• Anonym (styvungen)

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

Min styvmorsa bråkade med farsan om att jag måste flytta innan hon blir vansinnig. Jag är visst alltid i vägen och tar upp massa plats. Läckert. Men visst, jag kan flytta. Jag vet inte vart.

Vart ska jag flytta? Jag har 300 000 kronor på sparkontot och pluggar på plats på Stockholms Universitet med bidragsdelen och jobbar på sidan av på helgen, fast pga coronan är studierna på distans förstås. 

Har ni några tips om vart jag kan flytta? Jag kan tänka mig at bo nästan var som helst, så länge jag kan fortsätta studera. 

• Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-15 14:11:01 följande:
    Då är det pendling som gäller. Det är läge att se sig om efter eget när man gått ut gymnasiet.
    Tja, möjligen pluggade inte du längre än gymnasiet men det finns ju de som vill plugga vidare. Och med tanke på vilka ockerhyror som gäller för studentlägenheter så är det nog faktiskt smartare att de kan bo kvar hemma tills de pluggat klart och hittat ett jobb.

Att dra på sig enorma studieskulder för att farsans nya grogghagga hade bråttom med att få ut en är ingen bra idé. I så fall får väl grogghaggan betala studieskulderna?
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-15 14:08:35 följande:
    Ts är vuxen det är dags att börja kolla efter nåt eget.
    Det bestämmer ju som sagt inte du, och inte styvmodern heller, utan TS far, tillika ägaren av huset. Han vill inte att hon flyttar (vilket är helt normalt för föräldrar till unga vuxna) och därmed kan styvmodern hitta ett annat hem åt sina särkullar om hon tycker trångboddhet är ett problem.
  • Ess
    Anonym (man) skrev 2020-10-15 14:20:11 följande:
    Tja, möjligen pluggade inte du längre än gymnasiet men det finns ju de som vill plugga vidare. Och med tanke på vilka ockerhyror som gäller för studentlägenheter så är det nog faktiskt smartare att de kan bo kvar hemma tills de pluggat klart och hittat ett jobb.

Att dra på sig enorma studieskulder för att farsans nya grogghagga hade bråttom med att få ut en är ingen bra idé. I så fall får väl grogghaggan betala studieskulderna?
    Det går att dela boende med andra i samma ålder, det finns det många som gör.

Trams!
  • Ess
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-15 14:29:05 följande:
    Det bestämmer ju som sagt inte du, och inte styvmodern heller, utan TS far, tillika ägaren av huset. Han vill inte att hon flyttar (vilket är helt normalt för föräldrar till unga vuxna) och därmed kan styvmodern hitta ett annat hem åt sina särkullar om hon tycker trångboddhet är ett problem.
    Eftersom de bor ihop så har hon också rätt att bestämma vem som ska bo där. Sen vet vi inget om ägareförhållandet till huset, bara att han bodde där först. När hennes barn gått ut gymnasiet så är det dags för dem med att hitta eget.
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-15 14:36:14 följande:
    Det går att dela boende med andra i samma ålder, det finns det många som gör.

Trams!
    Tja, grogghaggor kan oxå flytta och deras barn kan oxå dela bostad med andra. 
  • Anonym (Leftbrained)
    Ess skrev 2020-10-15 14:41:13 följande:
    Eftersom de bor ihop så har hon också rätt att bestämma vem som ska bo där. Sen vet vi inget om ägareförhållandet till huset, bara att han bodde där först. När hennes barn gått ut gymnasiet så är det dags för dem med att hitta eget.
    Du vill till varje pris tolka tråden till kärringens fördel trots vad som framkommit. Alla har egna rum, hon har till och med extrarum till sina "malusar". Hon tycker helt enkelt inte om styvbarn - helt utan orsak, precis som dig! (Detta började dessutom långt innan TS var färdig med gymnasiet.)

Är det några som är gökungar i det här fallet är det hennes egna telningar. Att pappan äger huset (100% eller inte - oavsett så är det inte hennes åsikt som styr) står klart i och med att han klargjort att kärringen "bara snackar" och att TS får bo kvar. Du får bara inse att din åsikt och patologiska ilska inte spelar någon som helst roll här. Hitta något att trösta dig med, ät en kaka eller något.
  • Anonym (Leftbrained)
    Anonym (man) skrev 2020-10-15 14:47:46 följande:
    Tja, grogghaggor kan oxå flytta och deras barn kan oxå dela bostad med andra. 
    Ja, hon verkar inte nöjd med något av det hon fått till sina tre särkullar. Hon får nog passa sig så pappan inte får nog och hon tvingas bo i en tvåa med sina tre Oskyldig
  • Ess
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-15 14:54:49 följande:
    Du vill till varje pris tolka tråden till kärringens fördel trots vad som framkommit. Alla har egna rum, hon har till och med extrarum till sina "malusar". Hon tycker helt enkelt inte om styvbarn - helt utan orsak, precis som dig! (Detta började dessutom långt innan TS var färdig med gymnasiet.)

Är det några som är gökungar i det här fallet är det hennes egna telningar. Att pappan äger huset (100% eller inte - oavsett så är det inte hennes åsikt som styr) står klart i och med att han klargjort att kärringen "bara snackar" och att TS får bo kvar. Du får bara inse att din åsikt och patologiska ilska inte spelar någon som helst roll här. Hitta något att trösta dig med, ät en kaka eller något.
    Det enda som framkommit är att hon inte gillar ts vilket går åt andra hållet med, inget varken konstigt eller unikt med det.

Det är pappan och frun/sambon som bestämmer tillsammans, även om det retar dig att hon har lika mycket att säga till om....
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-15 15:34:21 följande:
    Det enda som framkommit är att hon inte gillar ts vilket går åt andra hållet med, inget varken konstigt eller unikt med det.

Det är pappan och frun/sambon som bestämmer tillsammans, även om det retar dig att hon har lika mycket att säga till om....
    Nejdå, det har framkommit massor om vad TS faktiskt gör hemma. Och jo det är faktisk väldigt konstig och unikt att pinka revir och försöka sätta sina egna ungar före sin partners. Det är sånt som bara väldig störda människor gör.

Tillsammans bestämmer man upp till en viss nivå, när det går överstyr så kan pappan alltid välja att slänga ut kärringen (vilket jag verkligen hoppas att TS pappa gör) och fokuserar på sin dotter istället. Och det har tanten inte speciellt mycket att säga till om. 
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?