• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-29 13:51:46 följande:
    Spelar ingen roll vad alla du säger om saken - Padiracs källor liksom Padiracs kriterier säger någonting helt annat. 🙂

Kliniskt hyckleri - ja, det är det minsann. 
    Så var det där hycklandet om att inte vilja att andra påstår vad en själv menar (trots att det ställts frågor inte gjorts påståenden!) men själv påstå vad andras källor och kriterier säger.

NalleNalleNalle

Jag uppfattar det som att du har helt andra sätt att förstå texten om epoch times och Aftonbladet än normal textförståelse.

Det är förståss utifrån den alternativa textförståelsen möjligt att det inte är 'alternativa fakta' som erbjuds utan helt enkelt är obegripligt att skilja på de ord som används för av och för epoch times.

Om du ska vara trovärdig - och inte ägd - går du kanske lov att argumentera för att beskrivningen av de två publikatioerna faktiskt har samma innehåll enligt din text förståelse.

Om du inte ska hyckla ska du inte påstår att jag har sagt någonting som du hittat på helt själv 

Det är lite för genomskinligt att det blev för skämmigt att stå för din egen textförståelse Skål
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-29 16:49:50 följande:
    Och jag säger det samma om Epoch Times, vilket alla som kan ordentlig svenska ser här.

Har aldrig påstått att Aftonbladet sprider konspirationsteorier.

"Ingen fakta du kommer med ändrar att epoch är skräp."

Jag tror inte att det finns någon sådan fakta att komma med överhuvudtaget då Epoch Times just är skräp.

Det är otroligt att det överhuvudtaget finns någon som kan behålla din skriv- och läsförmågan år in och år ut - i över ett decennie. Tyvärr står och faller hela den här aktiviteten med att just kunna läsa och skriva ordentligt så det finns inte mycket att göra åt saken.

Hur som haver så återstår Padiracs hyckleri. 🙂
    Ok AB är alltså inte som epoch times?

Eller vad skriver du egentligen?
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-29 20:10:43 följande:
    Så var det där hycklandet om att inte vilja att andra påstår vad en själv menar (trots att det ställts frågor inte gjorts påståenden!) men själv påstå vad andras källor och kriterier säger.

NalleNalleNalle

Jag uppfattar det som att du har helt andra sätt att förstå texten om epoch times och Aftonbladet än normal textförståelse.

Det är förståss utifrån den alternativa textförståelsen möjligt att det inte är 'alternativa fakta' som erbjuds utan helt enkelt är obegripligt att skilja på de ord som används för av och för epoch times.

Om du ska vara trovärdig - och inte ägd - går du kanske lov att argumentera för att beskrivningen av de två publikatioerna faktiskt har samma innehåll enligt din text förståelse.

Om du inte ska hyckla ska du inte påstår att jag har sagt någonting som du hittat på helt själv 

Det är lite för genomskinligt att det blev för skämmigt att stå för din egen textförståelse Skål
    Det var ändå ett roligt inlägg som du fick till måste jag säga. 🙂

Vad är exempelvis poängen med följande?

"Om du ska vara trovärdig - och inte ägd - går du kanske lov att argumentera för att beskrivningen av de två publikatioerna faktiskt har samma innehåll enligt din text förståelse."

När det inte är jämförelser mellan medier som har någon betydelse överhuvudtaget i sammanhanget? - utan vad din kritik har bestått utav och vad Aftonbladet (som du gärna länkar till) sprider enligt dina egna källor.

Så nej, Padirac, jag ska inte jämföra medier med varandra ikväll. Finner du ett kvällsnöje i det så klarar du dig säkerligen på egen hand. 🙂

Jag konstaterar dock hycklandet när du kritisera andra för att länka till medier som sprider alternativ fakta och desinformation - när du själv länkar till medier som sprider det samma. Finns ingen jämförelse mellan medier, publikationer eller någonting annat som kan förändra på det faktumet.

Kan du i övrigt presentera en offentlig definition för vad 'alternativ fakta' överhuvudtaget innebär och från en källa som har språklig tyngd? - det kanske kan göra det hela ännu mer roligt. 🙂
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-29 20:11:58 följande:
    Ok AB är alltså inte som epoch times?

Eller vad skriver du egentligen?
    Nej, de skiljer sig i mycket. Hurså?

Jag kan inte föreställa mig att Epoch Time eller för den delen Aftonbladet avgör vad du har kritiserat andra för här. Du kanske behöver en påminnelse:

"Det är beklämmande att det länkas till media som sprider konspirationsteorier och alternativa fakta. Varje klick på länkar till dem hjälper dem att finansiera mer desinformation, onpirationsteorier och alternativa fakta."

"Det olämpliga i och beklämmande att öka klick och bidrag till media som sprider alternativa fakta, konspirationsteorier osv flög tydligen långt över huvudet"

"Och du har inga betänkligheter att ge en plattform för medier som sprider konspirationsteorier, desinformation, alternativa fakta, främlingsfientlighet eller annat olämpligt material?"

"Men källkritik till skribentens åsikter är inte det jag diskuterat, utan lämpligheten i att sprida länkar till medier som sprider desinformation, alternativa fakta och konspirationsteorier"

För ibland är ditt minne förvisso bra men kort. 🙂
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-29 20:43:03 följande:
    Nej, de skiljer sig i mycket. Hurså?

Jag kan inte föreställa mig att Epoch Time eller för den delen Aftonbladet avgör vad du har kritiserat andra för här. Du kanske behöver en påminnelse:

"Det är beklämmande att det länkas till media som sprider konspirationsteorier och alternativa fakta. Varje klick på länkar till dem hjälper dem att finansiera mer desinformation, onpirationsteorier och alternativa fakta."

"Det olämpliga i och beklämmande att öka klick och bidrag till media som sprider alternativa fakta, konspirationsteorier osv flög tydligen långt över huvudet"

"Och du har inga betänkligheter att ge en plattform för medier som sprider konspirationsteorier, desinformation, alternativa fakta, främlingsfientlighet eller annat olämpligt material?"

"Men källkritik till skribentens åsikter är inte det jag diskuterat, utan lämpligheten i att sprida länkar till medier som sprider desinformation, alternativa fakta och konspirationsteorier"

För ibland är ditt minne förvisso bra men kort. 🙂
    Vad av  desinformation och konspirationsteorier och alternativa fakta sprider AB enligt dig?

Hur skiljer det sig mot vad epoch times sprider?
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-29 20:35:34 följande:

"Om du ska vara trovärdig - och inte ägd - går du kanske lov att argumentera för att beskrivningen av de två publikatioerna faktiskt har samma innehåll enligt din text förståelse."

När det inte är jämförelser mellan medier som har någon betydelse överhuvudtaget i sammanhanget? - utan vad din kritik har bestått utav och vad Aftonbladet (som du gärna länkar till) sprider enligt dina egna källor.

Så nej, Padirac, jag ska inte jämföra medier med varandra ikväll. Finner du ett kvällsnöje i det så klarar du dig säkerligen på egen hand. 🙂

Jag konstaterar dock hycklandet när du kritisera andra för att länka till medier som sprider alternativ fakta och desinformation - när du själv länkar till medier som sprider det samma. Finns ingen jämförelse mellan medier, publikationer eller någonting annat som kan förändra på det faktumet.

Kan du i övrigt presentera en offentlig definition för vad 'alternativ fakta' överhuvudtaget innebär och från en källa som har språklig tyngd? - det kanske kan göra det hela ännu mer roligt. 🙂
    www.adlibris.com/se/bok/alternativa-fakta-om-kunskapen-och-dess-fiender-9789188589682?

Enjoy
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-29 21:04:38 följande:
    Vad av  desinformation och konspirationsteorier och alternativa fakta sprider AB enligt dig?

Hur skiljer det sig mot vad epoch times sprider?
    Oj, den listan kan säkert göras lång med tanke på det närliggande valet i USA allena, men för det här ärendet räcker det med vad dina källor kunde hitta under kontrollen.
  • Digestive
    Ska jag behöva köpa en bok för att få reda på vad 'alternativ fakta' innebär?

Om jag gör det enklare då: vad innebär 'alternativ fakta'? - du använder trots allt själv uttrycket.

Vad är exempelvis skillnaden mellan 'alternativ fakta' och 'faktafel'?
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-29 21:42:42 följande:

Om jag gör det enklare då: vad innebär 'alternativ fakta'? - du använder trots allt själv uttrycket.

Det verkar så på din fråga om jag förstår dig rätt?

Om det behövs en bok för att förstå skillnaden mellan alternativa fakta och faktafel så är Wigforss bok definitivt rätt.  

Om du behöver köpa den eller inte är inte min sak att avgöra. Jag har ju ingen aning om du har tillgång till bibliotek eller strömningstjänster så du kan ta del av den. Eller kanske har du en vän som kan läsa högt.

Det finns fler debattörer som inte har förmågan att skilja på faktafel och alternativa fakta och inte heller på faktafel och desinformation. Det är möjligen en fråga om politisk uppfattning snarare än en intellektuell begränsning då vitt jag förstår inläggen, men man kan som utomstående inte vara säker. Begreppet alternativ fakta har ändå varit aktuellt i debatten i många år och ändå är det tydligen svårt om inte omöjligt för en del att greppa - lite som när källkritik tros vara att på spekulativa grunder misstänkliggöra personer eller organisationer bakom olika media. 
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-29 22:13:33 följande:
    Det verkar så på din fråga om jag förstår dig rätt?

Om det behövs en bok för att förstå skillnaden mellan alternativa fakta och faktafel så är Wigforss bok definitivt rätt.  

Om du behöver köpa den eller inte är inte min sak att avgöra. Jag har ju ingen aning om du har tillgång till bibliotek eller strömningstjänster så du kan ta del av den. Eller kanske har du en vän som kan läsa högt.

Det finns fler debattörer som inte har förmågan att skilja på faktafel och alternativa fakta och inte heller på faktafel och desinformation. Det är möjligen en fråga om politisk uppfattning snarare än en intellektuell begränsning då vitt jag förstår inläggen, men man kan som utomstående inte vara säker. Begreppet alternativ fakta har ändå varit aktuellt i debatten i många år och ändå är det tydligen svårt om inte omöjligt för en del att greppa - lite som när källkritik tros vara att på spekulativa grunder misstänkliggöra personer eller organisationer bakom olika media. 
    Så är det säkert men du tänker alltså inte definiera vad du överhuvudtaget menar?

Hur Wikipedia inleder sin artikel om uttrycket:

Alternativa fakta (engelskaalternative facts) är ett icke fullt etablerat begrepp för att beskriva något som fakta trots att det står i strid med vad som framgår av tillgängliga källor.

sv.wikipedia.org/wiki/Alternativa_fakta
  • klyban
    Digestive skrev 2024-11-29 17:49:26 följande:
    Det är inte svårt att förstå hyckleriet:

1. Padirac kritiserar länkandet till medier som sprider alternativ fakta [check på Aftonbladet]

2. samt har tidigare anklagat ifrågasatt vetenskapsinformation för att vara desinformation [check på Aftonbladet utifrån Padiracs egna kriterier]

3. och Padirac har länkat flitigt till Aftonbladet genom åren - hyckleri.

Frågade om vad hyckleriet är, så svarar du inte ens sakligt om vad det är för hyckleri
    För det kan knappast vara för den ledaren som den sidan återgav fel, då ledaren inte alls sade att Norge hade minst invandring i Europa.
    Och att du inte återger det mer detaljerat berättar för mig att du redan vet om att inget hyckleri finns där, för annars vad väntar du på?

Och vi står här med epoch är skräp och ingen kvällspress ger konspirationer och precis som padirac har sagt från start, men dock främst att epoch är skräp, och det är ju abnormt uppenbart.

Måste säga det är riktigt sjukligt fascinerande att du inte beskriver vad hyckleriet är.
    Ingen vet vad alternativ fakta är du ger.
    Epoch är desinformation och konspirationer och pseudovetenskap och knappt något annat.
    Och vad är felet med att länka AB menar du?
    Är du rädd för fakta?

Men låt mig gissa här, du bryr dig inte om ledaren, ser en rad som berättar att AB alltid ljuger, vilket dom inte gjorde då de nämnde Norge i plural som ett av de lägsta, inte att de var de som tog in lägsta.

Tänk vad din agenda ställer till för dig och där du inte kan inse att du har ingenting mer än epoch skräp och AB högst trovärdig.
    Och det bästa av allt, inte ett enda exempel har du som berättar AB kommit med desinformation om energin Solig

Dock mycket fascinerande och se att du inte levererar när frågan ställs och med medföljande fakta, och hur du inte vill veta av viss fakta når in i diskussionen också.(För det berättar för mig att du redan vet om att du har fel, och inbillar dig ingen skulle märka detta.)

Digestive skrev 2024-11-29 20:35:34 följande:

Vilket hycklande, du berättar ju inte vad detta skulle vara och med saklig fakta som följer med både epoch och AB.

Epoch är skräp och det exempel som de har på denna mediagradering av media, så är ju deras exempel felaktigt, då ledaren inte alls sade Norde hade den lägsta invandringewn, utan ETT av dom, som då är plural och därmed är inte ledaren falsk, på sin höjd missvisande.

Och sen läser man såklart texten om de två, och då inser man att den som länkar epoch den kommer mest troligt med skräp i energidiskussionen.

Sen var väl det du som drog in kvällspressen som skulle vara konspiratorisk, men det är ju den inte ens, eller ens nära.

Digestive skrev 2024-11-29 21:30:04 följande:
    Oj, den listan kan säkert göras lång med tanke på det närliggande valet i USA allena, men för det här ärendet räcker det med vad dina källor kunde hitta under kontrollen.

Så inte en enda är ditt svar.
    Dock den intressanta delen, det är den som länkar epoch den ger bara skräp.

Så kommer ni som länkat dom innan fortsätta med länka något som ni redan vet om är skräp, det är en mycket intressant fråga.

Digestive skrev 2024-11-29 21:42:42 följande:

För alternativ fakta är när någon berättar att den ljuger, antingen före den börja prata säger den detta, eller efter.

Detta var en som stendog snabbt, och för det blev så komiskt och här någon säga nu kommer jag börja ljuga och så skrattade vi åt dom också och för det var så komiskt att de berättade nu ska jag börja ljuga.

Digestive skrev 2024-11-29 22:25:35 följande:
    Så är det säkert men du tänker alltså inte definiera vad du överhuvudtaget menar?

Alternativa fakta (engelska: alternative facts) är ett icke fullt etablerat begrepp för att beskriva något som fakta trots att det står i strid med vad som framgår av tillgängliga källor.

>Intressant att du flyr från ämnet igen, och vi står här med ett AB som ger saklig fakta och epoch skräp.
    Och du vet det var där vi började och hur det protesterades över att epoch inte alls var just skräp.

Och ditt påstående om kvällspressen var ju rent nonsens är värt och notera också, och nonsens av en nivå av 100%.(Komiskt nog kom du och bevisa det var ett skräppåstående också, det roade mig väldigt mycket.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-30 12:49:11 följande:

Frågade om vad hyckleriet är, så svarar du inte ens sakligt om vad det är för hyckleri
    För det kan knappast vara för den ledaren som den sidan återgav fel, då ledaren inte alls sade att Norge hade minst invandring i Europa.
    Och att du inte återger det mer detaljerat berättar för mig att du redan vet om att inget hyckleri finns där, för annars vad väntar du på?

[...]

Digestive skrev 2024-11-29 22:25:35 följande:

Alternativa fakta (engelska: alternative facts) är ett icke fullt etablerat begrepp för att beskriva något som fakta trots att det står i strid med vad som framgår av tillgängliga källor.

>Intressant att du flyr från ämnet igen, och vi står här med ett AB som ger saklig fakta och epoch skräp.
    Och du vet det var där vi började och hur det protesterades över att epoch inte alls var just skräp.

Och ditt påstående om kvällspressen var ju rent nonsens är värt och notera också, och nonsens av en nivå av 100%.(Komiskt nog kom du och bevisa det var ett skräppåstående också, det roade mig väldigt mycket.

Här är rättelsen av faktiskt.no om folk med en adekvat läsförmåga vill ta del av den: www.faktisk.no/artikler/z4nyj/norge-er-et-av-landene-som-har-tatt-imot-lavest-antall-flyktninger-i-hele-europa

Det är möjligt att du finner det onödigt att förstå hur vi använder våra uttryck och menar med dem i diskurser men det rör såklart inte mig i ryggen. Ett sådant ointresse hade väl förklarat en del när det kommer till din språkliga förmåga - saker brukar hänga ihop.

Varför du lägger dig i min och Padiracs diskussion är överlag en gåta då du inte tillför diskussionen någonting överhuvudtaget. Du genererar enbart långa och knappt läsbara inlägg som intygar att du sällan - om någonsin - faktiskt hänger med i sak.

Aja, jag bryr mig inte mer än vad jag behöver. 🙂
  • klyban
    Digestive skrev 2024-11-30 13:31:40 följande:
    Här är rättelsen av faktiskt.no om folk med en adekvat läsförmåga vill ta del av den: www.faktisk.no/artikler/z4nyj/norge-er-et-av-landene-som-har-tatt-imot-lavest-antall-flyktninger-i-hele-europa

Det är möjligt att du finner det onödigt att förstå hur vi använder våra uttryck och menar med dem i diskurser men det rör såklart inte mig i ryggen. Ett sådant ointresse hade väl förklarat en del när det kommer till din språkliga förmåga - saker brukar hänga ihop.

Varför du lägger dig i min och Padiracs diskussion är överlag en gåta då du inte tillför diskussionen någonting överhuvudtaget. Du genererar enbart långa och knappt läsbara inlägg som intygar att du sällan - om någonsin - faktiskt hänger med i sak.

EN riktig gåta är varför du inte berättar vad hyckleriet är, för din vaghet berättar för mig att du vet ingen sådan finnes.
    Och ja, jag vet att hur de återgav den ledaren som falsk, att det är inte korrekt, i bästa BÄSTA fall kan man säga det kanske är milt felaktigt.

Fakta är fortfarande att kvällspressen ger inte konspirationer, och det var ju där allt började vid det påståendet.
    Ja, förutom att epoch är skräp p och om man vill få reda på vad som händer i världen eller när de "förklarar" saker.
    Intressant är just faktan du inte bryr dig om, och sen varför det är så hopplöst svårt och beskriva hyckleriet av padirac är det oerhört intressant att iakttaga.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-30 13:31:40 följande:

Relevant fråga.

VARFÖR lägger DU dig i min och Toms diskussion om lämpligheten att länka till och ge plattform till media som sprider konspirationsteorier och alternativa fakta och desinformation?

Relevant fråga två.

Varför ifrågasätter ågasätter du andra som deltar i diskussionen på samma vilkor som du själv och alla andra?

Du kan säkert svaret på båda frågorna?
  • klyban
    Padirac skrev 2024-11-30 14:41:20 följande:
    Relevant fråga.

VARFÖR lägger DU dig i min och Toms diskussion om lämpligheten att länka till och ge plattform till media som sprider konspirationsteorier och alternativa fakta och desinformation?

Relevant fråga två.

Varför ifrågasätter ågasätter du andra som deltar i diskussionen på samma vilkor som du själv och alla andra?

Du kan säkert svaret på båda frågorna?

När du påpekar detta, så blev det nu riktigt komiskt.
    Och vi ska också veta vart allt startade och hur enoch inte duger som källa, och hur kvällspressen ger konspirationer och fast ingen har fått ett enda bevis för det.

Det som är mest skrämmande att hur lätt de går på när någon bara säger ord på rad, och om det bara är från rätt ställe så att säga och stödjer allt om att vindkraft är det sämsta i existensen och kärnkraft är det bästa.

Så verkar det som att de skyr inga medel alls att hitta en som säger just det dom vill höra.
    För saklighet och fakta har vi lärt oss passar bara när det göder agendan, komiskt nog sker det inte så ofta.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko