Bjoer skrev 2020-10-14 15:43:07 följande:
Jag tycker inte det är obehagligt. Det är däremot osakligt att påpeka "Herregud, det finns människor till allt.". Kanske något du ska reflektera över om du försöker vara saklig?
Du läser inte vad jag skriver, uppenbarligen. Jag har inte sagt att det är min moral, jag har sagt att det är den vanligaste formen av förhållande och sexualmoral. Dvs, att man har ett monogamt förhållande utan tillåtelse att göra sexuella saker med andra. Det är objektiv fakta. Du har, ironiskt nog, inte en aning om vad som gäller i mitt förhållande och trots det antar du att jag försöker applicera min moral på alla andra. Det gör jag inte.
Förövrigt har jag rätten att berätta. Den är grundlagsskyddad i åsiktfrihet och yttrandefrihet.
Jag vet vad du skrev och jag säger att du gör dig själv till norm. Det betyder i klartext att du anser att din moral och etik är det mest rätta, anser att det är det vanligaste förekommande osv.
Det är inte fakta ett endaste dugg, utan enbart din åsikt. Det är skillnad på fakta och åsikt...
Du vet uppenbarligen inte vad yttrandefrihet och åsiktsfrihet handlar om.
För att ta det kort: det handlar om att staten inte får hindra dig att ha vissa åsikter eller att uttrycka dessa åsikter.
Det har inte ett skit med att göra att du tar dig rätten att berätta dina sanningar för andra människor.
Du kan utnyttja din yttrandefrihet genom att ställa dig på torget och skrika att du anser att otrogna ska straffas.
Om du skriker att Kalle är otrogen så blir du dömd för bla förtal.
Åter igen, det är skillnad på fakta och åsikter.