• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-07-20 08:31:28 följande:

Ja jag hadde äggvite flytningsr igen i tre dagar innan den sköt upp så mycket men Idag dippa ju tempen igen så det lär inte varit ägglossning nu heller.

Hur mkt dippa den då 
  • Sanlin90

Till 36,38 så det var ett rejält hopp men jag sov med fläkt och utan täcke så kanske gjorde någon liten del om än väldigt liten dock har jag fruktansvärt ont i mitt ena bröst så något hormonellt har inträffat iaf

• Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-07-20 16:13:05 följande:

Till 36,38 så det var ett rejält hopp men jag sov med fläkt och utan täcke så kanske gjorde någon liten del om än väldigt liten dock har jag fruktansvärt ont i mitt ena bröst så något hormonellt har inträffat iaf

Oj ja det var rejält ! 

din kropp är nog generellt i lite hormonellt kaos så det är nog inte konstigt med ömma bröst 
    hoppas verkligen du får den hjälp du önskar 

• Köttbullar

Hejsan! 
    En till med barnlängtan! 
    Jag använder mig utav både NC och FF men dom visar nu olika vid ägglossning. Jag tempar samma tid varje dag men någon dag har det blivit något tidigare och något senare men har tagit bort om det tempen om den är för sen/tidig .
    Vi myste till det den 15/7 och hade även fullt utslag på flera ägglossningstest. 
    Jag brukar ha en lutealfas på ca 12-13 dagar om om jag fått konstaterad ägglossning . 
    Men har även under de senaste haft lite oregelbundna cyklar. 
    Tror ni att vi lyckats pricka in ägglossningen? 
    Tycker ni det ser lovande ut denna cykel? 
    Tack för svar 😊

• Syskonförsök

Ägglossning 16e. Omöjligt att säga något om grafen utan jämförelse med någon tidigare graf :)

Köttbullar skrev 2023-07-21 14:09:36 följande:

Hejsan! 
    En till med barnlängtan! 
    Jag använder mig utav både NC och FF men dom visar nu olika vid ägglossning. Jag tempar samma tid varje dag men någon dag har det blivit något tidigare och något senare men har tagit bort om det tempen om den är för sen/tidig .
    Vi myste till det den 15/7 och hade även fullt utslag på flera ägglossningstest. 
    Jag brukar ha en lutealfas på ca 12-13 dagar om om jag fått konstaterad ägglossning . 
    Tack för svar 😊

• Köttbullar
    Syskonförsök skrev 2023-07-21 14:12:02 följande:

Ägglossning 16e. Omöjligt att säga något om grafen utan jämförelse med någon tidigare graf :)

Tack för snabbt svar :) 

Förra cykeln hade jag ingen ägglossning enligt appen :/

Detta är en från när jag hade ägglossning  sist :) 

• Syskonförsök

Med dem att jämföra lite skulle jag säga att det ser ut att vara en spännande graf just nu. Din temperatur tenderar gå Ner mer runt äl+10 enligt de andra graferna men är nu högre. Det är ett gott tecken. Håller tummarna att den fortsätter vara hög och blir ett plus :) 

Köttbullar skrev 2023-07-21 14:20:57 följande:
    Tack för snabbt svar :) 

Förra cykeln hade jag ingen ägglossning enligt appen :/

Detta är en från när jag hade ägglossning  sist :) 
  • Köttbullar
    Syskonförsök skrev 2023-07-21 14:42:14 följande:

Med dem att jämföra lite skulle jag säga att det ser ut att vara en spännande graf just nu. Din temperatur tenderar gå Ner mer runt äl+10 enligt de andra graferna men är nu högre. Det är ett gott tecken. Håller tummarna att den fortsätter vara hög och blir ett plus :) 

Åå vad roligt! Blir nog att åka och köpa ett test imorgon så får vi hoppas att det håller dig högt :) 
    Har inga direkt symtom 🙈
  • Syskonförsök

Håller tummarna! Uppdaterà gärna hur det gått! :)

Köttbullar skrev 2023-07-21 16:25:00 följande:
    Åå vad roligt! Blir nog att åka och köpa ett test imorgon så får vi hoppas att det håller dig högt :) 
    Har inga direkt symtom 🙈
  • Maymom
    Köttbullar skrev 2023-07-21 14:09:36 följande:

Hejsan! 
    En till med barnlängtan! 
    Tack för svar 😊

ÄL ser ju ut att ha varit den 10-11/7 så om ni bara låg den 15/7 så var ju det för sent. Men du menar att du fick positiva äl-test runt den 15e? Grafen ser inte ut att visa ÄL runt den 16/7....