• erikaABC

Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?

Om din partner är otrogen, skulle du vilja att någon berättar det för dig? 
    Din partner är otrogen och någon annan har upptäckt din partner (eller den som personen är otrogen med), skulle du vilja att personen berättade för dig ? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?
  • LadyJane
    Cavill skrev 2020-10-13 14:44:57 följande:
    Att du och din partner har andra överenskommelser kan väl ingen veta? 
    Min poäng var att du inte har någon kunskap eller vetskap om min eller andras överenskommelser i våran relation.
    Oavsett vad.

Du kan alltså inte utgå från att min relation INTE bygger på samma grund som dina relationer. Du kan heller inte förutsätta att vi har samma. Med andra ord: du kan inte utgå från dig själv som en normalitet. För du vet inget om andras relationer.
  • Cavill
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:02:38 följande:
    Varför ska jag lugna ner mig? Det var faktiskt det dummaste jag läst idag, helt ärligt.

Att du känner dig träffad är inget jag kan eller vill göra något åt.
    Jag skriver hur jag resonerar, precis som andra skriver hur de resonerar. Att du tar illa vid dig får stå för dig och du har ingen som helst rätt att kräva att alla inlägg ska formuleras så att du kan hålla med.

Ett tips i all välmening: hoppa över de inlägg som gör dig upprörd.
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:04:30 följande:
    Nej, det är inte objektiv information. Det är din subjektiva bedömning som bygger på din subjektiva moral och etik.

Du kan alltså inte ta föregivet att alla tycker och tänker som du. Alltså kan du heller inte påstå att din bedömning är objektiv fakta. För det är den inte.
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:06:45 följande:
    Min poäng var att du inte har någon kunskap eller vetskap om min eller andras överenskommelser i våran relation.
    Oavsett vad.

Du kan alltså inte utgå från att min relation INTE bygger på samma grund som dina relationer. Du kan heller inte förutsätta att vi har samma. Med andra ord: du kan inte utgå från dig själv som en normalitet. För du vet inget om andras relationer.

Jag tar då för givet att du berättar detta för alla i din bekantskapskrets och alla andra du träffar? Så ingen trampar i klaveret. 
  • Anonym (Anna)

Mitt svar är nej.

Andra har inte med mitt privatliv att göra helt enkelt.
    Jag vill inte att människor springer och skvallrar om mig eller min familj öht.

• Anonym (Dahlia)

Behöver fler alternativ. Är det EN gång på en fest så vill jag inte veta, det är inte värt att röra upp himmel och jord för. Livet är långt och man kan bli nyfiken på något annat någon gång.

Men det är klart jag vill veta om min man lever ett helt dubbelliv och kanske har en familj och ett barn nån annanstans. Det påverkar mer än mig, det påverkar våra barns framtida arv och allt möjligt.

• Anonym (...)

Jag skulle väl egentligen inte vilja veta men jag skulle vilja att någon berättade för mig om de visste. Vill inte gå runt och tro att allt är bra när andra vet annat... Lite dubbelmoral dock då jag vet att min kompis man har ett förhållande till, jag har vetat om det länge utan att säga något.

• LadyJane
    Cavill skrev 2020-10-13 19:23:47 följande:

Jag tar då för givet att du berättar detta för alla i din bekantskapskrets och alla andra du träffar? Så ingen trampar i klaveret. 
    Varför ska jag berätta ? Allvarligt hur tänker du?

Det är precis det jag säger, du har ingen som helst rätt att pådyvla din etik och moral på andra. Du kan aldrig veta hur andras relationer ser ut. Därför kan du aldrig anta att alla har det som du.

Du har heller ingen rätt att kräva att veta hur andras relationer ser ut eller att de ska berätta för dig eller andra.

Herregud... Det finns människor till allt.

• Bjoer
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:04:30 följande:
    Nej, det är inte objektiv information. Det är din subjektiva bedömning som bygger på din subjektiva moral och etik.

Du kan alltså inte ta föregivet att alla tycker och tänker som du. Alltså kan du heller inte påstå att din bedömning är objektiv fakta. För det är den inte.
    Att personen ligger med någon är objektiv information. På vilket sätt skulle det vara subjektivt, menar du?
  • LadyJane
    Bjoer skrev 2020-10-14 10:28:42 följande:
    Att personen ligger med någon är objektiv information. På vilket sätt skulle det vara subjektivt, menar du?
    Om/att ha sex är ibland objektiv fakta, fast oftast är det bara misstankar.

Du skrev något annat från början:
    Bjoer skrev 2020-10-13 15:11:29 följande:
    Fast frågan handlar inte om du vill veta att din partner gör fel utan om den är otrogen.
    Och då är vi tillbaka på ruta ett.
    Du kan aldrig veta exakt vilken överenskommelse ett par har, dvs du kan aldrig avgöra om det är otrohet eller inte.

• Bjoer
    LadyJane skrev 2020-10-14 10:35:30 följande:
    Om/att ha sex är ibland objektiv fakta, fast oftast är det bara misstankar.

Du skrev något annat från början:
    Bjoer skrev 2020-10-13 15:11:29 följande:
    Fast frågan handlar inte om du vill veta att din partner gör fel utan om den är otrogen.
    Och då är vi tillbaka på ruta ett.
    Du kan aldrig veta exakt vilken överenskommelse ett par har, dvs du kan aldrig avgöra om det är otrohet eller inte.

"Om din partner är otrogen, skulle du vilja att någon berättar det för dig?" <= Frågan handlar om otrohet.

Förövrigt är din inställning till det här rätt märklig. 99% av alla par har en monogam relation är sex med andra inte är ok. Att anta att det är fallet är inte orimligt, även om man aldrig kan veta. Om alla mina handlingar tvunget behövde baserat på 100% bekräftad information skulle jag aldrig kunna göra något någonsin. Allt du gör varje dag baseras på uppskattningar och antaganden om vad som är rimligt. Varför skulle inte även detta beslut göra det? För att det är 1%(ish) risk att man gör ett misstag? Well, so be it isf. 
Svar på tråden Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?