• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (U) skrev 2020-11-29 09:43:38 följande:

Och det är fortfarande enbart ts jag kommenterar. Får ts genomgående negativa reaktioner beror det med all sannolikhet på vad ts själv förmedlar.

Alla får negativa reaktioner.. Detta är.absolut inget som är.unikt för mig. De personer som utmanar mig med en massa frågor om mina.livsval gör exakt samma ifrågasättanden av andra personer med liknande val som avviker från deras eget. Folk gillar inte när deras världsbild blir utmanad i form av någon som gör annorlunda. Därmed måste andra göras ned för att de ska kunna fortsätta rättfärdiga sina egna val.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Vill jobba) skrev 2020-11-29 10:10:19 följande:

Apropå detta frågade jag en kompis igår, som pga jobb var tvungen att låta sitt barn börja förskolan vid 11 månader (inget hon egentligen ville. Det har dock visat sig gå bra, då förskolepersonalen är bra och barnet stortvis). "Har du fått några negativa reaktioner på att B började så tidigt"? "Ja, en del. De flesta i min krets tycker inte att barn ska börja innan 18 månader". Hon bor i stockholms innerstad.

Detta säger ingenting om någonting, utan var bara en i sammanhanget intressant reflektion. Och återigen - människor fungerar olika.

Själv bryr hon sig såklart inte det minsta om det här, då barnet mår bra och deras vardag fungerar. 

Det är ju lite det som är problemet med människor vars barn inte börjat i förskola relativt tidigt, och sen hävdar den senare startens överlägsenhet. Att de sedan säger att "Ja, mitt barn började inte förrän vid typ tre, och hen mådde så bra av det!". Och så kan det vara. Men barnet hade ju lika gärna kunnat börja tidigare och mått lika bra av det. Sånt vet man inte. Och därför ska man vara ödmjuk i frågan.

Precis min poäng. Finns ingen anledning att ifrågasätta andras val, även om man inte alls skulle göra samma val själv.

Men problemet är att folk tycker sig ha rätt att bestämma över andras liv. Detta stör mig oerhört då det går ända upp till politisk nivå. Vi delar föräldraförsäkringen relativt jämt då jag tycker det är bra men jag avskyr ändå det faktum att 3 månader är tvingade till en förälder. Alla har olika livssituationer och kanske inte lyxen att välja. Det angår i mina ögon INGEN hur andra tar ut sin föräldraledighet och det är för jävligt att det ska tvingas fram. Alla ska få valmöjlighet att göra exakt hur tusan de vill. De som tycker det är bra med dedikerade pappamånader eller mammamånader vill inskränka andras frihet, och det kan jag aldrig acceptera.

Nu ligger det tom motioner om att införa obligatorisk förskola från 2 år. Fullständigt vedervärdig inskränkning av folks självbestämmande.

Det är alltid bra att samhället erbjuder möjligheter. Möjlighet till förskola är oerhört bra..Tvingande förskola hemskt. Ge alla samma.möjligheter men ge tusan i att försöka uppnå samma utfall.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/en-oppen-obligatorisk-och-avgiftsfri-forskola_H8021993
  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Steff) skrev 2020-11-29 09:46:39 följande:

Jag brukar inte kräva referenser så fort någon kommer med ett påstående men jag har barn med NPF så jag är intresserad av det skälet. Var hittar jag den forskningen, att fallen minskar om man delar lika på föräldraledigheten ?

Skulle bli väldigt tacksam om du hjälper mig hitta detta.

På internetsidan Attention kan du läsa att miljön inte orsakar NPF , orsaken är genetisk. Men en god miljö kan hjälpa till att minska problemen, så att funktionsnedsättningen inte blir så stor.
    Familjer som delar på föräldraledigheten är oftast både relativt välutbildade och har relativt god ekonomi, delad föräldraledighet ger också barnen och båda föräldrarna goda möjligheter att knyta an till varandra. Delad föräldraledighet innebär oftast två engagerade föräldrar som bryr sig om barnet och engagerar sig. Det verkar inte omöjligt att en sådan uppväxt skulle kunna vara en god miljö för barnen att växa upp i och därmed minska risken för att deras NPF skall ge en stor funktionsnedsättning. Jag har inte sett någon studie som styrker detta, men jag har inte heller letat, kanske finns det någon?
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2020-11-29 10:36:03 följande:

På internetsidan Attention kan du läsa att miljön inte orsakar NPF , orsaken är genetisk. Men en god miljö kan hjälpa till att minska problemen, så att funktionsnedsättningen inte blir så stor.

Familjer som delar på föräldraledigheten är oftast både relativt välutbildade och har relativt god ekonomi, delad föräldraledighet ger också barnen och båda föräldrarna goda möjligheter att knyta an till varandra. Delad föräldraledighet innebär oftast två engagerade föräldrar som bryr sig om barnet och engagerar sig. Det verkar inte omöjligt att en sådan uppväxt skulle kunna vara en god miljö för barnen att växa upp i och därmed minska risken för att deras NPF skall ge en stor funktionsnedsättning. Jag har inte sett någon studie som styrker detta, men jag har inte heller letat, kanske finns det någon?

Då finns det ju mao inget fastslaget samband, det är ren spekulation från din sida. Korrelation är inte detsamma som kasualitet. Att föräldrarnas beteende kan påverka stämmer säkerligen, men det kan lika gärna vara så att föräldrar som är "bra" ur detta hänseende hade varit lika bra utan jämnt fördelad föräldraförsäkring.

Annars kan man dra precis vilka slutsatser som helst. De som äger en Volvo XC90 kanske har barn med högt skolresultat. Betyder det att XC90n var orsaken till det höga resultatet?
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-29 10:21:30 följande:

Precis min poäng. Finns ingen anledning att ifrågasätta andras val, även om man inte alls skulle göra samma val själv.

Men problemet är att folk tycker sig ha rätt att bestämma över andras liv. Detta stör mig oerhört då det går ända upp till politisk nivå. Vi delar föräldraförsäkringen relativt jämt då jag tycker det är bra men jag avskyr ändå det faktum att 3 månader är tvingade till en förälder. Alla har olika livssituationer och kanske inte lyxen att välja. Det angår i mina ögon INGEN hur andra tar ut sin föräldraledighet och det är för jävligt att det ska tvingas fram. Alla ska få valmöjlighet att göra exakt hur tusan de vill. De som tycker det är bra med dedikerade pappamånader eller mammamånader vill inskränka andras frihet, och det kan jag aldrig acceptera.

Nu ligger det tom motioner om att införa obligatorisk förskola från 2 år. Fullständigt vedervärdig inskränkning av folks självbestämmande.

Det är alltid bra att samhället erbjuder möjligheter. Möjlighet till förskola är oerhört bra..Tvingande förskola hemskt. Ge alla samma.möjligheter men ge tusan i att försöka uppnå samma utfall.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/en-oppen-obligatorisk-och-avgiftsfri-forskola_H8021993

I denna hemska motion slår man också fast att en majoritet av de som inte går i förskola efter 2 är invandrare eller arbetarklass. Snittet är 17 månader. Vilket förklarar varför de med universitetsexamen (mitt umgänge) rynkar på ögonbrynen åt ambitionen att sätta barn i förskolan först vid tre års ålder.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-11-29 09:07:36 följande:
     Men det jag kan säga är att valet att stanna hemma länge garanterat kritiseras och ifrågasätts. Oavsett vad man själv utstrålar
    Kanske i din omgivning. Jag minns inte att det kommenterades att våra barn var hemma till 30 resp 27 månader (och då gick 4-5 timmar om dagen hela sin dagistid). Kanske jag inte är så mottaglig för underförstådda åsikter men jag minns exakt en(1) person som försiktigt frågade om det inte vore bra om barnen började dagis (min egen mamma som tvangs sätta mig på heltid hos dagmamma vid ett halvårs ålder - innan dagens förmånliga föräldraledighet var det så länge hon fick vara ledig. Då tänkte hon förmodligen på ekonomin då hon visste att den inte var på topp med i princip en (låg) heltidslön för familjen.

Jag känner alltså inte igen det ifrågasättande från omgivningen som TS beskriver, vare sig från arbetardelen av släkten (där det snarare verkar vara ett ideal att ha ungarna hemma) eller från min närmaste omgivning där de flesta är utbildade. Över huvud taget har jag ingen erfarenhet av att omgivningen brukat ifrågasätta mina livsval.  Funderar över ifall TS omgivning har de värderingarna medan min inte har det, om de har starkare social kontroll elelr är mer verbal än min,eller om det är TS själv som har tentaklerna ute efter outsagda åsikter och tolkar "de flesta gör så" som en kritik mot de egna valen.

Jag märkte själv några nackdelar med att barnen var hemma. Uppåt den åldern var de intresserade av att interagera med andra barn och på gården fanns det inga eftersom "alla" andra var på förskolan. Samma med deras kortare förskoledagar. Särskilt när de börjat förskoleklass och skola märkte jag - lite för sent - att de kom en del utanför sociala sammanhang när de gick hem vid 13-14. De enstaka dagar de gick full dag (pappa som brukade hämta var bortrest) var de helt utpumpade på kvällen och slocknade vid sju. Det har annars genom åren varit lite av ett bekymmer att de varit trötta efter dagis och slocknat på eftermiddagen,(1)och sedan inte behövt sova förrän ganska sent på kvällen. Vilket gjort att alla hemma, på gott och ont, varit vakna på kvällarna. 
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (olika) skrev 2020-12-02 13:28:52 följande:

Kanske i din omgivning. Jag minns inte att det kommenterades att våra barn var hemma till 30 resp 27 månader (och då gick 4-5 timmar om dagen hela sin dagistid). Kanske jag inte är så mottaglig för underförstådda åsikter men jag minns exakt en(1) person som försiktigt frågade om det inte vore bra om barnen började dagis (min egen mamma som tvangs sätta mig på heltid hos dagmamma vid ett halvårs ålder - innan dagens förmånliga föräldraledighet var det så länge hon fick vara ledig. Då tänkte hon förmodligen på ekonomin då hon visste att den inte var på topp med i princip en (låg) heltidslön för familjen.

Jag känner alltså inte igen det ifrågasättande från omgivningen som TS beskriver, vare sig från arbetardelen av släkten (där det snarare verkar vara ett ideal att ha ungarna hemma) eller från min närmaste omgivning där de flesta är utbildade. Över huvud taget har jag ingen erfarenhet av att omgivningen brukat ifrågasätta mina livsval.  Funderar över ifall TS omgivning har de värderingarna medan min inte har det, om de har starkare social kontroll elelr är mer verbal än min,eller om det är TS själv som har tentaklerna ute efter outsagda åsikter och tolkar "de flesta gör så" som en kritik mot de egna valen.

Jag märkte själv några nackdelar med att barnen var hemma. Uppåt den åldern var de intresserade av att interagera med andra barn och på gården fanns det inga eftersom "alla" andra var på förskolan. Samma med deras kortare förskoledagar. Särskilt när de börjat förskoleklass och skola märkte jag - lite för sent - att de kom en del utanför sociala sammanhang när de gick hem vid 13-14. De enstaka dagar de gick full dag (pappa som brukade hämta var bortrest) var de helt utpumpade på kvällen och slocknade vid sju. Det har annars genom åren varit lite av ett bekymmer att de varit trötta efter dagis och slocknat på eftermiddagen,(1)och sedan inte behövt sova förrän ganska sent på kvällen. Vilket gjort att alla hemma, på gott och ont, varit vakna på kvällarna. 

Det är ingen som ifrågasätter ur barnens perspektiv egentligen, annat än små indicier ibland. Utan från oss som föräldrars vuxna perspektiv. Hela dagisdebatten handlar ju i Sverige också om de vuxnas perspektiv framför barnens.

Jag och mina vänner jobbar nog på arbetsplatser där längre frånvaro ses ned på, det kan definitivt bidra. Bland vissa familjekontakter som är mer "arbetarklass" skulle vi aldrig bli ifrågasatta. På samma sätt ifrågasätts inte lärare i socioekonomiska utsatta områden men extremt mycket I Vasastan.

Av olika skäl vill inte min sambo prata med andra om sitt jobb I detalj. Hon visar detta tydligt med kroppsspråk, försök att byta samtalsämne etc. Men folk frågar, frågar och frågar. Jag har tom sagt till att "märker du inte att hon in är intresserad av att prata om detta?" Detta är ytterst normalt bland alla svenskar jag pratar med. På samma sätt anser folk att det är deras guds givna rätt att veta detaljer om vilka dagisval man gör.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-12-06 07:14:37 följande:

Det är ingen som ifrågasätter ur barnens perspektiv egentligen, annat än små indicier ibland. Utan från oss som föräldrars vuxna perspektiv. Hela dagisdebatten handlar ju i Sverige också om de vuxnas perspektiv framför barnens.

Jag och mina vänner jobbar nog på arbetsplatser där längre frånvaro ses ned på, det kan definitivt bidra. Bland vissa familjekontakter som är mer "arbetarklass" skulle vi aldrig bli ifrågasatta. På samma sätt ifrågasätts inte lärare i socioekonomiska utsatta områden men extremt mycket I Vasastan.

Av olika skäl vill inte min sambo prata med andra om sitt jobb I detalj. Hon visar detta tydligt med kroppsspråk, försök att byta samtalsämne etc. Men folk frågar, frågar och frågar. Jag har tom sagt till att "märker du inte att hon in är intresserad av att prata om detta?" Detta är ytterst normalt bland alla svenskar jag pratar med. På samma sätt anser folk att det är deras guds givna rätt att veta detaljer om vilka dagisval man gör.

Är du säker på att det är att er dotter som är hemma som era vänner är frågande kring? Det låter ju mer som att de ifrågasätter att ni inte delar lika på föräldraledigheten och din fru tappar kontakten med sitt jobb. Det är ju en enorm skillnad på att varje förälder är hemma 18 månader var och att en är hemma själv i merparten av tre år. Ska ni ha fler barn där hon igen tar merparten av omsorgen om barnet så blir hon kanske borta från sitt jobb i fem år. . Vänner som bryr sig det minsta om hur det ska gå för henne i framtiden frågar så klart för att reda ut om hon verkligen har tänkt igenom det hela rationellt och inte är alltför borta på mammahormoner. Kanske är de även oroliga över att du pressar henne till att stanna hemma längre än hon egentligen vill och mår bra av.

Det är självklart att barnens liv är viktiga men föräldrarnas liv är faktiskt också viktiga. Alla människor förtjänar att leva goda liv, även vuxna.
  • linaaaa86

Känner igen det du skriver att folk omkring ifrågasätter mycket kring varför inte barnet börjar på förskola vid 1-1,5 år och då planerade vi att ha vår dotter hemma till 2 år. Sedan förändrades vår familjesituation så hon blev iskolan hos dagmamma vid 18 mån, går ca 5 timmar tre dagar i veckan nu fram till hon är tre år är planen då jag pluggar och barnets far tar ut två föräldradagar under veckan. Jag märker på min dotter att hon tycker det är väldigt kul att vara hos dagmamman så för vårt barn tror jag ändå att det är bra nu som det blev. Alla försöker så gott de kan tror jag beroende på vardera situation, många har inte råd eller möjlighet att vara hemma längre med sina barn eller gå ner mycket i tid på jobbet, så kanske det dåliga samvetet är det som vill att andra har det på samma sätt och därför blir de ifrågasättande till ditt val. Men också tror jag det har blivit en norm att barn ska börja på förskolan vid 1-1,5år. Låter fantastiskt om ni kan, har de förutsättningar att vara hemma med er dotter till 3år, låter som att du har bra sätt att bemöta ifrågasättandet men tråkigt att folk inte istället kan säga åh så fantastiskt att ni har möjlighet att vara hemma så länge med ett barn.

• nymedlem

Jag kan bara säga att jag är otroligt avundsjuk på alla som kan vänta med förskola tills barnet är 3 år.

Som ensamstående mamma hade jag inget annat val än att lämna mitt barn kl 7-18 från 1 års ålder

Svar på tråden Förskolestigma