• Anonym (Oklar)

Förskolestigma

Jag är av åsikten att det inte är bra att sätta mina barn i förskola för tidigt. Helst inte innan de är minst 3 år och förmögna att förstå koncept som att mamma och pappa är snart tillbaka.

Även forskningen är relativt entydig kring att det är inte är optimalt att skilja barnen från deras föräldrar när de knappt är ett år.

Som boende i Stockholm är det standard i bekantskapskretsen att barnen ska in på förskola vid 11-12 månader och helst vara där 8-17. Dessutom klagas det ofta på att det är så svårt att hinna hämta lämna dessa tider.

Standardfrågan jag nu får kring mina barn av vänner är "har ni valt föeskola" "när ska ni börja jobba igen" etc. Mitt.svar är ofta att vi får se. Men vi kommer undvika förskola tills barnen är minst tre år.

Reaktionen jag får är rynkande på näsan och ett ansiktsuttryck som att jag är helt jävla galen. Och en massa följdfrågor. När jag då säger att jag, och forskningen, inte supportrar förskola innan 3 år så tar de detta personligt.

Varför tar alla detta personligt? Och varför är det viktigt för dem att JAG trycker in min 11 månaders på förskola 8 timmar per dag? JAG dömer aldrig dem för deras val. Varför måste de dömma mig för mina?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att de innerst inne vet att jag har rätt och att de försöker rättfärdiga sitt felaktiga beteende.

• Svar på tråden Förskolestigma
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-29 08:52:58 följande:

Npf syns oftast inte innan året och sambandet här är att falken minskar om paret väljer att dela lika på föräldraledigheten. Dvs är fler om en själv är fl. mest. Detta tros bero på att två engagerade förälder som båda ger barnet daglig omsorg minskar problemskapande beteende. Det beror också på att barn där föräldrarna inte delat lika oftare blir skilsmässobarn något som också kan förstärka psykisk ohälsa och problemskapande beteende.

17 månader som norm är långt ifrån ts umgänge där 11-12 månader är norm. Vilket visar på att det är norm bland ts vänner att , enligt kommunen, inte kunna möta sina barns behov.(då det krävs för tidig start). Det är ordentligt avvikande!

Som det står.i artikeln är snittåldern bland akademikernas barn lägre. Vilket sammanfaller med hela min bekantskapskrets. Där finns fö vissa fä som sätter barnen I fs runt 1.5 men då handlar det om att det inte matchar med terminsstart. Fick man.sätta in barn i förskola utan hänsyn till terminsstart tror jag snittet skulle sjunka drastiskt.

Länka gärna till den forskning som visar det du hävdar kring npf.

Korrelation är ju som sagt inte kasualitet. Det kan vara så att se som delar på föräldraförsäkringen helt enkelt är bättre föräldrar och skulle ha längre grad av npf även om de INTE delade ffs.
  • Anonym (Två föräldrar)
    Anonym (Oklar) skrev 2020-11-29 08:13:41 följande:

Vad exakt har jag skrivit som implicerar att jag är kvinna? Verkar snarare handla om vissas förutfattade meningar.

Var har jag skrivit att jag inte tror på delad föräldraledighet? Väldigt många halmgubbar du jobbar med här. Länka gärna all statistik så tar jag del av den (skriv inte bara scb).

Länka gärna statistiken kring att förskolestart vid 3 är "fullt normalt" det jag har sett så är snittet 1.5 år och YNGRE bland högskoleutbildade vilket är hela min bekantskapskrets. Eller var det ytterligare en strawman? Har inte fått en enda sådan här länk presenterad i tråden så hur kan jag då förneka den??

Jag har inte lust att hjälpa dig navigera genom SCB sida eller låna hem böcker till dig. Forskning hittar man inte på en Aftonbladet-länk.

Hela din umgängeskrets är inte välutbildad. Du kanske jämför dom med andra utan gymnasieutbildning? Din umgängeskrets består av människor som inte har förmåga att möta sina barns behov. Du behöver inte argumentera mot dina vänner. Till och med kommunen anser att dina vänner har svårt att vara föräldrar! Till den höga grad att det är en norm hos era vänner.

Sluta argumentera för att dina vänner gör fel. Dom har ju till och med beslut som säger att dom inte fixar det.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (U) skrev 2020-11-29 09:03:00 följande:

Återigen, detta handlar enbart om DIG och vad DU förmedlar.

Vad det gäller din bekantskapskrets så har de när det gäller dig tydligen uppfattat din dömande attityd oavsett hur de uppför sig annars.

Nu har ni tjatar om detta länge. Jag hör kritik mot dem som är hemma länge både genom personer som pratar med varandra, personer som pratar med mig och med andra. Det har inte med vad man själv utstrålar att göra. I ts fall kanske det påverkar, det kan jag inte veta. Men det jag kan säga är att valet att stanna hemma länge garanterat kritiseras och ifrågasätts. Oavsett vad man själv utstrålar
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-29 09:06:39 följande:

Jag har inte lust att hjälpa dig navigera genom SCB sida eller låna hem böcker till dig. Forskning hittar man inte på en Aftonbladet-länk.

Hela din umgängeskrets är inte välutbildad. Du kanske jämför dom med andra utan gymnasieutbildning? Din umgängeskrets består av människor som inte har förmåga att möta sina barns behov. Du behöver inte argumentera mot dina vänner. Till och med kommunen anser att dina vänner har svårt att vara föräldrar! Till den höga grad att det är en norm hos era vänner.

Sluta argumentera för att dina vänner gör fel. Dom har ju till och med beslut som säger att dom inte fixar det.

Hävdar du något kring forskning är bevisbördan på dig och inte mig. Du kan inte bara hävda en massa saker och sedan säga åt andra att hitta källorna. Det är totalt oseriöst.

Nej jag umgås I princip inte med någon som enkom har gymnasieutbildning. Alla är universitetsutbildade.
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-11-29 09:07:36 följande:

Nu har ni tjatar om detta länge. Jag hör kritik mot dem som är hemma länge både genom personer som pratar med varandra, personer som pratar med mig och med andra. Det har inte med vad man själv utstrålar att göra. I ts fall kanske det påverkar, det kan jag inte veta. Men det jag kan säga är att valet att stanna hemma länge garanterat kritiseras och ifrågasätts. Oavsett vad man själv utstrålar

Tack. Detta är ju en självklarhet!
  • Anonym (Oklar)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-29 09:06:39 följande:

Väldigt fult av dig att hävda massa saker, som att jag inte tror på delad föräldraförsäkring, utan att kunna styrka det. Visa ETT inlägg där jag visar detta eller ta omgående tillbaka anklagelsen tack.
  • Anonym (U)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-11-29 09:07:36 följande:

Och det är fortfarande enbart ts jag kommenterar. Får ts genomgående negativa reaktioner beror det med all sannolikhet på vad ts själv förmedlar.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Två föräldrar) skrev 2020-11-29 08:52:58 följande:

Npf syns oftast inte innan året och sambandet här är att falken minskar om paret väljer att dela lika på föräldraledigheten. Dvs är fler om en själv är fl. mest. Detta tros bero på att två engagerade förälder som båda ger barnet daglig omsorg minskar problemskapande beteende. Det beror också på att barn där föräldrarna inte delat lika oftare blir skilsmässobarn något som också kan förstärka psykisk ohälsa och problemskapande beteende.

17 månader som norm är långt ifrån ts umgänge där 11-12 månader är norm. Vilket visar på att det är norm bland ts vänner att , enligt kommunen, inte kunna möta sina barns behov.(då det krävs för tidig start). Det är ordentligt avvikande!

Jag brukar inte kräva referenser så fort någon kommer med ett påstående men jag har barn med NPF så jag är intresserad av det skälet. Var hittar jag den forskningen, att fallen minskar om man delar lika på föräldraledigheten ?

Skulle bli väldigt tacksam om du hjälper mig hitta detta.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (U) skrev 2020-11-29 09:43:38 följande:

Och det är fortfarande enbart ts jag kommenterar. Får ts genomgående negativa reaktioner beror det med all sannolikhet på vad ts själv förmedlar.

Okej. Men eftersom jag upplever precis samma som ts. Och även många av de jag känner också. Så drar du alltså slutsatsen att även vi förmedlar samma sak som ts? För det kan jag säga att vi garanterat inte gör. Men nog förbannat får vi höra att vi skadar våra barn när de inte börjar förskola före tre års ålder
  • Anonym (Vill jobba)

Apropå detta frågade jag en kompis igår, som pga jobb var tvungen att låta sitt barn börja förskolan vid 11 månader (inget hon egentligen ville. Det har dock visat sig gå bra, då förskolepersonalen är bra och barnet stortvis). "Har du fått några negativa reaktioner på att B började så tidigt"? "Ja, en del. De flesta i min krets tycker inte att barn ska börja innan 18 månader". Hon bor i stockholms innerstad.

Detta säger ingenting om någonting, utan var bara en i sammanhanget intressant reflektion. Och återigen - människor fungerar olika.

Själv bryr hon sig såklart inte det minsta om det här, då barnet mår bra och deras vardag fungerar. 

Det är ju lite det som är problemet med människor vars barn inte börjat i förskola relativt tidigt, och sen hävdar den senare startens överlägsenhet. Att de sedan säger att "Ja, mitt barn började inte förrän vid typ tre, och hen mådde så bra av det!". Och så kan det vara. Men barnet hade ju lika gärna kunnat börja tidigare och mått lika bra av det. Sånt vet man inte. Och därför ska man vara ödmjuk i frågan.

Svar på tråden Förskolestigma