• Anonym (Mamma)

Vårdnad utan ansvar

Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!

Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.

Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.

• Svar på tråden Vårdnad utan ansvar
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 08:13:17 följande:

Tack snälla för alla råd, peppningaroch tips. Ska läsa igenom hela tråden igen..

Han vill inte ha varken varannan vecka eller vara föräldraledig, så jag har ju räknat med att vara helt själv och kommer få ta allt vab etc.

Hans psykiska mående har kommit senaste månaderna och han kan nu inte ha sina andra barn som han har varannan vecka.

Jag sparar allt och skrivit upp varenda umgänge det är därför jag har koll på att det är 33 h på snart 5 månader och det jobbiga är att det är vi som anpassat oss till honom varje gång och så är han är en timme på fika.m

Usch nu känns det som jag svamlar iväg..

Så det finns andra barn som han inte kan ha hand om? Ja då blir det ju ännu mer tydligt att han inte ska ha vårdnad om denna nya lilla. 
    Kan det vara därför han "tjatar" på dig, för att han känner att han tappar kontrollen kring de äldre? Helt ologiskt men hans känsla kanske är sådan. Men det betyder verkligen inte att du ska gå med på något. Han kan kriga i rätten bäst han vill (vilket han inte kommer orka om han mår så dåligt just nu) 
  • Limeblad
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 08:13:17 följande:

Han vill inte ha varken varannan vecka eller vara föräldraledig, så jag har ju räknat med att vara helt själv och kommer få ta allt vab etc.

Ja då kan det ju bli svårt. Du måste utgå från att han inte skriver över några föräldrapenningsdagar. Han kan ju vilja spara dem tills dess livet ordnat upp sig. Så då måste du kunna klara dig på 195 dagar (högre nivån).
  • Anonym (T)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 08:24:14 följande:

Ja men precis. Jag vill ju att de ska ha en relation, uppmuntrar till umgänge och tycker att de ska ses iaf en gång i veckan.

Jag känner mig säker och trygg I mitt beslut ang vårdnad tills jag pratar med honom. Men han måste ju visa föräldraansvar och engagemang först för hittills så har han inte visat något av det sen jag blev gravid

Vad är det som gör att du tvekar när du pratar med han? Dåligt samvete?

För hitills har ju pappan inte kommit med något vettig anledning att ge han gemmensam vårdnad. Han vill ju inte vara föräldraledig och vart hade han tänkt barnet ska vara om du delar med dig av de dagarna?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (T) skrev 2020-10-31 08:43:35 följande:

Vad är det som gör att du tvekar när du pratar med han? Dåligt samvete?

För hitills har ju pappan inte kommit med något vettig anledning att ge han gemmensam vårdnad. Han vill ju inte vara föräldraledig och vart hade han tänkt barnet ska vara om du delar med dig av de dagarna?

Ja dåligt samvete och att det blir en än mer infekterad relation för han skriver att jag tar bort allt som har med samarbete att göra om jag väljer att inte skriva på
  • Anonym (Alice)

Jag skulle aldrig skriva på för gemensam i ditt läge. Blir ju smidigare för barnet om bara du har vårdnaden just nu.

Vill han ta det till rätten får han väl göra det då. Du kan ju också ta upp då att anledningen till att du inte vill skriva under är för att han sagt till dig att han inte vill ta ansvar, ha boende eller ens vara föräldraledig. Det vore ju inte bäst för barnet att ha en vårdnadshavare som inte vill ta hand om henne.

• Anonym (pippi)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 16:02:50 följande:

Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(

Men låt honom.

Som vårdnadshavare har man en massa skyldigheter som man inte kan släppa bara för att man mår dåligt. Man måste orka ta lite ansvar och vara engagerad.

Vårdnadshavarens ansvar att se till att barnet får enligt föräldrabalken:

"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."

Skyldigheter enligt föräldrabalken:

"Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter."

Tror du att han skulle klara av att ta hand om barnet på egen hand om du dog? Och leva upp till föräldrabalkens standard? Om inte, ska du inte gå med på någon förändring i vårdnaden.

Du kan säga att det är ett hårt jobb och stort ansvar att vara vårdnadshvare och att du gärna har delad vårdnad så fort han mår lite bättre och är stabilare. Tills dess får han vara pappa så mycket han vill ändå.
  • Mimosa86
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 16:02:50 följande:

Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(

Så bra! domstolen är skyldig att göra en riskbedömning utifrån barnets bästa.

Tycker du ska kontakta familjerätten redan nu och lägga fram dilemmat. Att du inte vill skriva på för gemensamt umgänge förän han uppvisat att han kan ansvara för ert barn. Att du är rädd att han enbart vill ha gemensam för att få föräldradagar (när han knappt ens träffar barnet) och göra anspråk på barnbidraget.

Att han skulle få delad vårdnad av en bebis är uteslutet pga av barnets ålder. Så det finns ingen stress egentligen från hans sida om han har goda intentioner så länge han får träffa barnet regelbundet ändå (vilket han inte verkar vilka göra).

Jag tror att mycket av din oro kan stillas om du kontaktar familjerätten och får mer info och råd kring dina rättigheter här.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (pippi) skrev 2020-10-31 09:04:46 följande:

Men låt honom.

Som vårdnadshavare har man en massa skyldigheter som man inte kan släppa bara för att man mår dåligt. Man måste orka ta lite ansvar och vara engagerad.

Vårdnadshavarens ansvar att se till att barnet får enligt föräldrabalken:

"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."

Skyldigheter enligt föräldrabalken:

"Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter."

Tror du att han skulle klara av att ta hand om barnet på egen hand om du dog? Och leva upp till föräldrabalkens standard? Om inte, ska du inte gå med på någon förändring i vårdnaden.

Du kan säga att det är ett hårt jobb och stort ansvar att vara vårdnadshvare och att du gärna har delad vårdnad så fort han mår lite bättre och är stabilare. Tills dess får han vara pappa så mycket han vill ändå.

Så bra skrivet. Så logiskt egentligen och nej han säger själv att han inte skulle "kunna ta över" om jag bryter benet ens för han har inte möjlighet att ta hand om sin son för han kan inte ens ta hand om sig själv säger han.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 09:01:54 följande:

Ja dåligt samvete och att det blir en än mer infekterad relation för han skriver att jag tar bort allt som har med samarbete att göra om jag väljer att inte skriva på

Detta har han alltså skrivit uttryckligen? Att du tar bort allt samarbete om du inte skriver på? Har du besvarat detta?

Om inte så skulle jag besvara detta med ?jag har inte för avsikt att försvåra samarbetet mellan oss. Mitt mål och vilja är att du och barnet skall ha ett fortsatt och utökat umgänge och att detta så småningom skall leda till att du har förmåga och vilja att ta ansvar för barnet. Som situationen är nu så är det förenat med risker både för mig och barnet om jag skriver på detta, då du själv uttryckt att du inte har förmågan att ta det ansvar som det faktiskt innebär att ha vårdnaden för ett barn?.

Hans uttalande är absolut till din fördel. Det han indirekt skriver är ju att ditt beslut kommer förändra hans beteende och förmåga att samarbeta. Inte tvärtom. Var du tydlig med att du har som mål att pappan skall kunna vara en likvärdig förälder och spara detta meddelande som Visar på HANS oförmåga till samarbete
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 09:13:36 följande:

Detta har han alltså skrivit uttryckligen? Att du tar bort allt samarbete om du inte skriver på? Har du besvarat detta?

Om inte så skulle jag besvara detta med ?jag har inte för avsikt att försvåra samarbetet mellan oss. Mitt mål och vilja är att du och barnet skall ha ett fortsatt och utökat umgänge och att detta så småningom skall leda till att du har förmåga och vilja att ta ansvar för barnet. Som situationen är nu så är det förenat med risker både för mig och barnet om jag skriver på detta, då du själv uttryckt att du inte har förmågan att ta det ansvar som det faktiskt innebär att ha vårdnaden för ett barn?.

Hans uttalande är absolut till din fördel. Det han indirekt skriver är ju att ditt beslut kommer förändra hans beteende och förmåga att samarbeta. Inte tvärtom. Var du tydlig med att du har som mål att pappan skall kunna vara en likvärdig förälder och spara detta meddelande som Visar på HANS oförmåga till samarbete

Ja han skrev det igår, tack för tipset. Sparar allt som skrivs mellan oss och spelar in alla samtal
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar