• Anonym (Mamma)

Vårdnad utan ansvar

Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!

Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.

Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.

• Svar på tråden Vårdnad utan ansvar
  • Limeblad
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 12:20:33 följande:

Fast delad vårdnad spelar ju ingen roll gällande barnets ålder?

Tänker du på delat boende? För det behöver man ju inte ha även om man har gemensam vårdnad.

Nu tycker jag oavsett inte att ts skall skriva på för gemensam. Men det har ingenting med barnets ålder, annat än att ts inte ska bli av med föräldradagarna, att göra

Det är väl just det som är orsaken till att barnets ålder har betydelse. Att det är väldigt svårt att få ihop gemensam vårdnad när barnet är mycket litet när man inte bor tillsammans för att hälften av föräldradagarna ryker. Tror det är väldigt svårt att få till att en förälder som inte bor med barnet får en så pass nära relation att det är möjligt att ta över föräldraledigheten efter nio månader eller liknande.
  • Anonym (H)
    Limeblad skrev 2020-10-31 13:22:48 följande:

Det är väl just det som är orsaken till att barnets ålder har betydelse. Att det är väldigt svårt att få ihop gemensam vårdnad när barnet är mycket litet när man inte bor tillsammans för att hälften av föräldradagarna ryker. Tror det är väldigt svårt att få till att en förälder som inte bor med barnet får en så pass nära relation att det är möjligt att ta över föräldraledigheten efter nio månader eller liknande.

Jag försöker få fram om personen inte förstår skillnaden i gemensam vårdnad och rätt till umgänge. Eller att gemensam vårdnad inte innebär att man nödvändigtvis måste dela lika på boendet.

I ts fall är det troligtvis inte att tänka på att ta över ledigheten vid 9 månader.

Det betyder ju inte att det är omöjligt, dock som du säger svårt, att lyckas med. Det är fullt möjligt att träffas varje dag trots att man separerat och låta föräldern som

Barnet inte bor hos ta barnet hela dagar på helgen. Turas om med nätterna. Antingen sova i egna rum i bostaden barnet bor i eller att man växlar vem som sover i en annan bostad.

Självklart går det om man vill. En relation där den ene jobbar heltid fram till 9 månader betyder att den arbetande föräldern troligtvis inte ser sitt barn mer än 3 timmer per dag i vaket tillstånd. Samma tid går naturligtvis att åstadkomma även som separerad. Plus extra tid på helgen då
  • Anonym (Lo)
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 12:20:33 följande:

Fast delad vårdnad spelar ju ingen roll gällande barnets ålder?

Tänker du på delat boende? För det behöver man ju inte ha även om man har gemensam vårdnad.

Nu tycker jag oavsett inte att ts skall skriva på för gemensam. Men det har ingenting med barnets ålder, annat än att ts inte ska bli av med föräldradagarna, att göra

Låter väldigt märkligt att ha delad vårdnad men inte delat boende. Varför ska en kvinna dela vårdnad med en man som inte ens kan/vill ha barnet hos sig? Märkligt
  • Tow2Mater
    Limeblad skrev 2020-10-31 13:22:48 följande:
    Det kanske är bättre att söka dispans vid förskola, de har inga problem att ta hand om  en 9-månaders hela dagarna.
    Förstår inte varför du anser en pappa inte skulle kunna göra det?
  • Anonym (H)
    Anonym (Lo) skrev 2020-10-31 13:33:51 följande:

Låter väldigt märkligt att ha delad vårdnad men inte delat boende. Varför ska en kvinna dela vårdnad med en man som inte ens kan/vill ha barnet hos sig? Märkligt

Det är nog ganska vanligt förekommande. Det är ganska många som separerar som faktiskt varit gifta, eller redan hunnit skriva på för vårdnaden. Detta kan handla om separationer som sker i princip när barnet föds, eller ett lite äldre barn. Pratar vi bebisar så delar man ju sällan boendet, men många har ändå gemensam vårdnad. Att boendeföräldern skulle få igenom ensam vårdnad när de redan har gemensam är inte särskilt troligt, det skall mycket till för att rätten skall döma till enskild vårdnad.
  • Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2020-10-31 13:37:55 följande:

Det kanske är bättre att söka dispans vid förskola, de har inga problem att ta hand om  en 9-månaders hela dagarna.

Nej det du säger är väldigt relevant. Åtminstone vid ett års ålder förväntar vi oss att totala främlingar som samtidigt har 25 andra barn att hålla koll på är kapabla nog att ta hand om våra barn.

Nu är ju min åsikt fortfarande att ts inte bör skriva på för gemensamt. Framförallt som hennes önskan faktiskt är att pappan skall vara involverad. Hon vill ju att detta ska funka och hon tar ju stora risker med sin egen möjlighet att vara hemma med barnet om hon skriver på
  • Anonym (H)
    Anonym (Lo) skrev 2020-10-31 13:33:51 följande:

Just i ts fall är inte delad vårdnad aktuellt kan jag tycka. Personen jag svarade, om det var du eller någon annan minns jag inte nu, sade ju att ett barn är för litet för gemensam vårdnad.

Gemensam vårdnad betyder inte automatiskt att boendet ska delas. Och att man inte vill dela upp boendet innebär heller inte att pappan inte är intresserad, även om det nu råkar vara så i ts fall
  • Limeblad
    Tow2Mater skrev 2020-10-31 13:37:55 följande:

Notera att jag skrev väldigt svårt, inte omöjligt. Jag tror att det är svårt att få till tiden med bebisen som krävs för en nära anknytning om man inte bor ihop. Sammanboende förälder får ju tid med barnet före och efter jobb, hela helger och kan ansvara för nätter. En förälder som bor på annan plats ska ju ta sig till bebisen och tappar på så sett umgängestid.

I ts fall skulle jag säga att det är uteslutet när han snittat ett umgänge på par timmar i månaden.
  • Tow2Mater
    Limeblad skrev 2020-10-31 13:50:31 följande:
    Notera att jag skrev väldigt svårt, inte omöjligt. Jag tror att det är svårt att få till tiden med bebisen som krävs för en nära anknytning om man inte bor ihop. Sammanboende förälder får ju tid med barnet före och efter jobb, hela helger och kan ansvara för nätter. En förälder som bor på annan plats ska ju ta sig till bebisen och tappar på så sett umgängestid.

I ts fall skulle jag säga att det är uteslutet när han snittat ett umgänge på par timmar i månaden.
    Hur menar du att forskolepersonal får till tiden med bebisen 'som krävs för en nära anknytninging' for att ta hand om det?
  • Anonym (H)
    Limeblad skrev 2020-10-31 13:50:31 följande:

Du går liksom ifrån det jag diskuterade med den andre personen. Den personen hade troligtvis inte förstått skillnaden mellan gemensam vårdnad och boende.

Helt ärligt så har jag svårt att tro att alla pappor som delar föräldraledigheten faktiskt spenderat varje vaken minut med sitt barn.

I ts fall är absolut inte gemensam ett alternativ, men det var heller inte vad som diskuterades när du lade dig i
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar