• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • Anonym (U)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 16:31:36 följande:

Det vet du absolut ingenting om, sluta snacka skit som du inte har en aning om. Dessutom är deras reaktioner mot oliktänkande precis likadana oavsett vem det gäller.

Den här kommentaren motsäger ingenting jag tidigare skrivit.

Du förmedlar med all sannolikhet din dömande attityd lika tydligt i verkligheten som här och får reaktioner därefter.
  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-28 17:11:59 följande:
    Vissa har dispens att börja innan 12 månader. De allra flesta ligger inom 12-13 månader. Vissa andra vid 1.5 men då är det inte pga att de vill det utan att de inte tajmar terminsstart
    Jag känner några karriärister vars barn fått börja dagis vid tolv månader. I det ena fallet blev de nekade plats till lillebror, de hade för många ettåringar sa förskolan och kunde inte ta emot en till. Föräldrarna sa att det där får ni på förskolan lösa, det är inte vårt ansvar. Pappan ringde dagligen och till sist sa han till förskolan att på måndag fyller min son ett år och då kommer vi och lämnar honom hos er. De fick en plats. Sen hade de barnflickor som hämtade på förskolan, vid 17:00. Betald förmån från arbetsgivaren, barnflickor från Homemaid.
  • Anonym (Steff)

Vissa har dispens att börja innan 12 månader. De allra flesta ligger inom 12-13 månader. Vissa andra vid 1.5 men då är det inte pga att de vill det utan att de inte tajmar terminsstart

Jag tror det är svårt för någon här att svara på varför din bekantskapskrets har svårt för att du avviker från deras norm. Dina vänner avviker ju kraftigt från den gängse normen i Sverige och i Stockholm. Det måste vara svårt att leva upp till deras norm.
  • Anonym (Vill jobba)

Ja, såna exempel finns såklart. Och de borde rimligtvis tillbringa mer tid med sina barn. Men jag törs nog lova att det är anekdoter, som inte säger något alls om den generella verkligheten.

På samma sätt som det finns folk som har sina barn hemma och inte alls erbjuder dem en trygg och stimulerande tillvaro. De borde ju såklart ha dem på förskola istället.

De allra flesta föräldrar prioriterar nog ändå sina barns mående högt. Sen att man inte väljer samma väg som grannen - tja, så får det vara. Folk tror på olika saker och lever på olika sätt. Vad som fungerar för mig behöver inte fungera för dig osv.

Personligen hade jag gärna jobbat hela julen (gillar det, känner spänning och stimulans. Det är inte särskilt välbetalt, men sådant intresserar mig inte så mycket). Men har tagit en månad ledigt för att hänga med mitt barn. Ett fullkomligt rimligt "offer". För det är ju delvis det kärlek och ansvar handlar om. Att offra det man vill göra för en annan människas skull. Om man tror att man som förälder måste uppskatta VARJE ögonblick med sitt barn, har man missuppfattat det. Det är på samma nivå som par som tror att man inte kan åka på en egen semester. Klart man kan. 

• Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-28 17:35:08 följande:

Ja, såna exempel finns såklart. Och de borde rimligtvis tillbringa mer tid med sina barn. Men jag törs nog lova att det är anekdoter, som inte säger något alls om den generella verkligheten.

På samma sätt som det finns folk som har sina barn hemma och inte alls erbjuder dem en trygg och stimulerande tillvaro. De borde ju såklart ha dem på förskola istället.

De allra flesta föräldrar prioriterar nog ändå sina barns mående högt. Sen att man inte väljer samma väg som grannen - tja, så får det vara. Folk tror på olika saker och lever på olika sätt. Vad som fungerar för mig behöver inte fungera för dig osv.

Personligen hade jag gärna jobbat hela julen (gillar det, känner spänning och stimulans. Det är inte särskilt välbetalt, men sådant intresserar mig inte så mycket). Men har tagit en månad ledigt för att hänga med mitt barn. Ett fullkomligt rimligt "offer". För det är ju delvis det kärlek och ansvar handlar om. Att offra det man vill göra för en annan människas skull. Om man tror att man som förälder måste uppskatta VARJE ögonblick med sitt barn, har man missuppfattat det. Det är på samma nivå som par som tror att man inte kan åka på en egen semester. Klart man kan. 

Ja alla har vi olika uppfattningar och har rätt till det.

Min uppfattning är att svenska föräldrar generellt och i genomsnitt tillbringar för lite tid med sina barn. Jag tror inte att barn behöver eller ens mår bra av mammas och pappas fulla uppmärksamhet hela tiden, men jag tror att föräldrar behöver vara tillgängliga. Kvantitet kan inte ersättas av en kort stund av kvalitet på kvällen. Vi behöver ha tid med våra barn för att hinna se dem, lära känna dem och för att kunna uppfostra dem väl.  Uppfostran är ju något som ofta saknas idag och som efterlyses från lärarna. Lärare och fritidspersonal har inte möjlighet att fostra våra barn i de stora grupper som är i dagens förskola och skola. 

• Anonym (Vill jobba)

Nej, det tror inte jag heller. Att det kan ersättas med "en kort tid på kvällen". Själv tillbringar jag och/eller min sambo en genomsnittlig tid ungefär sju vakna timmar med min dotter, och det tycker jag är helt ok. Att vi har ett par timmar på morgonen och fyra-fem timmar på kvällen. Tiden på förskolan är på alla sätt bara positiv, för oss alla. Jag och min sambo kan jobba, och barnet älskar det. Tjatar om att få gå iväg så fort hon vaknar. Vilket jag såklart är ytterst tacksam över.

Men jag undrar: finns det så många som frivilligt verkligen vill "bara" ha en kort tid på kvällen? Jag tänker att det då är något man är tvungen till, för att få livet att fungera. Och man får ju också vara medveten om att det kan vara tillfälligt i livet, ett offer man gör just nu för att få en annan livssituation senare. Därför man ska vara så försiktig med att döma, innan man vet hur det verkligen ser ut, på nära håll.

• Anonym (hemmafru)

Dåligt samvete skaver. Hot mot feminismen är ännu värre.

• Anonym (Steff)

Jag får erkänna att jag trodde du överdrev men när jag tänkt efter lite så inser jag att här nog är svaret på gåtan.

Det finns alltså fler än en familj i er bekantskapskrets som har fått dispens för att barnet ska få börja förskola före 12 månaders ålder. Dispens beviljas inte för att föräldrarna vill jobba, det beviljas endast när det anses att barnet behöver särskilt stöd för sin utveckling. I praktiken innebär detta att man endast får dispens till tidig start om föräldrarna inte anses kapabla att själva ge barnet den omsorg det behöver. Det kan vara om barnet har ett syskon med stort vårdbehov eller om föräldrarna själva är sjuka eller har ett handikapp så de behöver hjälp eller avlastning. En förlossningsdepression hos en av föräldrarna anses inte tillräckligt vet jag via vänner som var i den situationen i somras.

Jag kan förstå om det med tanke på detta är flera i er vänkrets som vill framhålla fördelarna med tidig förskolestart och att det blir väldigt känsligt när du pratar om att vänta till tre år.

Du kanske inte är en förtrogen till dessa bekanta och har missat omständigheterna runt de tidiga starterna men det lär vara betydligt tråkigare motiv än en resa till Seychellerna som ligger bakom.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (U) skrev 2020-11-28 17:15:01 följande:

Den här kommentaren motsäger ingenting jag tidigare skrivit.

Du förmedlar med all sannolikhet din dömande attityd lika tydligt i verkligheten som här och får reaktioner därefter.

Du vet som sagt inte hur jag agerar irl. Lika lite som jag vet hur du agerar. Sluta försök låtsas om att du vet det. Du gör dig bara fånig.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Steff) skrev 2020-11-28 17:33:31 följande:

Jag tror det är svårt för någon här att svara på varför din bekantskapskrets har svårt för att du avviker från deras norm. Dina vänner avviker ju kraftigt från den gängse normen i Sverige och i Stockholm. Det måste vara svårt att leva upp till deras norm.

Det här är bara ett exempel. Skulle säga att en stor majoritet man möter reagerar likadant när andra tar livsbeslut som avviker från det som kan anses norm. Oavsett om det är mot mig eller inte.
Svar på tråden Förskolestigma