• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    SaandraR skrev 2023-07-02 11:28:48 följande:

hej!
    Fixk positiva äl test dag 19 men har fortfarande inte fått bekräftad ägglossning , är det så att ägget Inte lossnade? :/ vad är era erfarenheter när det blir såhär?

Du hade inte ÄL cd 14 då? Fast nä det går ju inte om du hade pos test 5 dgr senare .. var det digitalt test eller stickor ? 

ser inte ut som om du haft ÄL med tanke på att tempen runt cd14 och framåt va lika hög 

• SaandraR
    Cashili33 skrev 2023-07-02 14:06:15 följande:

Du hade inte ÄL cd 14 då? Fast nä det går ju inte om du hade pos test 5 dgr senare .. var det digitalt test eller stickor ? 

ser inte ut som om du haft ÄL med tanke på att tempen runt cd14 och framåt va lika hög 

Nae, har testat typ hela tiden eftersom jag har ganska oregelbunden cykel. Fick starka känningar i kroppen på äl och positivt digitalt, och med två olika teststickor på dag 19 o ändå håller tempen på såhär..
  • Cashili33
    SaandraR skrev 2023-07-02 18:09:16 följande:
    Nae, har testat typ hela tiden eftersom jag har ganska oregelbunden cykel. Fick starka känningar i kroppen på äl och positivt digitalt, och med två olika teststickor på dag 19 o ändå håller tempen på såhär..

Kanske lyckades inte kroppen lossa ett ägg 

hur ser tempen ut nu? 

nya tecken på ÄL? 

• fris

Så förvirrad denna månad. Har senaste månaderna haft ägglossning på dag 19-20. Fick positivt på ägglossningstest dag 14 men sen tog det ytterligare någon dag innan tempen höjdes. Tog tyvärr inga fler test, det kanske hade varit positivt även dagarna efter.. 
    Nu idag har jag lite brunt i flygningarna men det känns på tok för tidigt för mens, är enligt FF på äl+8 och jag brukar ha en lutelfas på 13-14 dagar. 
    Så less på att det inte går att göra något mer än att vänta och se vad som händer nu..

• Mojsan95

Hej! vi plockade ut täcket och sov med bara påslakan från i lördags. Dumt nog kom jag på i efterhand att det kanske påverkar min kroppstemp när den var superlåg för mig imorse.. Jag borde haft ÄL i lördags men nu tror NC att den inte varit. Har haft LH-stegring på teststickor och de var som starkast i torsdags. Idag när jag mätte fanns inte en tillstymmelse till att ens se en skugga av ett sträck.. 

nu när min temp dippade så lågt så ändrade nc till att ägglossning ej har skett. Men vad tror ni, ska man utesluta temperaturen?    ..och stoppa i täcket igen😅

• Malmötjej
    Mojsan95 skrev 2023-07-03 19:04:42 följande:

Hej! vi plockade ut täcket och sov med bara påslakan från i lördags. Dumt nog kom jag på i efterhand att det kanske påverkar min kroppstemp när den var superlåg för mig imorse.. Jag borde haft ÄL i lördags men nu tror NC att den inte varit. Har haft LH-stegring på teststickor och de var som starkast i torsdags. Idag när jag mätte fanns inte en tillstymmelse till att ens se en skugga av ett sträck.. 

nu när min temp dippade så lågt så ändrade nc till att ägglossning ej har skett. Men vad tror ni, ska man utesluta temperaturen?    ..och stoppa i täcket igen😅

Jag kände likadant för några dagar sedan när vi började sova med fläkt. Helt plötsligt blev tempen låg. Jag ser att många skriver i dessa trådar att rumstemperaturen inte borde spela roll. Men det beror kanske på hur känslig ens kropp är. Men jag tänker att om det var ÄL i lördags så borde din temp stiga oavsett i dagarna? Kanske bäst att fortsätta sova utan täcke för att se om det berodde på det? 
    Spännande att se hur det går. 
  • Malmötjej

Jag hittade denna tråden flr typ en vecka sedan och har läst igenom den från början. Jag blev så himla glad när jag märkte att den sträckte sig till nu och fortfarande är aktiv. 

Jag har tempat i ca ett år. Min man opererades för trång förhud i januari och vi har först sedan feb kunnat göra ordentliga försök. 
    Min cykel är oftast runt 25-27 dagar och äl oftast cd 12-15. Jag förstår inte vad som hänt denna cykeln. Under mensen är tempen högre men jag gissar att det berodde på att vi var på bröllopsresa i ett varmt land. Men nu efter äl... varför är tempen så låg? Brukar ligga runt 36.6 efter äl. Kan det vara att äl uteblev och är det helt kört denna cykeln? Vad tror ni?

Och tack för en jättefin tråd med peppade och kärlek. Så mysigt att läsa. 

• Maymom
    fris skrev 2023-07-03 13:44:54 följande:

Så förvirrad denna månad. Har senaste månaderna haft ägglossning på dag 19-20. Fick positivt på ägglossningstest dag 14 men sen tog det ytterligare någon dag innan tempen höjdes. Tog tyvärr inga fler test, det kanske hade varit positivt även dagarna efter.. 
    Nu idag har jag lite brunt i flygningarna men det känns på tok för tidigt för mens, är enligt FF på äl+8 och jag brukar ha en lutelfas på 13-14 dagar. 
    Så less på att det inte går att göra något mer än att vänta och se vad som händer nu..

Brunt i flytningen 8 dar efter ÄL kan mycket väl vara implantationsblödning. Tempen ser lite låg ut igår och idag men hoppas den stiger, isåfall tror jag det kan vara nåt. Du ser ju ut att ha haft ÄL på cd16-17 och bra med sex runt det.
  • SaandraR
    Cashili33 skrev 2023-07-03 06:05:54 följande:

Kanske lyckades inte kroppen lossa ett ägg 

hur ser tempen ut nu? 

nya tecken på ÄL? 

nej kanske inte :/ 
    tempen är samma som igår. Äl testen negativa men hugger/bultar till i ena äggstocken ibland..