• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90

Syskonförsök och babybell ja det känns nog som det ändå kan vara äl +9 jag har jättemolvärk i ryggen och är så trött idag, fick en dyngsur flytning förut och mitt humör är extremt pmsigt!

• Malmötjej

Hej.

Såhär ser dagens kurva ut. Vad tror ni? Finns det hopp? Jag är beredd på att tempen ska dyka vilken dag som helst. Och idag (äl+11) fick jag helt plötsligt vattniga och äggviteflytningar. Jag har läst både att det kan vara tecken på graviditet och om andra som fått sin mens strax efter. Har ni några erfarenheter? 

• Sanlin90

Det är kört för mig va? Hade pyttelite ljusbrun spotting igårkväll som va mer i äggvite flytning med lite ljusbrunt i och molvärk hela kvällen flytningarna va bara två gånger på kvällen men försvan sen, idag sjönk tempen och jag är jättevarm (som när jag va gravid?!) och trött trött. 
    det kan inte vara en imolantationsdipp dagen efter implantation va om den skulle skett igårkväll?
    känner mig verkligen inte mensig och min mens börjar alltid på morgonen med att jag har vrålont sen kommer den igång någon timme efter jag gått upp men jag har bara vag smärta till höger i livmodern typ åven något spända bröst idag. 
  • Malmötjej
    Sanlin90 skrev 2023-07-09 10:04:53 följande:
    Det är kört för mig va? Hade pyttelite ljusbrun spotting igårkväll som va mer i äggvite flytning med lite ljusbrunt i och molvärk hela kvällen flytningarna va bara två gånger på kvällen men försvan sen, idag sjönk tempen och jag är jättevarm (som när jag va gravid?!) och trött trött. 
    det kan inte vara en imolantationsdipp dagen efter implantation va om den skulle skett igårkväll?
    känner mig verkligen inte mensig och min mens börjar alltid på morgonen med att jag har vrålont sen kommer den igång någon timme efter jag gått upp men jag har bara vag smärta till höger i livmodern typ åven något spända bröst idag. 
    Hmm, implantationsdipp skulle väl bara helt rätt i tiden på din graf. Och det är väl för tidigt för mens för dig nu?
    Jag hade också äggviteflytningar igår men nu känns de mer klibbiga. Har känt det som att mensen ska komma vilken sekund som helst i flera dagar.
    Att du har spända bröst skulle väl också vara ett tydligt tecken på graviditet? 
    Jag håller alla tummar för dig.  
  • Sanlin90
    Malmötjej skrev 2023-07-09 10:35:42 följande:
    Hmm, implantationsdipp skulle väl bara helt rätt i tiden på din graf. Och det är väl för tidigt för mens för dig nu?
    Jag hade också äggviteflytningar igår men nu känns de mer klibbiga. Har känt det som att mensen ska komma vilken sekund som helst i flera dagar.
    Att du har spända bröst skulle väl också vara ett tydligt tecken på graviditet? 
    Jag håller alla tummar för dig.  
    Din graf ser mycket lovande ut tycker jag!
    ja, dock säger bc att jag är på äl+5 nu så jag känner mig bara förvirrad milt sagt.
  • Malmötjej
    Sanlin90 skrev 2023-07-09 10:40:05 följande:
    Din graf ser mycket lovande ut tycker jag!
    ja, dock säger bc att jag är på äl+5 nu så jag känner mig bara förvirrad milt sagt.
    Hmm, när jag googlat runt (är helt manisk med att söka upp och kolla på folks grafer) så verkar gravidgrafer kunna se ut precis hur som helst. Men så som du beskriver dina symptom så verkar det ju positivt. :) 

Jag vaknar typ 3 varje natt så jag vågar inte helt lita på mina mätningar. Läste runt lite i olika trådar och har fattat att det är viktigt med ca 4 timmars sammanhängande sömn innan mätning. Jag får typ 2,5.timmar. Jag tog tempen då kl. 3 inatt och den låg på 35.45. Jag valde dock den sena tempen (vid 5.40)  på 36.59 trots uppvak eftersom det är så nästan alla mina nätter ser ut. Men ja varje gång jag reser mig känns det som att mensen "rinner till" så det är vad jag är 100% inställd på. 

• Sanlin90
    Malmötjej skrev 2023-07-09 11:26:54 följande:

Skrev såklart fel. Den tidiga tempen låg på 36.45 inte 35.45... 

Ja gravidgrafer är verkligen individuella verkar det som! Jag brukar ju ta tempen under dagarna med ibland när jag haft en som avvikit och min är låg nu med så är nog mens på g.
  • Malmötjej
    Sanlin90 skrev 2023-07-09 11:44:17 följande:
    Ja gravidgrafer är verkligen individuella verkar det som! Jag brukar ju ta tempen under dagarna med ibland när jag haft en som avvikit och min är låg nu med så är nog mens på g.
    Ja, men tills mensen är här så har vi hopp. <3
    Jag har förstått på dina tidigare inlägg att äl har bråkat lite? Jag hoppas att det blir en "vanlig" cykel för dig nu (om det inte blir graviditet såklart). 
  • Syskonförsök

Lider med dig Sanlin. Rekommenderar verkligen att prova inotisol för dig. Kanske kan de hjälpa ägglossningsn komma snabbare nästa gång ❤️

Sanlin90 skrev 2023-07-09 11:44:17 följande: