• Anonym (styvungen)

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

Min styvmorsa bråkade med farsan om att jag måste flytta innan hon blir vansinnig. Jag är visst alltid i vägen och tar upp massa plats. Läckert. Men visst, jag kan flytta. Jag vet inte vart.

Vart ska jag flytta? Jag har 300 000 kronor på sparkontot och pluggar på plats på Stockholms Universitet med bidragsdelen och jobbar på sidan av på helgen, fast pga coronan är studierna på distans förstås. 

Har ni några tips om vart jag kan flytta? Jag kan tänka mig at bo nästan var som helst, så länge jag kan fortsätta studera. 

• Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 19:02:17 följande:
    Huset måste ju va jävligt dumt planerat för så många personer med tanke på att ts har ett helt våningsplan och påstår att hon inte har speciellt stort. Det hade varit bättre att sälja och flytta till ett med bättre planering.
    Huset är väldigt väl plannerat, faktiskt Att du inte kan tänka ut hur kan jag inte hjälpa.
  • Anonym (Förälder boende nära Stockholm)
    Ess skrev 2020-10-13 16:40:32 följande:
    Inläggsskrivaren tog upp min situation. Jag har läst tråden och förstår varför frun är irriterad över ts. Ts har ju hört henne själv säga det, att hon tar upp plats som de behöver till det yngre barnet och att hon är i vägen, en belastning mao. Sen är det nog så också att hade ts varit ens hälften så fantastisk som hon utmålar sig så hade nog problemet varit betydligt mindre.
    Fast vad hemskt om man som 18 eller 19 åring strax efter man gått ut gymnasiet ska behöva känna man är en belastning och i vägen i sitt barndomshem där man vuxit upp och det av föräldrar.
    Tror inte att ts pappa känner så faktiskt.

Vår dotter fyllde precis 16 år nu i höst och började i höstas i gymnasiet, vi har också yngre barn.
    Aldrig att vår dotter som kommer att vara 18 år när hon går ut gymnasiet om knappt 3 år ska behöva känna att hon över en natt när hon slutar skolan blir en belastning och i vägen.
    Vår dotter ska känna att vi stöttar henne och hjälper henne, pluggar hon vidare på en gång får hon bo hemma om hon vill och spara pengar istället för att ta lån, säkert skulle hon efter ett två år vilja flytta, kanske till studentlägenhet eller annat.
    Som vi känner henne kommer hon att vilja flytta när hon kan men aldrig att hon eller våra andra barn ska behöva känna att dom när dom slutar gymnasiet är i vägen eller en belastning.

Känner heller ingen av våra vänner eller släktingar som resonerat så utan tvärt om, pluggar man vidare gör man allt för att hjälpa sin barn ekonomiskt så gott man kan beroende på ekonomi.

Nu är vi gifta och bor med våra gemensamma barn så jag har inga bonusbarn och jag bodde hela min uppväxt med bägge mina föräldrar men mina föräldrar hade bägge varit gifta och skilda innan dom träffade varandra och bägge hade barn sen innan så jag har 3 halvsyskon som jag är uppväxt med.
    Mina föräldrar har alltid behandlat alla barn på samma sätt och alla har varit lika mycket barn hemma, man har inte gjort skillnad på barn (fast det är klart att jag förstår att mina mamma älskade sina barn mer och min pappa sitt barn mer)
    alla har fått vara hur mycket dom velat hemma, bo kvar när man pluggade osv.
    Jag är glad att vi alla har behandlats lika, jag hade varit fruktansvärt besviken på min mamma eller pappa om dom behandlat mina syskon på olika sätt.
    Samma regler gällde alla barn, alla barn skulle känna att det var deras hem på samma villkor. 

Självklart vill ingen ha 25-30 åringar hemma boende men att en 19 åring ska känna att hon är en belastning är tragiskt.
    Jag blir ledsen när jag hör det.
  • Ess
    Anonym (Annapanna) skrev 2020-10-13 19:08:40 följande:
    Haha, är du galen?
    Varför skulle pappan sälja sitt hus som han haft så länge, för att det ska passa nya fjällan?
    Herregud... det kan jag säga att det hade jag ALDRIG gjort!
    Är det dåligt planerat för så många finns det inget annat att göra. Att du inte hade gjort det är totalt ointressant, för du har ett fritt val att sitta själv i ditt hus, precis som alla andra har att inte göra det samma.
  • Ess
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-13 19:10:07 följande:
    Huset är väldigt väl plannerat, faktiskt Att du inte kan tänka ut hur kan jag inte hjälpa.
    Det beror på hur många boende huset är byggt åt. Stor skillnad på att va tre respektive sex stycken.
  • Anonym (styvungen)
    Anonym (Annapanna) skrev 2020-10-13 19:09:41 följande:
    Kan du förklara din ritning lite?
    Ja förlåt, jag ser att förklaringen jag skrev inte kom med.

Så, den svarta ramen är hela husets undervåning. Den svarta tjockare delen är sutärrengen som sticker ut. Den gråa biten är garage, annars är hela svarta ramen boyta. Den blåa delen är nedervåningen/entrevåningen, den går också över den gråa delen egentligen nästan helt, men inte riktigt. Jag borde gjort den delen randig, kanske. Den röda delen är övervåningen som jag bor på. 
  • Ess
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-13 19:07:49 följande:
    Det är ett rum på övervåningen. Ett rum, ett badrum, en trapphall/landing. Hur många gånger ska jag behöva säga det?
    Ehh, ja.
    Ett rum går att riva så att det blir öppet istället.
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 19:21:07 följande:
    Det beror på hur många boende huset är byggt åt. Stor skillnad på att va tre respektive sex stycken.
    Jag skrev ju att alla har egna sovrum redan. Sedan har de lekrum, som en gång i tiden var min dansstudio, mysrum/allrum och läxrum som en gång i tiden var rummet där jag och farsan använde som spelrum, och ett tomt rum, i suterrängen. På nedervåningen finns ett stort vardagsrum att vara i.

Jag tror att det första jag skrev till dig var att läsa trådar först innan du kommenterar.
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-13 19:24:23 följande:
    Ehh, ja.
    Ett rum går att riva så att det blir öppet istället.
    Och få en stor trapphall, då. En trapphall och ett badrum. Då går det ju inte att använda som sovrum till minsta ungen. Hur tänkte du nu?
  • Anonym (Annapanna)
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-13 19:21:50 följande:
    Ja förlåt, jag ser att förklaringen jag skrev inte kom med.

Så, den svarta ramen är hela husets undervåning. Den svarta tjockare delen är sutärrengen som sticker ut. Den gråa biten är garage, annars är hela svarta ramen boyta. Den blåa delen är nedervåningen/entrevåningen, den går också över den gråa delen egentligen nästan helt, men inte riktigt. Jag borde gjort den delen randig, kanske. Den röda delen är övervåningen som jag bor på. 
    Vet du vad, jag tycker att du ska visa din pappa den här tråden.
    Gör det.

Hade du varit mitt barn och visat mig detta... så hade mitt hjärta brustit.
    Låt hans hjärta brista, och samtidigt se hur hans ny fjälla utsätter dig.

Bara gör det.

Jag önskar dig lycka till!  Och du, flytta inte för att gör styvmorsan nöjd.
  • Anonym (I)
    Ess skrev 2020-10-13 19:02:17 följande:

Huset måste ju va jävligt dumt planerat för så många personer med tanke på att ts har ett helt våningsplan och påstår att hon inte har speciellt stort. Det hade varit bättre att sälja och flytta till ett med bättre planering.

Ett annat alternativ, om det nu skulle vara trångt, är ju att han föreslår att hans styvbarn flyttar ut ur hans hus. För självklart borde ju han också prioritera egna barn framför andras ungar.
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?