• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Syskonförsök

Ser nu att jag skrev otydligt, menade cd 16. Inte datum, tolkade tidigsre att de var sex cd 15 med men ser att hon skrev 15/7. hoppas hon också tänkte cd och inte datum 😅

Maymom skrev 2023-07-21 23:39:08 följande:
    ÄL ser ju ut att ha varit den 10-11/7 så om ni bara låg den 15/7 så var ju det för sent. Men du menar att du fick positiva äl-test runt den 15e? Grafen ser inte ut att visa ÄL runt den 16/7....
  • Köttbullar
    Maymom skrev 2023-07-21 23:39:08 följande:
    ÄL ser ju ut att ha varit den 10-11/7 så om ni bara låg den 15/7 så var ju det för sent. Men du menar att du fick positiva äl-test runt den 15e? Grafen ser inte ut att visa ÄL runt den 16/7....
    Förlåt menade cd 15 🤦🏼?♀️ men tempen gick ner lite idag så känns som att mensen kanske är påväg 😕
  • Sanlin90

Tror jag kan ha listat ut varför mina tempar varierar så mycket, jag tempade först oralt då blev det 36,27 sen provade jag den gamla termometern och tempade vaginalt och då va det 36,60 så jag misstänker att det beror på att jag snarkar och sover med öppen mun så kommer börja tempa vaginalt nu.

• Sanlin90

Såhär ser det ut enligt nc när jag inte uteslutit något utom dom temparna som faktist ska inte hela förra cykelns loggar
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-07-23 16:07:04 följande:
    Ser det ut som äl va nu cd 33 eller 35 om det fortsätter hålla sig stabilt? 
    För tidigt att sia om tyvärr 

tempen måste upp ordentligt kommande dagarna för att man ska kunna se med tanke på dina höga toppar i follikelfas 
  • Sanlin90

Såg dock när jag la in dom att jag skrivit in fel temp i nc en dag och vid ändringen blev den såhär, min hjärna lär väl funka som kvicksand känns det som hur jag nu kunde få 65 till 78 Tungan ute

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-07-23 16:21:46 följande:

Såg dock när jag la in dom att jag skrivit in fel temp i nc en dag och vid ändringen blev den såhär, min hjärna lär väl funka som kvicksand känns det som hur jag nu kunde få 65 till 78 Tungan ute

Med de tempar du har skulle man vilja se tempar runt 36,8- 36,9 för att va hundra för jag kan ärligt inte läsa ut vad som är din follikelfas- temp 
    håller tummarna 
  • Sanlin90

Den ökade till 36,69 idag men inga 36,80-,90 som du säger, har lite molvärk idag 

• Symetrical
    Sanlin90 skrev 2023-07-23 09:24:20 följande:

Tror jag kan ha listat ut varför mina tempar varierar så mycket, jag tempade först oralt då blev det 36,27 sen provade jag den gamla termometern och tempade vaginalt och då va det 36,60 så jag misstänker att det beror på att jag snarkar och sover med öppen mun så kommer börja tempa vaginalt nu.

Man får generellt lägre temp oralt jämfört med vaginalt/rektalt, så väldigt viktigt att välja en mätmetod och sen hålla fast vid den. Utifrån din graf skulle jag precis som Cashili33 säga att du behöver komma upp över 36,8 grader för att det skall tyda på att äl skett. Jag har själv ca 36,4 oralt och 36,7 vaginalt innan äl och 36,8 respektive 37,1 efter.