• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sollan907
    Cashili33 skrev 2023-08-12 21:33:02 följande:

Tittar man på den bild du lade upp så visas ju förra mensen oxå , om jag ej misstar mig och där verkar dag 1 ( som jag antar var första blödningsdagen) också ha en temp runt 36,5-36,6. Eller ser jag helt fel ? 

Tänker bara att det kanske då inte va helt konstigt att mensen kom trots att tempen endast sjönk från 36,9 til 36,6 😊

Första mensdagen förra månaden låg faktiskt på lite högre, 36,45. Men innan dess har de legat på runt 36,20-36,30. 
    Idag låg den på 36,51 så börjar gå ner ner mer! Kanske sov annorlunda eller något som gjorde att den låg på lite högre! 
  • AgSara

Har fått konstaterat PCO när jag va hos läkaren innan sommaren, hade en cykel med bekräftad ägglossning. efter den mensen låg temperaturen under medel tempen länge och NC kunde inte bekräfta ägglossning 

jag åkte utomlands och bestämde mig för att inte tempa, sen fick jag en mindre blödning den 30/7 och den varade i 4 dagar. 
    Sen började jag få flytningar och smärta som indikerade på att ägglossning närmade sig och jag tog ett LH test som visade positivt den 7/8.

vilket gjorde att appen registrerade förutsedd ägglossnings den 8/8. Nu har NC flyttat ägglossning framåt trots att min temp dippat den 7/8 och sedan bara stigit. 

någon som vet varför? jag blir lite tokig på min kropp, min temp och utebliven ägglossning? 🙄

bifogar bilder. 

• Cashili33
    AgSara skrev 2023-08-16 22:42:08 följande:
    Ser ju ut som om du kan ha haft ÄL cd 9 i övre grafen 
  • AgSara

fortfarande har NC inte tänkt om gällande ägglossning, och tempen fortsätter och stiga. 

vad tror ni? Kan det vara nått. ????

• Cashili33
    AgSara skrev 2023-08-20 10:53:03 följande:

fortfarande har NC inte tänkt om gällande ägglossning, och tempen fortsätter och stiga. 

vad tror ni? Kan det vara nått. ????

Vad brukar du ha för temp före ÄL och efter ? 
  • Syskonförsök

Kan alla som tempar där ute förstå att denna vackra graf inte verkar vara en plus graf. Mina förhoppningar som var så höga på grund av hur fin den varit 💔🥲
  • Cashili33
    Syskonförsök skrev 2023-08-20 14:40:21 följande:
    Kan alla som tempar där ute förstå att denna vackra graf inte verkar vara en plus graf. Mina förhoppningar som var så höga på grund av hur fin den varit 💔🥲
    Tyvärr kan man ha jättefina perfekt grafer men så blir det ändå inget 💔
  • Cashili33
    AgSara skrev 2023-08-20 14:01:01 följande:

detta är min tidigare cykel. 

Ok du verkar ligga runt ~36 före och 36,8-36,9 efter i båda cyklerna ser det ut som 

men mysko att appen inte sätter ut ÄL