• erikaABC

Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?

Om din partner är otrogen, skulle du vilja att någon berättar det för dig? 
    Din partner är otrogen och någon annan har upptäckt din partner (eller den som personen är otrogen med), skulle du vilja att personen berättade för dig ? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?
  • LadyJane
    Anonym (What) skrev 2020-10-14 14:42:33 följande:
    Jag ser ingen som antytt att man ska tala om ifall det är rätt eller fel bara tala om vad som hänt.
    Nej jag förstår att du inte sett det. Det bygger nämligen på ett helt resonemang. Många har mycket svårt att hänga med i det.

• LadyJane
    Bjoer skrev 2020-10-14 14:27:53 följande:

Inte vad man själv har för moraliskt kompass utan vad som är en rätt allmän moralisk kompass. Dvs, det är en rimlig och trolig bedömning att de andra har en liknande moralisk kompass.

Förövrigt gör du precis samma sak när du väljer att inte berätta. Du anser att de har samma moraliska kompass som du och låter därför bli. Med konsekvensen att du riskerar att låta någon fortsätta bedras och bli ännu mer sårad när det kommer fram. Du står inte utanför bara för att du inte lägger dig i, du väljer aktivt att personen inte bör få veta.

Apropå sakligt förresten...

"Tack för splainingen"
    "Allvarligt hur tänker du?"
    "Herregud... Det finns människor till allt."

Splainar någon så bör man tala om det. Det innebär att du har något att reflektera över. Jag förstår om du upplever det som obehagligt att få kritik hur du uppträder och formulerar det men lik väl som du anser att du har rätt att tala om för mig eller andra när de är otrevliga har andra samma rätt gentemot dig.

Det hade varit en helt annan sak om jag hade begått personliga påhopp som att kalla dig för korkskalle, men nu har jag inte det utan det var bara för att exemplifiera skillnaderna.

Nej, jag gör inte exakt samma sak och det är det jag försöker förklara. Du projicerar din egen moral på andra och anser att du har rätt att definiera vad som är rätt eller fel. Därför berättar du för att du tycker att det är fel.
    Jag säger bara att du inte har den rätten. 

För när det gäller sexualmoral så finns det ingen allmänt giltig kompass, inte heller din moral är en generell sanning.
    Det är varken rimligt eller trolig bedömning att de allra flesta tycker och tänker som du. Det är något du vill tro för det berättigar ditt beteende att klampa in i andras liv.  För det är en mycket märklig uppfattningen att just din övertygelse är det rätta och rimliga som gäller för de allra flesta.  Sådan inställning är aldrig någonsin sund.
  • Bjoer
    LadyJane skrev 2020-10-14 15:01:18 följande:
    Splainar någon så bör man tala om det. Det innebär att du har något att reflektera över. Jag förstår om du upplever det som obehagligt att få kritik hur du uppträder och formulerar det men lik väl som du anser att du har rätt att tala om för mig eller andra när de är otrevliga har andra samma rätt gentemot dig.

Det hade varit en helt annan sak om jag hade begått personliga påhopp som att kalla dig för korkskalle, men nu har jag inte det utan det var bara för att exemplifiera skillnaderna.

Nej, jag gör inte exakt samma sak och det är det jag försöker förklara. Du projicerar din egen moral på andra och anser att du har rätt att definiera vad som är rätt eller fel. Därför berättar du för att du tycker att det är fel.
    Jag säger bara att du inte har den rätten. 

För när det gäller sexualmoral så finns det ingen allmänt giltig kompass, inte heller din moral är en generell sanning.
    Det är varken rimligt eller trolig bedömning att de allra flesta tycker och tänker som du. Det är något du vill tro för det berättigar ditt beteende att klampa in i andras liv.  För det är en mycket märklig uppfattningen att just din övertygelse är det rätta och rimliga som gäller för de allra flesta.  Sådan inställning är aldrig någonsin sund.
    Jag tycker inte det är obehagligt. Det är däremot osakligt att påpeka "Herregud, det finns människor till allt.". Kanske något du ska reflektera över om du försöker vara saklig?

Du läser inte vad jag skriver, uppenbarligen. Jag har inte sagt att det är min moral, jag har sagt att det är den vanligaste formen av förhållande och sexualmoral. Dvs, att man har ett monogamt förhållande utan tillåtelse att göra sexuella saker med andra. Det är objektiv fakta. Du har, ironiskt nog, inte en aning om vad som gäller i mitt förhållande och trots det antar du att jag försöker applicera min moral på alla andra. Det gör jag inte.

Förövrigt har jag rätten att berätta. Den är grundlagsskyddad i åsiktfrihet och yttrandefrihet.
  • LadyJane
    Bjoer skrev 2020-10-14 15:43:07 följande:
    Jag tycker inte det är obehagligt. Det är däremot osakligt att påpeka "Herregud, det finns människor till allt.". Kanske något du ska reflektera över om du försöker vara saklig?

Du läser inte vad jag skriver, uppenbarligen. Jag har inte sagt att det är min moral, jag har sagt att det är den vanligaste formen av förhållande och sexualmoral. Dvs, att man har ett monogamt förhållande utan tillåtelse att göra sexuella saker med andra. Det är objektiv fakta. Du har, ironiskt nog, inte en aning om vad som gäller i mitt förhållande och trots det antar du att jag försöker applicera min moral på alla andra. Det gör jag inte.

Förövrigt har jag rätten att berätta. Den är grundlagsskyddad i åsiktfrihet och yttrandefrihet.
    Jag vet vad du skrev och jag säger att du gör dig själv till norm. Det betyder i klartext att du anser att din moral och etik är det mest rätta, anser att det är det vanligaste förekommande osv.

Det är inte fakta ett endaste dugg, utan enbart din åsikt. Det är skillnad på fakta och åsikt...

Du vet uppenbarligen inte vad yttrandefrihet och åsiktsfrihet handlar om.
    För att ta det kort: det handlar om att staten inte får hindra dig att ha vissa åsikter eller att uttrycka dessa åsikter.

Det har inte ett skit med att göra att du tar dig rätten att berätta dina sanningar för andra människor.

Du kan utnyttja din yttrandefrihet genom att ställa dig på torget och skrika att du anser att otrogna ska straffas.
    Om du skriker att Kalle är otrogen så blir du dömd för bla förtal.

Åter igen, det är skillnad på fakta och åsikter.
  • Bjoer
    LadyJane skrev 2020-10-14 15:53:11 följande:
    Jag vet vad du skrev och jag säger att du gör dig själv till norm. Det betyder i klartext att du anser att din moral och etik är det mest rätta, anser att det är det vanligaste förekommande osv.

Det är inte fakta ett endaste dugg, utan enbart din åsikt. Det är skillnad på fakta och åsikt...

Du vet uppenbarligen inte vad yttrandefrihet och åsiktsfrihet handlar om.
    För att ta det kort: det handlar om att staten inte får hindra dig att ha vissa åsikter eller att uttrycka dessa åsikter.

Det har inte ett skit med att göra att du tar dig rätten att berätta dina sanningar för andra människor.

Du kan utnyttja din yttrandefrihet genom att ställa dig på torget och skrika att du anser att otrogna ska straffas.
    Om du skriker att Kalle är otrogen så blir du dömd för bla förtal.

Åter igen, det är skillnad på fakta och åsikter.
    Du tror alltså inte att den vanligaste förhållandeformen i sverige idag är monogama förhållanden som inte är öppna? På riktigt?!

Hur många är dömda för förtal efter att ha berättat för någons repsektive att de vänstrar?
  • LadyJane
    Bjoer skrev 2020-10-14 16:06:12 följande:
    Du tror alltså inte att den vanligaste förhållandeformen i sverige idag är monogama förhållanden som inte är öppna? På riktigt?!

Hur många är dömda för förtal efter att ha berättat för någons repsektive att de vänstrar?
    "Jag har inte sagt att det är min moral, jag har sagt att det är den vanligaste formen av förhållande och sexualmoral. Dvs, att man har ett monogamt förhållande utan tillåtelse att göra sexuella saker med andra. Det är objektiv fakta."

Visa den faktan.
  • LadyJane
    Bjoer skrev 2020-10-14 16:06:12 följande:
    Den frågan får du ställa till rättsväsendet.

Jag förklarade på vilket sätt du missförstått vad yttrandefrihet och åsiktsfrihet. Vad det  är och innebär.
    Jag försökte förklara att du har inte rätt att säga vad du vill till vem som helst hur som helst för det har inte med yttrandefriheten att göra över huvud taget. 

Jag antar att du istället skulle kunna bli dömd för ofredande och förtal, men det är bara en gissning. För det är så, att bara för att du kan berätta saker så har du inte alltid rätt att göra det. Man måste nämligen ta hänsyn till andra människor och inte alltid sätta sitt eget intresse främst och sin egen lust att berätta.

• Bjoer
    LadyJane skrev 2020-10-14 16:11:51 följande:
    "Jag har inte sagt att det är min moral, jag har sagt att det är den vanligaste formen av förhållande och sexualmoral. Dvs, att man har ett monogamt förhållande utan tillåtelse att göra sexuella saker med andra. Det är objektiv fakta."

Visa den faktan.
    4-5 procent är idag i ett öppet förhållande
    ? 11 procent har någon gång har haft sex med andra
    med sin partners uttryckliga medgivande
    ? 24 procent är öppna för tanken att låta sin partner ha
    sex med någon annan, beroende på situationen
    ? 34 procent tänker att deras ideala relation inte skulle
  • LadyJane
    Bjoer skrev 2020-10-14 16:33:37 följande:
     4-5 procent är idag i ett öppet förhållande
    11 procent har någon gång har haft sex med andra
    med sin partners uttryckliga medgivande
    24 procent är öppna för tanken att låta sin partner ha
    sex med någon annan, beroende på situationen
    34 procent tänker att deras ideala relation inte skulle
    Så 34% anser du är en norm när det i praktiken är en minoritet.

För du kan aldrig veta vilken kategori människan tillhör. Det enda du vet är att du endast har 34% chans att ha rätt.

Objektiv fakta att det är den vanligast formen av sexualmoral... Visade sig inte att stämma. Det heller...
  • LadyJane

Jag kan bara konstatera efter att ha diskuterat i denna tråd att logiken är bakvänd många gånger och att människor tar sig rättigheter de inte har.
    Utan tvekan skulle jag polisanmäla den person som försöker "rädda mig" för ofredande.
    Jag skulle övertala min partner att polisanmäla för förtal.
    Utan tvekan.

Och jag skulle se till att ha bevis, att personen verkligen säger det den gör. 

Gott så.

Svar på tråden Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?