LadyJane skrev 2020-10-14 15:01:18 följande:
Splainar någon så bör man tala om det. Det innebär att du har något att reflektera över. Jag förstår om du upplever det som obehagligt att få kritik hur du uppträder och formulerar det men lik väl som du anser att du har rätt att tala om för mig eller andra när de är otrevliga har andra samma rätt gentemot dig.
Det hade varit en helt annan sak om jag hade begått personliga påhopp som att kalla dig för korkskalle, men nu har jag inte det utan det var bara för att exemplifiera skillnaderna.
Nej, jag gör inte exakt samma sak och det är det jag försöker förklara. Du projicerar din egen moral på andra och anser att du har rätt att definiera vad som är rätt eller fel. Därför berättar du för att du tycker att det är fel.
Jag säger bara att du inte har den rätten.
För när det gäller sexualmoral så finns det ingen allmänt giltig kompass, inte heller din moral är en generell sanning.
Det är varken rimligt eller trolig bedömning att de allra flesta tycker och tänker som du. Det är något du vill tro för det berättigar ditt beteende att klampa in i andras liv. För det är en mycket märklig uppfattningen att just din övertygelse är det rätta och rimliga som gäller för de allra flesta. Sådan inställning är aldrig någonsin sund.
Jag tycker inte det är obehagligt. Det är däremot osakligt att påpeka "Herregud, det finns människor till allt.". Kanske något du ska reflektera över om du försöker vara saklig?
Du läser inte vad jag skriver, uppenbarligen. Jag har inte sagt att det är
min moral, jag har sagt att det är den vanligaste formen av förhållande och sexualmoral. Dvs, att man har ett monogamt förhållande utan tillåtelse att göra sexuella saker med andra. Det är objektiv fakta. Du har, ironiskt nog, inte en aning om vad som gäller i mitt förhållande och trots det antar du att jag försöker applicera min moral på alla andra. Det gör jag inte.
Förövrigt har jag rätten att berätta. Den är grundlagsskyddad i åsiktfrihet och yttrandefrihet.