• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Maymom
    babybel95 skrev 2023-07-15 09:01:16 följande:
    Är detta en såkallad trifasisk kurva? 
    Ser ut som det. När ska du ta test? 😀
  • Maymom
    Sanlin90 skrev 2023-07-15 09:25:23 följande:
    Syntes ju inga siffror på andra bilden
    Kollar man tempen ser du ut att ha haft ÄL men utifrån att du haft EW och ont I samband med dem så verkar det nästan som kroppen fortsatt försöka ägglossa. Men konstigt då att tempen är hög.
  • Sanlin90
    Ew har typ varit i samband med spottings att det kommit slemmigt brunt kanske inte skulle lägga ew där då egentligen nu har det varit kruttort i två dagar men jag har fortsatt kramper som kommer och går, det är dock inget ovanligt för mig att ha till och från både före och efter ägglossning och även när ägglossning uteblir :/ Jag har haft ont varje dag hela cykeln är bara lite dålig på att logga tyvärr
  • babybel95
    Maymom skrev 2023-07-15 09:36:45 följande:
    Ser ut som det. När ska du ta test? 😀
    Testade idag med testa tidigt men var negativt, så får testa igen på bim eller dagen efter som enligt FF är på måndag 17/7 men tror mer på tisdag i och med att jag har 26 dagars cykler för det mesta. Om nu inte mensen kommer då ☺️
  • Cashili33
    babybel95 skrev 2023-07-15 09:01:16 följande:
    Är detta en såkallad trifasisk kurva? 
    Mja typ hehe 
    kanske inte klockren sådan då du har höga tempar även i follikelfas men kan va 😉
  • babybel95
    Cashili33 skrev 2023-07-15 12:18:38 följande:
    Mja typ hehe 
    kanske inte klockren sådan då du har höga tempar även i follikelfas men kan va 😉
    Ja alltså de temparna cd 7 & 8 borde jag nog eg utesluta då de är varken tagna vid samma tidpunkt som jag brukar eller att jag fått 3-4h oavbruten sömn så skulle nog gissa på att det är därför de är höga 😅
  • SaandraR

Ska man fortsätta tempa efter man plussat? För i appen så kommer det fortfarande upp att man ska göra det ? Jag känner bara att jag blir nojig av det ? Om tempen går pyttelite neråt så blir man ju det..tänkte om det fanns nåt syfte med att fortsätta tempa.

• My871
    SaandraR skrev 2023-07-15 21:21:15 följande:

Ska man fortsätta tempa efter man plussat? För i appen så kommer det fortfarande upp att man ska göra det ? Jag känner bara att jag blir nojig av det ? Om tempen går pyttelite neråt så blir man ju det..tänkte om det fanns nåt syfte med att fortsätta tempa.

Jag slutade temp när jag blev gravid just för att slippa oron med varierande temperaturer.Glad