• Anonym (styvungen)

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

Min styvmorsa bråkade med farsan om att jag måste flytta innan hon blir vansinnig. Jag är visst alltid i vägen och tar upp massa plats. Läckert. Men visst, jag kan flytta. Jag vet inte vart.

Vart ska jag flytta? Jag har 300 000 kronor på sparkontot och pluggar på plats på Stockholms Universitet med bidragsdelen och jobbar på sidan av på helgen, fast pga coronan är studierna på distans förstås. 

Har ni några tips om vart jag kan flytta? Jag kan tänka mig at bo nästan var som helst, så länge jag kan fortsätta studera. 

• Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?
  • Anonym (Ta det lugnt, pappa kanske inte haller med)

Jag funderar lite pa vad som kan vara styvmammans problem. I mina ogon uppfor sig TS exemplariskt. Hon har, utan att klaga, givit upp alla rummen i huset till styvmamman och hennes barn (dansstudio, mysrum osv.) och gommer sig uppe i rummet pa overvaningen. Gor allt sjalv, koper sin egen mat, lagar den sjalv, stadar efter sig, tvattar, betalar hem (dvs. for rummet hon anvander), jobbar, sparar, pluggar och gor inget vasen av sig.

Det finns styvbarn som beter sig bedrovligt, sa att det finns en orsak att inte vilja ha dem i huset langre. TS ar inget sant bedrovligt styvbarn.
    Det finns personer som onskar att partnern inte hade barn sen tidigare, da detta stor deras bild av den perfekta familjen. Det kan vara en av anledningarna (styvmodern far den perfekta familjen, dvs. partner + alla sina EGNA barn sa fort TS forsvinner).

Det finns personer som skaffar fler barn an de klarar av och sedan klagar pa att det ar jobbigt. Blir for mycket stress och man ar helt slut varje dag, ingen egentid med partnern, man haller pa att ga in i vaggen osv. Da ar det latt att klaga pa allt (och det lattaste ar att klaga pa TS som inte hor hemma i hennes perfekta bild). 

Det finns personer som alltid klagar. Man undrar ju varfor styvmoderns forra forhallande (forhallanden?) inte holl. I karnfamiljen hade hon ingen styvis att klaga pa, sa da klagades det kanske pa mannen, vilket resulterade i att antingen hon lamnade (for att hon inte var nojd) eller att mannen lamnade (da han inte orkade med allt obefogat klagande). Nu finns det TS att klaga pa, men om hon lamnar kommer personen att hitta nasta person eller sak att klaga pa, for det ar inte personen/saken som ar problemet utan nagot helt annat. Som exempel kan jag ta en kompis som trodde att alla problem i hennes liv berodde pa att hon hade sma brost. Inga killar var intresserade av henne, folk betedde sig pa ett visst satt mot henne eller behandlade henne antingen si eller sa, allt pga hennes brost (trodde hon). Dock forandrades INGET efter att hon forstorat brosten. Det var ju saklart hennes eget beteende och personlighet som orsakade alla hennes problem (vilket vi andra papekade), men hon trodde anda att allt var brostens fel. Jag gissar att TS inte ar styvmoderns verkliga problem, utan att hon kanske (omedvetet?) ar missnojd med en rad andra saker, men tar ut det pa TS, da det ar det lattaste att klaga pa.

Sen undrar man ju hur hon hade stallt sig till att skiljas, om det nu hade gatt sa langt. Om hon t ex. hade kravt att TS, som skoter sig, betalar hem och inte gor vasen av sig, maste ut, men att pappan satt sig emot. Hade hon da tyckt att det var battre att flytta med sina barn och att TS pappa hade 3-aringen varannan vecka? Det ar ju ocksa en losning om de inte kommer overens. Da slipper TS pappa allt brak och har i alla fall 3-aringen varannan vecka (vilket ar trakigt, men enda losningen om inte styvmamman gar med pa att han ar boendeforaldern). Hur skulle styvmodern stalla sig till detta scenariot?

Sen undrar man ju vad pappan och styvmodern har for overrenskommelse angaende huset, som varit i familjens ago i minst 150 ar. Det ar ju pappans hus som TS, hennes syskon + det 3-ariga halvsyskonet potentiellt ska arva nagon dag. Ar detta reglerat sa att det gar ratt till eller har styvmodern nagon slags ratt till huset da de har gemensamt hushall och hon ju bidrar till hushallskassan? (Vet inte nagot om sant, men bara en tanke eftersom forhallandet ju ar infekterat som det ar och vid dodsfall brukar det bli annu varre med sant om det redan finns en underliggande konflikt. De giriga brukar explodera, sa det ar bra att ha allt pa papper nar den sorgliga dagen kommer). 

• Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-15 19:42:02 följande:
    Då måste det först finnas något vettigt att svara på och inte bara tramsigt svammel.
    Säger personen som inte sagt något vettigt sen trådstarten Drömmer

För att svara vettigt måste man ju först kunna förstå vad vettigt öht är. Och ditt irrationella hat mot styvbarn och totala förmåga att kunna se saker objektivt är på inget sätt vettigt
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-15 18:33:52 följande:
    Trams
    Fanns absolut inget svammel eller trams i Anonym "man"s inlägg. Däremot är det tramsigt att bemöta ett vettigt inlägg med "trams". Jag börjar sälla mig till de som tror att du är här enbart för att trolla!
  • Anonym (Leftbrained)
    Tow2Mater skrev 2020-10-15 21:16:17 följande:
    Men alltså, ni måste ju borja kommunicera med varandra alla tre. Han kan inte kora over sin sambo, hon kan inte kora over dig. Ni måste ju alla komma fram till nåt realistisk som funkar for er alla.
    Du gör misstaget att betrakta TS som en jämlik här. De två som är i maktposition här är föräldrarna till de diverse barnen, möjligen mer TS pappa om han äger huset. TS har dessutom redan gjort allt hon kan för att vara till lags; så mycket mer exemplariskt kan hon inte bete sig. Pudelns kärna är att TS begår "brottet" att bo kvar, när styvmor hade tänkt tillförskansa sig utrymmet och slippa närvaron av sin bonus.

Då är det alltså upp till de vuxna (inte alla tre) att kommunicera med varandra och bestämma hur de vill lösa sina problem. Kanske är det bäst att separera om de inte kan komma överens.
  • Anonym (man)
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-15 20:10:24 följande:

Farsan frågade idag var det har skurit sig mellan mig och styvmorsan. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag känner att jag inte gjort något annat än varit till lags. Han sa i alla fall väldigt bestämt att jag bor kvar så länge jag vill även om det blir tills jag är 90 år eller så för vår famij har bott på den här tomten i 150 år och det tänker han inte ändra på. 

Bra, nu vet du var din pappa står i frågan.

Men jag tycker inte du ska nöja dig med det utan ifrågasätta varför han då inte står upp för dig i sina diskussioner med sin sambo och vad det skickar för signaler för både sambo och dig? Varför har han inte sagt det han säger till dig till sin sambo?

Det handlar ju inte bara om du får eller inte får bo där. Det handlar lika mycket om du känner dig välkommen eller inte välkommen där du bor och hur trygg du känner dig där.
  • Ess
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-16 13:19:53 följande:

Fanns absolut inget svammel eller trams i Anonym "man"s inlägg. Däremot är det tramsigt att bemöta ett vettigt inlägg med "trams". Jag börjar sälla mig till de som tror att du är här enbart för att trolla!

Jag anser inte att en som skriver om grogghaggan är speciellt seriös.

Nu kommer ni att hacka om att jag använt ordet malusunge EN gång som svar till smulpajs styvhagga. Hade ni vetat så mycket om mig som ni påstår, så hade ni också vetat att jag brukar använda ordet särkullar när jag skriver om just särkullar.

Så ni kan ta era tramsiga inlägg och ett hycklande hackande och klappa varandras ynkliga ryggar. Ni är rent ut sagt patetiska!
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-12 18:12:53 följande:
    Vänligen kalla mig inte styvmor, jag har ingen som helst relation till särkullarna och umgås inte med dem.
    Du fyller kriteriet för styvmor, "faderns nya fru", vare sig du vill eller inte. Att du är en usel sådan är inget hinder för innehavandet av titeln - ofta är ju litteraturens styvmödrar just elaka. Bonusmamma känns däremot svårare i detta fall...
  • Tow2Mater
    Anonym (Annapanna) skrev 2020-10-16 05:06:44 följande:
    "Köra över sin sambo"?
    Är det vad du kallar det när han låter sitt barn bo kvar i sitt barndomshem efter att han låtit en ny "styvhäxa" flytta in?

Tycker du att en ny partner har rätt att slänga ut de barn som bodde i hemmet när den själv flyttar in, speciellt när det som i ts fall är en styvmorsa med en hel skock ungar med sig i bagaget?
    Absolut kör han over sin sambo, eftersom det inte verkar vara definierat dem emellan att TS för honom får bo kvar hela livet om hon vill.
    Kommunikationerna inom familjen är under all kritik.
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-16 13:48:00 följande:

Nu kommer ni att hacka om att jag använt ordet malusunge EN gång som svar till smulpajs styvhagga. Hade ni vetat så mycket om mig som ni påstår, så hade ni också vetat att jag brukar använda ordet särkullar när jag skriver om just särkullar.

Så ni kan ta era tramsiga inlägg och ett hycklande hackande och klappa varandras ynkliga ryggar. Ni är rent ut sagt patetiska!
    Problemet är ju inte att du säger malusunge en gång utan att du när ett oresonligt hat emot bonusbarn i allmänhet. Samtidigt är det talande att du inte säger särkullar om hennes barn, som ju brett ut sig i hela huset, utan bara om hans.

Det är synd att du inte lyckats få hjälp för ditt hat efter så många år; det är inte friskt att gå omkring och hata främlingar utan anledning bara för att de inte lever med båda sina bioföräldrar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-16 13:27:19 följande:
    Du gör misstaget att betrakta TS som en jämlik här. De två som är i maktposition här är föräldrarna till de diverse barnen, möjligen mer TS pappa om han äger huset. TS har dessutom redan gjort allt hon kan för att vara till lags; så mycket mer exemplariskt kan hon inte bete sig. Pudelns kärna är att TS begår "brottet" att bo kvar, när styvmor hade tänkt tillförskansa sig utrymmet och slippa närvaron av sin bonus.

Då är det alltså upp till de vuxna (inte alla tre) att kommunicera med varandra och bestämma hur de vill lösa sina problem. Kanske är det bäst att separera om de inte kan komma överens.
    Visst har pappan och sambon ansvaret att losa situationen, men TS är faktist vuxen och inget barn längre, så hon har därfor också ett ansvar att se till att kommunikationerna inom familjen fungerar från hennes håll. T ex genom att kommunicera en plan for sitt liv, att det inte ingår i hennes plan att bo kvar hos pappa resten av livet?
  • Anonym (Leftbrained)
    Tow2Mater skrev 2020-10-16 14:28:33 följande:
    Absolut kör han over sin sambo, eftersom det inte verkar vara definierat dem emellan att TS för honom får bo kvar hela livet om hon vill.
    Kan du visa inlägget där det står att det inte är definierat?

Det verkar snarare som att styvmor vill ha hela huset för sig själv och sina barn.
  • Tow2Mater
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-16 14:35:14 följande:
    Kan du visa inlägget där det står att det inte är definierat?

Det verkar snarare som att styvmor vill ha hela huset för sig själv och sina barn.
    I #18 säger TS "Jag visste innan att hon förväntade sig att jag skulle försvinna sekunden jag fyllde 18".
  • Anonym (häpp!)
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-15 20:10:24 följande:

Farsan frågade idag var det har skurit sig mellan mig och styvmorsan. Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag känner att jag inte gjort något annat än varit till lags. Han sa i alla fall väldigt bestämt att jag bor kvar så länge jag vill även om det blir tills jag är 90 år eller så för vår famij har bott på den här tomten i 150 år och det tänker han inte ändra på. 

Men vad bra! Då är saken egentligen utagerad. Du kan lugnt fortsätta som du har gjort och skaffa dig den utbildning du önskar dig utan stress.

Lycka till! 
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-16 13:48:00 följande:

Det är ganska enkelt, det är för att jag inte tycker att personer som själva saknar empati och respekt för andra förtjänar någon empati eller respekt av andra. Därför kallar jag dem för vad de är. 

Jadu, Ess, vi har ju iaf någon att klappa på ryggen, vem har du? Du är ju ganska ensam i din lilla hatiska värld. Men se det positiva, du och TS pappas grogghagga skulle nog komma väldigt bra överens Solig
  • Anonym (Annapanna)
    Tow2Mater skrev 2020-10-16 14:28:33 följande:
    Fast nu har ju pappan klargjort det. 
    Så då kan tanten knipa och acceptera situationen, alternatvit flytta och ta med sid alla sina ungar.

Det är ju sjukt att kräva att pappans ENDA barn ska ut, medans hennes TRE ska stanna.
    Helt jävla sjukt.
    Ska hon ha ut ts så får väl hennes koppel med ungar flytta till respektive  pappor.
  • Tow2Mater
    Anonym (Annapanna) skrev 2020-10-16 17:06:11 följande:
    Fast nu har ju pappan klargjort det. 
    Så då kan tanten knipa och acceptera situationen, alternatvit flytta och ta med sid alla sina ungar.

Det är ju sjukt att kräva att pappans ENDA barn ska ut, medans hennes TRE ska stanna.
    Helt jävla sjukt.
    Ska hon ha ut ts så får väl hennes koppel med ungar flytta till respektive  pappor.
    Det är att "köra över", vilket han gjort mot sin sambo.

Som sammaboende kan man inte bara "kräva" varken det ena eller det andra, man brukar kommunicera med varandra och komma fram till en lösning, där en av alternativa lösningar naturligtvis kan vara att sambon flyttar. Men bestämmer enbart pappan i familjen, kör han över sin sambo.
  • Anonym (man)
    Tow2Mater skrev 2020-10-16 19:04:31 följande:
    Det är att "köra över", vilket han gjort mot sin sambo.

Som sammaboende kan man inte bara "kräva" varken det ena eller det andra, man brukar kommunicera med varandra och komma fram till en lösning, där en av alternativa lösningar naturligtvis kan vara att sambon flyttar. Men bestämmer enbart pappan i familjen, kör han över sin sambo.
    Japp men nu är det ju hon som "kräver" att TS pappa ska slänga ut TS. Mao är det hon som påbörjat överkärningsfestivalen. Och då är det väl kanske inte mer än rätt att hon själv blir överkörd så hon får känna på vad hon själv utsätter andra för.

Kommunicera och hitta lösningar går bra att göra med människor som oxå tänker likadant. Människor som bara kräver att den andra ska slänga ut sin dotter för att göra plats för hennes ungar är egoister som inte går resonera med.
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?