävs för tidig start). Det är ordentligt avvikande!
  • sextiotalist

Gör det enkelt för dig, byt umgängeskrets.

• Anonym (U)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-29 08:49:01 följande:

De har exakt samma dömande attityd mot andra som gör avvikande saker (som många I samhället) så det har på intet sätt med mig specifikt att göra.

Med din retorik borde ingen kunna säga något annat än sanningen då deras kroppsspråk alltid avslöjar dem. Nonsens!!

Återigen, detta handlar enbart om DIG och vad DU förmedlar.

Vad det gäller din bekantskapskrets så har de när det gäller dig tydligen uppfattat din dömande attityd oavsett hur de uppför sig annars.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-29 08:52:58 följande:

Npf syns oftast inte innan året och sambandet här är att falken minskar om paret väljer att dela lika på föräldraledigheten. Dvs är fler om en själv är fl. mest. Detta tros bero på att två engagerade förälder som båda ger barnet daglig omsorg minskar problemskapande beteende. Det beror också på att barn där föräldrarna inte delat lika oftare blir skilsmässobarn något som också kan förstärka psykisk ohälsa och problemskapande beteende.

17 månader som norm är långt ifrån ts umgänge där 11-12 månader är norm. Vilket visar på att det är norm bland ts vänner att , enligt kommunen, inte kunna möta sina barns behov.(då det krävs för tidig start). Det är ordentligt avvikande!

Att npf diagnoserna skulle bero på vem och hur mycket man varit hemma tror jag inte en sekund på. Och detta kan garanterat inte vetenskapligt bevisad om jag skall hänvisa till att ni tidigare konstaterat att man inte kan hänvisa till forskning som visar att barn mår bra av att vara hemma till tre år.

Sedan vill jag säga att även de som låter barnen börja vid 17 månader många gånger ifrågasätter valet att vara hemma längre. Så

Att ts vänner har barn som börjat vid 12 månader är egentligen inte intressant för den ursprungliga frågan
Svar på tråden Förskolestigma