Vårdnad utan ansvar
Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!
Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.
Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.
Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!
Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.
Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.
Nej då ska du inte skriva på genensam. Om du skriver genensam får han rätt till hälften av föräldradagarna och du kan inte göra ett skit åt det.
Han säger Att han kommer känna sig mer som en pappa om han står som vårdnadshavare men han har varit här 33 h på 5 månader... tycker att han får visa engagemang först innan jag vågar skriva på gemensam..
Jag förstår, det viktigaste är alltså vad "han har rätt till", inte att fokusera på att må bättre och få en god kontakt med sitt barn.
Skriv inte på. Det kommer att försvåra för dig betydligt och han blir inte en bättre förälder för det.
Någon som har liknande erfarenhet?
Tar du ut föräldrapenning? Har du säkrat upp med föräldrapenningsdagar som du kan ta ut efter att barnet fyllt ett år? Om du skriver på för gemensam vårdnad blir du av med hälften av dagarna och du måste kunna ta ut fem dagar i vecka när barnet fyllt 1 år för att skydda din SGI. Klarar du dig utan inkomst före dess? Eller är tanken att barnet börjar förskola när den är 1 år (före dess tror jag inte det är tillåtet).
Tar du ut föräldrapenning? Har du säkrat upp med föräldrapenningsdagar som du kan ta ut efter att barnet fyllt ett år? Om du skriver på för gemensam vårdnad blir du av med hälften av dagarna och du måste kunna ta ut fem dagar i vecka när barnet fyllt 1 år för att skydda din SGI. Klarar du dig utan inkomst före dess? Eller är tanken att barnet börjar förskola när den är 1 år (före dess tror jag inte det är tillåtet).
Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(
Prata så lite som möjligt med honom. Bolla tillbaka frågan till honom, varför vill han ha halva vårdnaden när han inte har tänkt att ta något ansvar? Hur har han tänkt på din ledighet, när ska barnet börja på dagis har han tänkt?
Vad gör han själv för att bli frisk och få en god relation till sitt barn? Har han en konkret plan han kan delge dig?
Han vill ha vårdnaden för han tycker att han har rätt till den. Det är det som det handlar om. Han vill dessutom plocka russinen ur kakan, få rättigheter men inte behöva anstränga sig själv.