• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Lojsan DN
    Sollan907 skrev 2023-08-09 06:34:07 följande:

Kunde inte hålla mig från att testa och testade med ett clearblue veckoindikators test, som blev negativt... 
     äl+10. Borde det inte visa positivt nu om det funkade denna gången? :/ 

Det är inte säkert att det visar så tidigt, kan du hålla dig i minst 2 dagar till innan du testar igen så är det bra. 
  • oshark
    Sollan907 skrev 2023-08-09 06:34:07 följande:

Kunde inte hålla mig från att testa och testade med ett clearblue veckoindikators test, som blev negativt... 
     äl+10. Borde det inte visa positivt nu om det funkade denna gången? :/ 

CB veckoindikator har en känslighet på 25 mlU/ml så jag skulle säga att det inte är så vanligt att de visar positivt på ÄL+10. Då är det bättre att testa med CB ultra early. Finns digitalt, men då utan veckoindikator. Annars vänta och testa igen med indikator ÄL+12 eller kanske tom +13 🙂
  • Sollan907
    oshark skrev 2023-08-09 16:59:00 följande:
    CB veckoindikator har en känslighet på 25 mlU/ml så jag skulle säga att det inte är så vanligt att de visar positivt på ÄL+10. Då är det bättre att testa med CB ultra early. Finns digitalt, men då utan veckoindikator. Annars vänta och testa igen med indikator ÄL+12 eller kanske tom +13 🙂
    Det kändes väldigt uppmuntrande att höra 😊 Jag får ha lite is i magen och vänta tills på lördag. Man blir tokig av allt detta testande och tempande!!
  • Syskonförsök

Är det någon här inne som har en susning om en hög temp dagarna efter ägget släppt kan betyda att ägget är extra starkt eller om de inte betyder någonting? Har sett att den gång jag blev gravid ökade temperaturen mycket mer första fyra dagarna efter ägglossning än normalt, vilket jag tänker SKULLE KUNNA tyda på stark ägglossning och bra progesteronvärden? Min graf nu har börjat på samma starka sätt och lite spännande om de faktiskt kan betyda att de är ett ?bra ägg? som släppt.
    Någon mer som sett något sådant eller har mer koll på ämnet? :) bara nyfiken! 

kan visa vad jag menar. här är en tidigare gravidgraf (som tyvärr slutade i missfall) men kolla de första fyra dagarna efter ägglossning på alla grafer, det är de som är intressant.

Här är två helt vanliga grafer som inte var en graviditet:

Och här är nuvarande:

Vad tror ni? Någon expert i ämnet som tror de kan ligga något i om ägget/ägglossningen är svag eller stark? :)

• Cashili33
    Syskonförsök skrev 2023-08-12 09:05:27 följande:

Är det någon här inne som har en susning om en hög temp dagarna efter ägget släppt kan betyda att ägget är extra starkt eller om de inte betyder någonting? Har sett att den gång jag blev gravid ökade temperaturen mycket mer första fyra dagarna efter ägglossning än normalt, vilket jag tänker SKULLE KUNNA tyda på stark ägglossning och bra progesteronvärden? Min graf nu har börjat på samma starka sätt och lite spännande om de faktiskt kan betyda att de är ett ?bra ägg? som släppt.
    Någon mer som sett något sådant eller har mer koll på ämnet? :) bara nyfiken! 

kan visa vad jag menar. här är en tidigare gravidgraf (som tyvärr slutade i missfall) men kolla de första fyra dagarna efter ägglossning på alla grafer, det är de som är intressant.

Här är två helt vanliga grafer som inte var en graviditet:

Och här är nuvarande:

Vad tror ni? Någon expert i ämnet som tror de kan ligga något i om ägget/ägglossningen är svag eller stark? :)

Svajig temp kan absolut betyda lågt  prog och en bättre stigande bättre progesteron 
    Tyvärr är detta inte en garanti för bebis ändå :(
    En del har alltid fint progesteron men har ändå svårt att bli gravida 

men jämför man din temp nu och den i juni så är det mkt bättre 
    ibland är en äggstock mer potent till bättre ägglossning 
  • Syskonförsök

Nej det var mest en spännande observation och en fundering om de kan höra ihop med hur bra ägget eller hur stark ägglossning det är! Såklart de inte är garanti för bebis! de här är ju ens innan ägget kan ha fäst! men undrade bara om de kan indikera lite hur bra ägglossning en har den gången bara! ;) så synd jag inte sparat graferna från när vi försökte med dottern, hade varit så kul att jämfört för jag har aldrig ens tänkt på detta förut.

Cashili33 skrev 2023-08-12 11:35:45 följande:
    Svajig temp kan absolut betyda lågt  prog och en bättre stigande bättre progesteron 
    Tyvärr är detta inte en garanti för bebis ändå :(
    En del har alltid fint progesteron men har ändå svårt att bli gravida 

men jämför man din temp nu och den i juni så är det mkt bättre 
    ibland är en äggstock mer potent till bättre ägglossning 
  • Sollan907

Idag kom mensen... Vilken jag inte var beredd på för sen jag började tempa så har min temp varit hög fram till den dagen jag får min mens. Då vaknar jag alltid med en låg temp på runt 36,20. I morses låg den fortfarande på 36,60.
    Att ens temperatur kan påverka en såhär mycket! De trodde jag då aldrig.. 

• Cashili33
    Sollan907 skrev 2023-08-12 19:00:43 följande:

Idag kom mensen... Vilken jag inte var beredd på för sen jag började tempa så har min temp varit hög fram till den dagen jag får min mens. Då vaknar jag alltid med en låg temp på runt 36,20. I morses låg den fortfarande på 36,60.
    Att ens temperatur kan påverka en såhär mycket! De trodde jag då aldrig.. 

Tittar man på den bild du lade upp så visas ju förra mensen oxå , om jag ej misstar mig och där verkar dag 1 ( som jag antar var första blödningsdagen) också ha en temp runt 36,5-36,6. Eller ser jag helt fel ? 

Tänker bara att det kanske då inte va helt konstigt att mensen kom trots att tempen endast sjönk från 36,9 til 36,6 😊

• Sanlin90

I gen dorekt fråga utan tänkte bara titta in och berätta att jag provar inositol den här cykeln och min temp är så otroligt mycket jämnare!
    den mörkblå är nu ocj den ljusa förra cykeln!
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-08-13 09:33:24 följande:
    I gen dorekt fråga utan tänkte bara titta in och berätta att jag provar inositol den här cykeln och min temp är så otroligt mycket jämnare!
    den mörkblå är nu ocj den ljusa förra cykeln!
    Hoppas du får ägglossning denna cykel oxå då!! ❤️