• Anonym (Mamma)

Vårdnad utan ansvar

Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!

Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.

Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.

• Svar på tråden Vårdnad utan ansvar
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 10:01:13 följande:
    Vill tydliggöra här. Ts ska inte skriva på några vårdnadspapper. Hon skall bara skriva på för faderskapet. Vårdnaden skall hon bara inte röra. Inte fylla i något nej om det utan man skriver helt enkelt bara inte på
    Då var jag otydlig med vad jag menade. Jag har inte menat att hon ska skriva på några papper om gemensam vårdnad. Har ingen erfarenhet om att man inte skriver några papper alls även om det gäller egen vårdnad.
    Ber då om ursäkt för fel information.

Ska ts kanske ringa på måndag och rådfråga dem hur de gör vid dessa situationer då det lätt kan bli fel i diskussionsforum. Att hon inte vill att det ska vara gemensam vårdnad och att det inte ska misstas för något sådant även om pappan frågar om dessa papper på plats.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 10:08:31 följande:

Jag skrev och frågade om han vill komma idag eller imorgon. Han vill komma imorgon.

Har ni tips på vad jag ska säga göra för att stå på mig och inte vackla ang vårdnaden?

Säg bara att ni ska inte tala om det för tillfället, att ni är klara med den diskussionen. Var tydlig med detta innan han kommer så det inte blir bråk när han är hemma hos dig.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 10:08:31 följande:

Jag skrev och frågade om han vill komma idag eller imorgon. Han vill komma imorgon.

Har ni tips på vad jag ska säga göra för att stå på mig och inte vackla ang vårdnaden?

Kan du ha någon med om det känns svårt att träffa honom? Din mamma, syrra, kompis eller liknande?

Någon som skulle kunna hjälpa till att säga ifrån om han börjar tjata om "sina rättigheter ".

Annars tycker jag att du klipper av direkt. Säg bara; nej vi pratar inte om det nu. Nu ska du fokusera på att ha en trevlig stund med barnet.
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2020-10-31 10:20:12 följande:

Då var jag otydlig med vad jag menade. Jag har inte menat att hon ska skriva på några papper om gemensam vårdnad. Har ingen erfarenhet om att man inte skriver några papper alls även om det gäller egen vårdnad.

Ska ts kanske ringa på måndag och rådfråga dem hur de gör vid dessa situationer då det lätt kan bli fel i diskussionsforum. Att hon inte vill att det ska vara gemensam vårdnad och att det inte ska misstas för något sådant även om pappan frågar om dessa papper på plats.

Låter absolut som en god idé att ringa. Dock spelar det ingen roll om pappan skriver på papperna. Så länge ts inte skriver på så blir det ingen gemensam vårdnad.

troligtvis kan pappan inte nekas att skriva på papperna o
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 10:31:19 följande:
    Låter absolut som en god idé att ringa. Dock spelar det ingen roll om pappan skriver på papperna. Så länge ts inte skriver på så blir det ingen gemensam vårdnad.

troligtvis kan pappan inte nekas att skriva på papperna o
    Ok då vet jag,  tack för du tog dig tid att svara. Ha en fantastisk lördag =)
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2020-10-31 10:20:12 följande:

Ingen fara. Jag förstod vad du menade :)

Faderskapet och vårdnaden är två separata papper. Faderskapet kommer jag skriva under men inte gemensam vårdnad. I dagsläget
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Linn) skrev 2020-10-31 10:27:50 följande:

Kan du ha någon med om det känns svårt att träffa honom? Din mamma, syrra, kompis eller liknande?

Någon som skulle kunna hjälpa till att säga ifrån om han börjar tjata om "sina rättigheter ".

Annars tycker jag att du klipper av direkt. Säg bara; nej vi pratar inte om det nu. Nu ska du fokusera på att ha en trevlig stund med barnet.

Vi brukar komma bra överens när vi ses eller när vi pratar i telefon så tror att det kommer gå bra om jag stålsätter mig och står på mig.
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2020-10-31 10:34:33 följande:

Ok då vet jag,  tack för du tog dig tid att svara. Ha en fantastisk lördag =)

Detsamma!
  • Anonym (Lo)

Du säger till honom att du vill att han ska vara en närvarande pappa. Att du vill att han ska vara pappa till 100% men hur hade han tänkt detta när själv skriver att han inte orkar ansvar?

Du säger att delad vårdnad är inte aktuellt oavsett pga av barnets ålder så det finns gott om tid för honom att steppa upp och visa att han kan ta ett likvärdigt ansvar.

Förklara för honom vad som händer om du skriver på för delad hårdnat men han mentalt inte pallar detta och hur barnet då kan bli lidande för att du inte kan vara hemma och ta hand om det?

• Anonym (H)
    Anonym (Lo) skrev 2020-10-31 11:16:22 följande:

Du säger till honom att du vill att han ska vara en närvarande pappa. Att du vill att han ska vara pappa till 100% men hur hade han tänkt detta när själv skriver att han inte orkar ansvar?

Du säger att delad vårdnad är inte aktuellt oavsett pga av barnets ålder så det finns gott om tid för honom att steppa upp och visa att han kan ta ett likvärdigt ansvar.

Förklara för honom vad som händer om du skriver på för delad hårdnat men han mentalt inte pallar detta och hur barnet då kan bli lidande för att du inte kan vara hemma och ta hand om det?

Fast delad vårdnad spelar ju ingen roll gällande barnets ålder?

Tänker du på delat boende? För det behöver man ju inte ha även om man har gemensam vårdnad.

Nu tycker jag oavsett inte att ts skall skriva på för gemensam. Men det har ingenting med barnets ålder, annat än att ts inte ska bli av med föräldradagarna, att göra
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar