• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • pannkakssmet
    Cashili33 skrev 2023-06-27 14:33:13 följande:
    Tycker dessa grafer är sjukt konstiga att läsa av med olika styrkor på linjen osv 
    När skulle du haft ÄL om den kommit ? 
    Enligt appen var ÄL förutsedd cd16/17 och det stämmer väl ganska bra med tanke på att ÄL testet var superstarkt cd16.
    Men tempen blir jag inte riktigt klok på..... Rynkar på näsan
  • BlommanBetty

Tack så mycket, då ska jag be om det:) 

Tänkte tillägga att dessa tre cykler har varierat lite i dagar
    Den första cykelkurvan varande i 27 dagar, den andre i 28 och denna vet jag ju inte än:)

Denna cykel har ändrats flera gånger med när den trodde jag hade ägglossning. Jag tempar ju med oura-ringen och ibland har det varit lite strul då man inte behöver bry sig om att tempo alls själv. Ibland ändrar den temp under dagen i oura-appen och även då i natural cycle?

• Cashili33
    BlommanBetty skrev 2023-06-27 21:48:05 följande:

Tack så mycket, då ska jag be om det:) 

Tänkte tillägga att dessa tre cykler har varierat lite i dagar
    Den första cykelkurvan varande i 27 dagar, den andre i 28 och denna vet jag ju inte än:)

Denna cykel har ändrats flera gånger med när den trodde jag hade ägglossning. Jag tempar ju med oura-ringen och ibland har det varit lite strul då man inte behöver bry sig om att tempo alls själv. Ibland ändrar den temp under dagen i oura-appen och även då i natural cycle?

Ok vet inte alls hur sånt fungerar 🤷?♀️

lycka till med provtagningen

vilken dag i cykeln tog du proverna ovan ? 
  • Cashili33
    pannkakssmet skrev 2023-06-27 20:49:12 följande:
    Enligt appen var ÄL förutsedd cd16/17 och det stämmer väl ganska bra med tanke på att ÄL testet var superstarkt cd16.
    Men tempen blir jag inte riktigt klok på..... Rynkar på näsan
    tyvärr leder ju inte alltid positivt ÄL test till ägglossning 
    så kolla några dagar till och se att tempen verkligen stiger som den ska 
    annars kanske ÄL uteblev 
    allt beror på dina trender och hur det brukar se ut efter ÄL 

det som styr/ genererar tempen är progesteron 
  • Cashili33
    pannkakssmet skrev 2023-06-27 10:56:55 följande:

Blir knäpp här, tempen ökar inte som tidigare cyklar. Har jag inte fått ägglossning eller vad tror ni pågår?

Kan tillägga att för att ÄL ska registreraS som genomgången så ska du ha tre högre tempa än de föregående tre dagarna före ÄL och det ser du inte ut att ha haft om jag tolkar din kurva 
  • pannkakssmet
    Cashili33 skrev 2023-06-28 05:30:47 följande:
    Kan tillägga att för att ÄL ska registreraS som genomgången så ska du ha tre högre tempa än de föregående tre dagarna före ÄL och det ser du inte ut att ha haft om jag tolkar din kurva 
    Nu bekräftades ägglossningen cd 17 då tempen idag var 36.7. Blir spännande detta 🙈😅
  • babybel95

Vet ej hur mkt jag kan lita på kurvan då jag sover som en kratta och temp i sovrummet skiftar väldigt. Men känns som vi missat min ägglossning i och med tempökningen? 🥲
  • Maymom
    babybel95 skrev 2023-06-29 07:30:58 följande:
    Vet ej hur mkt jag kan lita på kurvan då jag sover som en kratta och temp i sovrummet skiftar väldigt. Men känns som vi missat min ägglossning i och med tempökningen? 🥲

Du har väl inte haft ÄL än, jag kan inte se nån temphöjning. är du på cd8? Brukar du ha cykler på ca 22 dar?

Temperatur i rummet ska inte påverka så mycket.

• Cashili33
    babybel95 skrev 2023-06-29 07:30:58 följande:

Men 
    förstår inte 
    är du på cd 8 ? Isf har du väl inte ens haft ÄL ? 

NC?s grafer är så svårtydda