• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 18:16:57 följande:
    Ja, uven har gjort precis detta och kallat det källkritik, fast det enbart handlade om att utan grunder misstänkliggöra mediabolaget. Spekulativa påståenden som grund för det denna kallade 'källkritik' Tomte

Spekulativa påståenden är för övrigt någonting som 'de tre musketörerna' i fråga allt som oftast brukar framföra som belägg för olika konspirationsteorier om 'eliten' , mainstream media och motstånd mot 'de bruna'.  Du känner säkert igen mitt tjat på dina inlägg om att inte använda spekulativa påståenden för att lufta konspirationsteorierna Tomte
    Då leker ni säkert väl ihop och finner nöje i det. Övertygad blir jag dock av bevis.

Du känner säkert igen mitt tjat på dina inlägg om att inte använda spekulativa påståenden för att lufta konspirationsteorierna

Du får specificera så att det går att besvara. Jag vet inte mer om vad du tänker på än vad du vet om övrigas reflektioner på artiklar.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Anonym (Nonsens)
    Digestive skrev 2024-11-25 15:40:18 följande:
    Per Fahlén har kvalificerade åsikter på sitt område.
    Per Fahlén är inte kvalificerad när det rör vindkraft eller global miljö eller klimatforskning. Hans professur i energi och miljö handlar om elanvändning och inomhusmiljö, t.ex. i shoppingcenter. Han har inte koll på global miljö och t.ex. förnekar han att det finns en global uppvärmning. Det är fint att kunna slänga sig med en titel som låter att han kan detta, men det kan han alltså inte.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-25 19:16:06 följande:
    Då leker ni säkert väl ihop och finner nöje i det. Övertygad blir jag dock av bevis.

Du känner säkert igen mitt tjat på dina inlägg om att inte använda spekulativa påståenden för att lufta konspirationsteorierna

Du får specificera så att det går att besvara. Jag vet inte mer om vad du tänker på än vad du vet om övrigas reflektioner på artiklar.
    Jo, jag finner ett visst nöje i att kritisera 'de tre musketörerna' som återkommande hänvisar till spekulativa påståenden som bevis.

Det är djupt beklämmande att det medvetet och reflekterat länkas till media som sprider konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation Död

Den som inte begriper bättre är ju på något plan ursäktad.
  • Digestive
    Anonym (Nonsens) skrev 2024-11-25 19:20:24 följande:
    Per Fahlén är inte kvalificerad när det rör vindkraft eller global miljö eller klimatforskning. Hans professur i energi och miljö handlar om elanvändning och inomhusmiljö, t.ex. i shoppingcenter. Han har inte koll på global miljö och t.ex. förnekar han att det finns en global uppvärmning. Det är fint att kunna slänga sig med en titel som låter att han kan detta, men det kan han alltså inte.
    Det verkar stämma att han inte har någon vidare akademisk merit att stå på i sådana ämnen (bläddrade igenom hans publikationer).

Hittar dock ingenting om att han skulle förneka någon global uppvärmning utan det jag hittar - har inte sökt runt allt för noga - är hans åsikter om att just vindkraften i sig skulle vara en onödig omställning.

Har du några citat när tillhands där han förnekar den globala uppvärmningen?
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 19:48:24 följande:
    Jo, jag finner ett visst nöje i att kritisera 'de tre musketörerna' som återkommande hänvisar till spekulativa påståenden som bevis.

Det är djupt beklämmande att det medvetet och reflekterat länkas till media som sprider konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation Död

Den som inte begriper bättre är ju på något plan ursäktad.
    Vad bra att du får skriva av dig.

Det är djupt beklämmande att det medvetet och reflekterat länkas till media som sprider konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation

Det är ingen skillnad mellan Epoch Times och andra politiskt färgade kvällstidningar i sådana frågor. Fokus borde ligga på sak så att det slutligen möjliggör klarhet - se exempelvis inlägget av Anonym (Nonsens) strax högre upp.
  • Anonym (Nonsens)
    Digestive skrev 2024-11-25 20:00:29 följande:
    Det verkar stämma att han inte har någon vidare akademisk merit att stå på i sådana ämnen (bläddrade igenom hans publikationer).

Hittar dock ingenting om att han skulle förneka någon global uppvärmning utan det jag hittar - har inte sökt runt allt för noga - är hans åsikter om att just vindkraften i sig skulle vara en onödig omställning.

Har du några citat när tillhands där han förnekar den globala uppvärmningen?

Det syns i hans debattartiklar,  men där skriver han inte det övertydligt. Där är det att klimathotet är "overifierat" och att han är "skeptisk" till IPCC. Jag har inte tid att leta, men vet att han uttryckte sig så i insändare/debatt i Dalarnas tidningar (Borlänge tidning, Falukuriren m fl) rörande vindkraft på Ripfjället..
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-25 20:12:36 följande:
    Vad bra att du får skriva av dig.

Det är djupt beklämmande att det medvetet och reflekterat länkas till media som sprider konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation

Det är ingen skillnad mellan Epoch Times och andra politiskt färgade kvällstidningar i sådana frågor. Fokus borde ligga på sak så att det slutligen möjliggör klarhet - se exempelvis inlägget av Anonym (Nonsens) strax högre upp.
    Haha. 'Det är ingen skillnad mellan Epoch Times och andra politiskt färgade kvällstidningar i sådana frågor'

Javisst Tomte

www.nbcnews.com/news/us-news/epoch-times-falun-gong-growth-rcna111373

'The Epoch Times directed millions of dollars in advertising toward supporting President Donald Trump?s campaign and published dozens of articles parroting his lies about the election ? resulting in huge growth to its audience and its coffers.

...

Its editorial vision ? fueled by a right-wing slant and conspiracy theories ? is on display in recent reports on how ?Jan. 6 Capitol Hill Security Footage Challenges Key Narratives? and ?Meteorologists, Scientists Explain Why There Is ?No Climate Emergency.?? Its video series include a documentary-style film alleging widespread vaccine injury and death and an exposé of an alleged world government agenda to harm farmers, cull the population and force survivors to eat bugs. 

...

The Epoch Times also employed a tactic more often associated with fake news content farms and scammers than news organizations, creating a network of inspiring and cute-content pages and fake accounts to inflate The Epoch Times' reach. '

Helt vanligt bland de kvällstidningar du läser menar du?
  • Digestive
    Anonym (Nonsens) skrev 2024-11-25 20:22:07 följande:

Det syns i hans debattartiklar,  men där skriver han inte det övertydligt. Där är det att klimathotet är "overifierat" och att han är "skeptisk" till IPCC. Jag har inte tid att leta, men vet att han uttryckte sig så i insändare/debatt i Dalarnas tidningar (Borlänge tidning, Falukuriren m fl) rörande vindkraft på Ripfjället..
    Det verkar vara sedvanlig smutskastning från dem som tar replik på honom (hans egna ord är svårare att hitta, flera länkar har varit brutna).

Tittar man istället i artiklar om hans arbete så kan man se hur exempelvis han och hans kollega problematiserar temperaturhöjningar:

I december 2018 skrev han en anmärkningsvärd slutsats om förnybara energier i tidskriften ?Joule? med sin kollega Lee M. Miller. Enligt detta beräknas klimateffekterna av vindenergi per producerad energienhet vara ungefär tio gånger högre än för solceller. Klimateffekterna förväntas öka ju fler vindkraftverk som installeras, enligt prognoserna. Därtill tar forskarna också upp tidsfaktorns betydelse. Temperaturökningen från vindenergin inträffar omedelbart medan fördelarna med minskade klimatutsläpp endast ökar långsamt: 

klimatupplysningen.se/vittnesmal-fran-en-chalmersprofessor/

Och han problematiserar även koldioxidutsläpp:

Slutligen upprepar Charlotte Unger Larsson flosklerna om ?hållbart? och ?klimatsmart?. Användningen av odefinierade begrepp av den typen vilseleder läsaren. I förhållande till kärnkraft ger el från vindkraft ökade koldioxidutsläpp, ökad användning av icke förnybara resurser, ett mindre hållbart elsystem och ökade kostnader.

www.allehanda.se/artikel/insandare-replik-stoppa-vindkraften-ger-okade-kostnader-och-mer-koldioxidutslapp-an-karnkraft

Alla hans påståenden liksom källorna i sig läggs såklart åt sidan i det här ärendet.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 20:23:31 följande:
    Haha. 'Det är ingen skillnad mellan Epoch Times och andra politiskt färgade kvällstidningar i sådana frågor'

Javisst Tomte

www.nbcnews.com/news/us-news/epoch-times-falun-gong-growth-rcna111373

'The Epoch Times directed millions of dollars in advertising toward supporting President Donald Trump?s campaign and published dozens of articles parroting his lies about the election ? resulting in huge growth to its audience and its coffers.

...

Its editorial vision ? fueled by a right-wing slant and conspiracy theories ? is on display in recent reports on how ?Jan. 6 Capitol Hill Security Footage Challenges Key Narratives? and ?Meteorologists, Scientists Explain Why There Is ?No Climate Emergency.?? Its video series include a documentary-style film alleging widespread vaccine injury and death and an exposé of an alleged world government agenda to harm farmers, cull the population and force survivors to eat bugs. 

...

The Epoch Times also employed a tactic more often associated with fake news content farms and scammers than news organizations, creating a network of inspiring and cute-content pages and fake accounts to inflate The Epoch Times' reach. '

Helt vanligt bland de kvällstidningar du läser menar du?
    Och i motsvarande kvällstidningar kan man läsa om allsköns påhitt som målar ut Donald Trump som en rasist och så vidare. I övrigt är det väldigt magert att vända sig till NBC News för att få en bild av Epoch Times precis som vice versa - på tal om källkritik.

Jag läser inte kvällstidningar.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-11-25 21:33:01 följande:
    Och i motsvarande kvällstidningar kan man läsa om allsköns påhitt som målar ut Donald Trump som en rasist och så vidare. I övrigt är det väldigt magert att vända sig till NBC News för att få en bild av Epoch Times precis som vice versa - på tal om källkritik.

Jag läser inte kvällstidningar.
    Så.. utan att läsa kvällstidningar vet du att kvällstidningar delar samma konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation som epoch times Tomte

Var läste jag någonting om användandet av spekulativa påståenden som togs för bevis...

Episkt .. haha
Svar på tråden Regeringens el-fiasko