• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sollan907
    Syskonförsök skrev 2023-08-20 14:40:21 följande:
    Kan alla som tempar där ute förstå att denna vackra graf inte verkar vara en plus graf. Mina förhoppningar som var så höga på grund av hur fin den varit 💔🥲
    Den ser verkligen fantastiskt bra ur så förstår dina förhoppningar och även den otroliga besvikelsen att det inte var en plus graf ❤️ 
  • Cashili33
    Syskonförsök skrev 2023-08-20 14:40:21 följande:
    Kan alla som tempar där ute förstå att denna vackra graf inte verkar vara en plus graf. Mina förhoppningar som var så höga på grund av hur fin den varit 💔🥲

Du kan ändå glädjas åt att du har progesteron nog för en lutealfas på 12-14 dgr , det är många som kämpar med dåligt progesteron! Det är  förutsättningar för att kunna bli gravid 

dippen dag 7 kan man få pga att östrogenet har en extra topp där 

♥️

• Syskonförsök

Tack ❤️ mensen kom 1 dag tidigt men brukar ha 14 dagar annars så ja, det är ju positivt cashili33. Bara så segt när grafen höjer förväntningarna😅 

Sollan907 skrev 2023-08-21 22:18:56 följande:
    Den ser verkligen fantastiskt bra ur så förstår dina förhoppningar och även den otroliga besvikelsen att det inte var en plus graf ❤️ 
    Cashili33 skrev 2023-08-22 05:20:30 följande:

Du kan ändå glädjas åt att du har progesteron nog för en lutealfas på 12-14 dgr , det är många som kämpar med dåligt progesteron! Det är  förutsättningar för att kunna bli gravid 

dippen dag 7 kan man få pga att östrogenet har en extra topp där 

♥️

• Lojjjssan

Hej! 

första cykeln som jag tempar! Fick barn i november och vi planerar redan nr 3. Har PCO och 2an tog ett tag och tillverka så att säga. Har ändå haft mer regelbunden mer nu än innan jag blev gravid. 

hur ser min graf ut? Samlag är utmarkerat för jag fick bruna Flytningar så trodde jag hade ägglossning. Sedan ändrade NC detta. Min man är ju såklart inte hemma. 

hur ser det ut tror ni? Kan min ägglossning uteblivit denna månad? 

• Sanlin90

Ser det ut som kroppen försökte ägglossa cd 22?
    satte även spotting cd 15-18 med cd 15-16 blödde jag MYCKET men känns konstigt om det i princip skulle vara en tvådagars mens på cd 15?
    jag hade bytt sort på inositolen och dosera den fel några dagar innan blödningen så tänker att det berodde på det, har dock mycket jämnare temp med inositol!
  • studerade

Hej varit oaktiva ett tag men nu verkar de hända saker ❤️❤️❤️❤️ gjorde ett grav test som var negativt men de var 1-2 dagar innan bim, tempen stiger och ingen mens så kommer testa någon dag framöver ❤️❤️❤️❤️ någon som är bekant med thriphasic patter? första gången för mug

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-08-27 09:48:48 följande:
    Ser det ut som kroppen försökte ägglossa cd 22?
    satte även spotting cd 15-18 med cd 15-16 blödde jag MYCKET men känns konstigt om det i princip skulle vara en tvådagars mens på cd 15?
    jag hade bytt sort på inositolen och dosera den fel några dagar innan blödningen så tänker att det berodde på det, har dock mycket jämnare temp med inositol!
    Kan tyvärr ej avläsa ngt som ser ut som ägglossning här 
  • Cashili33
    studerade skrev 2023-08-27 10:26:44 följande:

Hej varit oaktiva ett tag men nu verkar de hända saker ❤️❤️❤️❤️ gjorde ett grav test som var negativt men de var 1-2 dagar innan bim, tempen stiger och ingen mens så kommer testa någon dag framöver ❤️❤️❤️❤️ någon som är bekant med thriphasic patter? första gången för mug

Vid trifasisk kurva ( som man oxå kan ha utan graviditet) ska man ha tre nivåer 
    en före ÄL , och sen två ökningar efter 
    ser tyvärr ej ut så på denna 
    skulle säga att du har en fas fram till ÄL + 5, sen en och samma till ÄL + 11

ökning kan ej bara var en dag ❤️
  • Lojsan DN
    Sanlin90 skrev 2023-08-30 07:49:07 följande:
    Ser det här rätt ut?

Det där ser rätt ut ja 😃