• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • laktosfrikaka
    Cashili33 skrev 2023-08-04 09:36:36 följande:
    Vanligtvis säger man att ÄL kan bekräftas när man haft tre högre tempar än de tre dagarna FÖRE ÄL ( ungefär så) .. så kan va därför din app ej registrerar ÄL än 

får hoppas den fortsätter upp och att kroppen lyckas med ägglossning 

När i cykeln brukar du ha ägglossning? 

Min ÄL blev bekräftad på cykeldag 22. Så glad för det! 

Detta är första gången jag har koll på när jag har ägglossning, har aldrig tidigare tagit tester eller tempat, så jag vet tyvärr inte när jag annars brukar ha det!

• Sollan907

Hej alla!! 

Läst igen hela tråden och så kul att det gått vägen för så många!! 

Jag är på ÄL+8 och min kurva ser ni nedan. De senaste två cyklarna har jag haft mensliknade värk en vecka innan mens och de gångerna har de inte varit något. Denna gången känner jag inget alls men tänker att det kanske är bra då!! Jag kände ett ilande hugg cykeldag 22. 

Tog ett test idag och det var negativt.. Men samtidigt är väl ÄL+8 väldigt tidigt? 

• Sollan907
    Sollan907 skrev 2023-08-08 07:02:47 följande:

Hej alla!! 

Läst igen hela tråden och så kul att det gått vägen för så många!! 

Jag är på ÄL+8 och min kurva ser ni nedan. De senaste två cyklarna har jag haft mensliknade värk en vecka innan mens och de gångerna har de inte varit något. Denna gången känner jag inget alls men tänker att det kanske är bra då!! Jag kände ett ilande hugg cykeldag 22. 

Tog ett test idag och det var negativt.. Men samtidigt är väl ÄL+8 väldigt tidigt? 

Jag är visst på ÄL+9 inser jag.. Men det är väl fortfarande tidigt?
  • Syskonförsök

Det är det :) jag har fått plus äl+10 och äl+11 i tidigare graviditeter

Sollan907 skrev 2023-08-08 07:12:54 följande:
    Jag är visst på ÄL+9 inser jag.. Men det är väl fortfarande tidigt?
  • Sollan907
    Syskonförsök skrev 2023-08-08 07:45:10 följande:

Det är det :) jag har fått plus äl+10 och äl+11 i tidigare graviditeter

Då får jag ha lite is i magen och testa igen på torsdag! 
    Det är så satans svårt att låta bli och testa.. 
  • Syskonförsök

Helt enig!! Jag brukar testa varje dag från äl+8 ibland! Lustigt nog har jag aldrig testat tidigare de gånger jag plussat dock, då har de varit först de gångerna äl+10 och äl+11 jag hållit mig till. 

Sollan907 skrev 2023-08-08 07:50:57 följande:
    Då får jag ha lite is i magen och testa igen på torsdag! 
    Det är så satans svårt att låta bli och testa.. 
  • Sollan907
    Syskonförsök skrev 2023-08-08 08:01:07 följande:

Helt enig!! Jag brukar testa varje dag från äl+8 ibland! Lustigt nog har jag aldrig testat tidigare de gånger jag plussat dock, då har de varit först de gångerna äl+10 och äl+11 jag hållit mig till. 

Vad använder du dig av för graviditetstest när du plussade äl+10 och 11? 
  • Syskonförsök

Babyplan testa tidigt och alltid bekräftat med ultratidigt digitslt. Med dottern tog jag vanligt digitslt med veckor och de funkade redan äl+10. 

Sollan907 skrev 2023-08-08 09:41:25 följande:
    Vad använder du dig av för graviditetstest när du plussade äl+10 och 11? 
  • Sollan907
    Syskonförsök skrev 2023-08-08 09:46:45 följande:

Babyplan testa tidigt och alltid bekräftat med ultratidigt digitslt. Med dottern tog jag vanligt digitslt med veckor och de funkade redan äl+10. 

Okey!! Jag är alltid så kluven till vad jag tycker känns värst. Ett negativt test eller mens! På ett sätt vill jag "få det överstökat" med ett test så man slipper gå och grubbla och övetanalysera all man känner i kroppen!
  • Sollan907

Kunde inte hålla mig från att testa och testade med ett clearblue veckoindikators test, som blev negativt... 
     äl+10. Borde det inte visa positivt nu om det funkade denna gången? :/