• Anonym (Mamma)

Vårdnad utan ansvar

Skriva på gemensam vårdnad eller inte?!

Pappan vill ha gemensam vårdnad men säger själv att han inte kan ta ansvar just nu pga psykisk ohälsa.

Bebisen har träffat pappa några gånger då och då.

• Svar på tråden Vårdnad utan ansvar
  • Anonym (Linn)

Han vill alltså känna sig mer som en pappa men har bara träffat sitt barn då och då och han har inte heller några planer på att ta ett föräldraansvar..... okej....

• Anonym (Förälder)

Inte!
    Då får han först visa att han duger.

Låt du honom ta det till rätten så berättar du vad han sagt.
    Smacka till med ensam vårdnad på ditt håll.

Ska de döma till gemensam vårdnad drar du även till med ett umgängesavtal.

• Lucius Vorenus
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 16:02:50 följande:

Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(

Låt honom göra det. Under tiden sparar du all konversation och undersöker om din hemförsäkring täcker Kostnad för juridiskt stöd. Skaffa dig också ett juridiskt ombud och vänta på pappans drag. Men skriv för fan inte på för gemensam vårdnad under rådande premisser.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 16:02:50 följande:

Han kommer ta det till rätten isåfall säger han nu :( :( :(

Låt honom gör det då.
  • mari123

Jag tänker att en pappa är lika viktig som en mamma. Det är BÅDAS barn. Kvinnor har en tendens att tala om "MINA barn"! Pappan mår dåligt just nu MEN han är medveten om det och förhoppningsvis blir han bättre? Jag HOPPAS pappan kämpar.

• Anonym (Förälder)
    mari123 skrev 2020-10-30 17:28:21 följande:

Jag tänker att en pappa är lika viktig som en mamma. Det är BÅDAS barn. Kvinnor har en tendens att tala om "MINA barn"! Pappan mår dåligt just nu MEN han är medveten om det och förhoppningsvis blir han bättre? Jag HOPPAS pappan kämpar.

Han kan jobba med sig själv först.

Tycker du på riktigt att det är ok att han ska sitta med en bestämmanderätt utan att ta ansvar?
  • Fiona M
    mari123 skrev 2020-10-30 17:28:21 följande:

En förälder som träffat barnet mindre än motsvarande en arbetsvecka under dess levnad är mindre viktig, helt oavsett kön.

Hans fokus på vårdnad istället för umgänge är helt fel.
  • mari123
    Fiona M skrev 2020-10-30 17:32:27 följande:
    En förälder som träffat barnet mindre än motsvarande en arbetsvecka under dess levnad är mindre viktig, helt oavsett kön.

Hans fokus på vårdnad istället för umgänge är helt fel.
    Så tänker du. Jag är "allergisk" mot kvinnor som vill stänga ute en pappa.
  • Anonym (Förälder)
    mari123 skrev 2020-10-30 17:39:46 följande:
    Så tänker du. Jag är "allergisk" mot kvinnor som vill stänga ute en pappa.
    Det handlar inte om att stänga ute.

• Anonym (Famrätt.)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 15:37:52 följande:

Tack för svar. Ja det är typ så.. usch har sån ångest

Varför ångest. Du har skyldighet att göra det som är bäst och tryggast för ditt barn. Och det är INTE att överlåta hälften av vårdnaden till en ickefungerande förälder. Du har inga skyldigheter mot pappan. Och som förälder har man inga rättigheter enbart skyldigheter. Så ångesten kan du släppa.
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar