LadyJane skrev 2020-10-14 11:46:39 följande:
Tack för splainingen. Jag vet TS fråga eftersom jag besvarade den.
Du får tycka vad du vill om vad jag tycker men det är bara din åsikt jag inte fäster någon notis om. Läser man trådar om otrohet så är det inte speciellt ovanligt att inte vilja veta. Men man ser det man vill se. Det som däremot är väldigt sant är att de som anser att man ska informera andra när man misstänker otrohet alltid är mycket aggressiva. Få hörs mycket helt enkelt.
Du blandar äpplen med päron. Att du gör uppskattningar och avvägningar i din vardag är ingen som lägger sig i. Här handlar det om att lägga sig i andras liv utan att veta vad man gör eller varför. Det enda man har är en misstanke. Det går med andra ord inte att jämföra med det du rantar om.
Lustigt, för i den här tråden är du bland de mest aggressiva. Men man ser det man vill se, antar jag.
Du missar helt poängen. Att berätta eller inte är en avvägning vi gör baserat på uppskattningar och ofullständig information. Det är inte så att låta bli att berätta är någon slags default, det är också ett aktivt beslut som har konsekvenser. Eller har du den inställningen till allt, att så länge man inte lägger sig i så har man inte gjort något fel? Om du ser en man stå och slå en kvinna, går du bara förbi då med tanken att "Bäst man inte lägger sig i, jag vet ju inte vad de har för förhållande och överenskommelser."? Eller agerar du på det mest rimliga, att hon behöver hjälp?