• Limeblad

Vårdnad utan ansvar

Tar du ut föräldrapenning? Har du säkrat upp med föräldrapenningsdagar som du kan ta ut efter att barnet fyllt ett år? Om du skriver på för gemensam vårdnad blir du av med hälften av dagarna och du måste kunna ta ut fem dagar i vecka när barnet fyllt 1 år för att skydda din SGI. Klarar du dig utan inkomst före dess? Eller är tanken att barnet börjar förskola när den är 1 år (före dess tror jag inte det är tillåtet).

• Limeblad
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-30 16:02:10 följande:

Jag har planerat min fp till att vara hemma t.om. januari 2022. Skulle inte klara mig utan inkomst.

Det är det du riskerar om du skriver på iom att hälften av dagarna försvinner.
  • Limeblad
    Anonym (Mamma) skrev 2020-10-31 08:13:17 följande:

Han vill inte ha varken varannan vecka eller vara föräldraledig, så jag har ju räknat med att vara helt själv och kommer få ta allt vab etc.

Ja då kan det ju bli svårt. Du måste utgå från att han inte skriver över några föräldrapenningsdagar. Han kan ju vilja spara dem tills dess livet ordnat upp sig. Så då måste du kunna klara dig på 195 dagar (högre nivån).
  • Limeblad
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 12:20:33 följande:

Fast delad vårdnad spelar ju ingen roll gällande barnets ålder?

Tänker du på delat boende? För det behöver man ju inte ha även om man har gemensam vårdnad.

Nu tycker jag oavsett inte att ts skall skriva på för gemensam. Men det har ingenting med barnets ålder, annat än att ts inte ska bli av med föräldradagarna, att göra

Det är väl just det som är orsaken till att barnets ålder har betydelse. Att det är väldigt svårt att få ihop gemensam vårdnad när barnet är mycket litet när man inte bor tillsammans för att hälften av föräldradagarna ryker. Tror det är väldigt svårt att få till att en förälder som inte bor med barnet får en så pass nära relation att det är möjligt att ta över föräldraledigheten efter nio månader eller liknande.
  • Limeblad
    Tow2Mater skrev 2020-10-31 13:37:55 följande:

Det kanske är bättre att söka dispans vid förskola, de har inga problem att ta hand om  en 9-månaders hela dagarna.

Förstår inte varför du anser en pappa inte skulle kunna göra det?

Notera att jag skrev väldigt svårt, inte omöjligt. Jag tror att det är svårt att få till tiden med bebisen som krävs för en nära anknytning om man inte bor ihop. Sammanboende förälder får ju tid med barnet före och efter jobb, hela helger och kan ansvara för nätter. En förälder som bor på annan plats ska ju ta sig till bebisen och tappar på så sett umgängestid.

I ts fall skulle jag säga att det är uteslutet när han snittat ett umgänge på par timmar i månaden.
  • Limeblad
    Tow2Mater skrev 2020-10-31 13:58:58 följande:

Hur menar du att forskolepersonal får till tiden med bebisen 'som krävs för en nära anknytninging' for att ta hand om det?

Det säger jag inte. Jag skulle inte lämna barn på förskolan vid 9 månaders ålder. Men kan lägga till att barn inte tillbringar dygnet runt på förskola.
  • Limeblad
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 14:03:53 följande:

Du går liksom ifrån det jag diskuterade med den andre personen. Den personen hade troligtvis inte förstått skillnaden mellan gemensam vårdnad och boende.

Helt ärligt så har jag svårt att tro att alla pappor som delar föräldraledigheten faktiskt spenderat varje vaken minut med sitt barn.

I ts fall är absolut inte gemensam ett alternativ, men det var heller inte vad som diskuterades när du lade dig i

Lo hade bara skrivit ett inlägg som inte skrev något om boende.

Inlägget du citerar är till towtomater så vad det har att göra med min kommentar till dig förstår jag inte.

Att man ska vara med sitt barn varje vaken minut har jag väl inte skrivit heller?
  • Limeblad
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 14:39:33 följande:

Jag gick nu tillbaka och inser att jag tolkade los inlägg fel. Jag lästa att lo påstod att ett så litet barn inte kan ha gemensam vårdnad, när lo egentligen hänvisade till vad ts själv sagt.

Däremot verkar lo stå fast vid att man omöjligt kan ha gemensam vårdnad utan att dela boendet, vilket jag inte håller med om

Inte jag heller kan sägas.
    Anonym (H) skrev 2020-10-31 14:35:05 följande:

Nej. Men du skriver att det försvinner pendlingsstif för en förälder som inte bor med barnet så att de aldrig kan komma upp i samma tid som om de bodde tillsammans. Det innebär ju att du förutsätter att andra pappor lägger varje vaken minut på sina barn.

Mitt inlägg handlar inte om föräldralediga pappor utan om att få anknytning den första tiden då den andra föräldern (Mamman oftast) är föräldraledig. Alltså om möjligheten till anknytning trots att man inte är föräldraledig. En förälder som bor med barnet får ju många timmar med barnet från start trots att föräldern jobbar jämfört med någon som kan få till några timmar efter jobb.
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar