Har läst igenom hela tråden nu, och du är ju bara 19 år, alltså nyss gått ut gymnasiet. Samtidigt är du så duktig som direkt börjar studera, jobbar, lagar din egna mat (!!!), städar ditt, och tvättar ditt, och även är för dig själv (=inget störmoment) (lite synd dock att du känner att du är ett pga styvmodern).
Självklart kan du bo hemma! Hade lite samma situation när jag var yngre och bodde hemma. Är också en person som håller mig för mig själv, var mest på mitt rum, plockade undan efter mig, renlig av mig, tvättade mitt och även andras ibland, åt dock fortfarande av gemensam mat men betalde rätt mycket i hyra för jag jobbade på timmar. Har alltid varit en "skötsam och tystlåten tjej" typ. Min mammas man störde sig väldigt på mig också även fast jag inte gjorde en fluga förnär och höll mig för mig själv. Men han störde sig på in princip allt med mig, ville ta varje chans att börja "bråka" med mig och min mamma vågade inte säga ifrån.
Så fort jag väl skaffade egen lägenhet blev det en sån befrielse att slippa allt det. Vantrivdes verkligen på grund av min styvpappa, han kunde vara rentav elak ibland även fast jag var tystlåten, höll mig för mig själv och "skötte mitt".
Men i din unga situation så bör du inte alls känna att det ska ske nu nu nu. Vilket din pappa inte ens verkar vilja heller. Men en sak jag har att säga, stå på dig <3. Låt inte kärringen styra eller vara obefogat dum mot dig.