• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90
    Maymom skrev 2023-07-18 22:56:57 följande:
    Tror inte du ska hålla på och plocka bort tempar och laborera själv. Då är det klart apparna visar konstigt och olika.

Mät helt vanligt. Testa tips om inositol eller munkpeppar som du tänkt. Fokusera på att gå ner i vikt som du tänkt. kanske satsa lite extra på viktnedgången under några månader nu och släppa babyverkstaden, det är jobbigt att fokusera mycket på äl och ev symptom, lägg den energin och tiden på träning. 

Jag kom åt fel knapp det va inte meningen! 

ja jag har börjat försöka promenera mer och gör lite enklare övningar som får upp flåset men det är svårt att få in några aktivare promenader med en snart 3 åring som vägrar åka vagn :/ dock har jag lånat ett gåband av min morbror, bara svårt det där med att orka när dottern somnat, sambon jobbar så han åker 9 och kommer hem 19 och jag är arbetslös just nu och dottern har sommarlov så energin bara är slut hela tiden :( 
    tänkte dock börja gå en stund dom tre dagar hon är på fsk sen igen.
    försöker även äta nyttigare men det blir istället svårt pga att ekonomin inte är på topp nu när jag är arbetslös och vi har en selektiv ätare, lätt att skylla på att man inte bara orkar fixa något annat till sig själv :/
    men jag jobbar på det, jobbar även på min attityd, det är så lätt att komma med inställningen att det är tråkigt och då blir det ju oxå tråkigt.

• Maymom
    Sanlin90 skrev 2023-07-18 23:14:30 följande:

ja jag har börjat försöka promenera mer och gör lite enklare övningar som får upp flåset men det är svårt att få in några aktivare promenader med en snart 3 åring som vägrar åka vagn :/ dock har jag lånat ett gåband av min morbror, bara svårt det där med att orka när dottern somnat, sambon jobbar så han åker 9 och kommer hem 19 och jag är arbetslös just nu och dottern har sommarlov så energin bara är slut hela tiden :( 
    försöker även äta nyttigare men det blir istället svårt pga att ekonomin inte är på topp nu när jag är arbetslös och vi har en selektiv ätare, lätt att skylla på att man inte bara orkar fixa något annat till sig själv :/
    men jag jobbar på det, jobbar även på min attityd, det är så lätt att komma med inställningen att det är tråkigt och då blir det ju oxå tråkigt.

Förstår det. 3-åringar börjar bli tunga att bära också.
    Har hon en springcykel? Då kan du få springa efter, det lovar jag..😅

Och maten är svindyr dessutom, förstår att det är svårt. Minska portionerna istället för att laga nyttigare, det kan ju också hjälpa. Drick mycket vatten för att öka mättnadskänsla. Och kämpa på med träningen. När sambon är ledig så se till att du har en timme träning inbokad. Du försöker säkert allt redan, ville bara peppa. 😊 
  • Syskonförsök

Jag kan tipsa om Viktväktarna! För mig har bebis också tagit ett tag så ville fokusera på annat så signade upp mig. 159kr nu per månad med sommar rabatt. Kanske inte pengar ni vill lägga till men tar du bort nc och kör gratis version av ff kan du säkert få till det! :) jag har mailat med dem och fått svart på vitt att uppsägningstid försvinner om en blir gravid :)

• Symetrical

Ser att du fått många bra tips på viktnedgång, men vill bara slänga in promenad innan frukosten! Tänker att du borde kunna få till det innan sambon åker kanske!? Väldigt bra start på dagen även när det gäller välmående. Jag brukar lyssna på en podd eller ljudbok under tiden och se det som egentid (har tre barn på 10, 6 och 4 år 🤪) I övrigt måste jag bara ge dig cred för din självinsikt. Det är starkt att själv kunna tillstå att man kommer med undanflykter och absolut första steget till en förändring. Kämpa på, jag tror på dig! 💕
  • Sanlin90

Hon har en springcykel hon vägrar använda haha, det är en bestämd tjej vi har fått!
    Ja viktväktarna har jag funderat på, jag vet ju att jag kan laga annat till mig eller snarare annat till dottern då hon nästan bara äter pasta, jag har börjat dricka viktminskningsshakes till frukost, jag äter sällan frukost men vet att en början är att få i mig det med sen när dottern börjar fsk igen är min tanke att dricka shake till lunch med iaf när hon är där sen försöka äta någon nyttigare middag, jag gick ju ner 30 kg för många år sedan men sen gick jag upp allt igen och när jag träffade min sambo gick jag ner 20 kg så jag kan ju bara jag vill jag har bara blivit så lat!

• Syskonförsök

Men du tar temp samma tid varje dag? Och har sovit minst fyra timmar i sträck sam tar temp innan du går upp? Så de inte är därför de skiljer så mycket?

Sanlin90 skrev 2023-07-19 09:28:47 följande:
    Idag sköt tempen i höjden, hoppas det betyder något iaf
  • Sanlin90
    Syskonförsök skrev 2023-07-19 09:47:17 följande:

Men du tar temp samma tid varje dag? Och har sovit minst fyra timmar i sträck sam tar temp innan du går upp? Så de inte är därför de skiljer så mycket?

Japp det stämmer
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-07-19 11:24:24 följande:
    Japp det stämmer

Ok får se vad det betyder 
    känner att det är svårt att hjälpa dig att tyda när kurvan svajar så mycket och många toppar som inte leder till ÄL. 

har du haft tecken på ÄL Nu? 

• Sanlin90

Ja jag hadde äggvite flytningsr igen i tre dagar innan den sköt upp så mycket men Idag dippa ju tempen igen så det lär inte varit ägglossning nu heller.