• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90
    Cashili33 skrev 2023-07-29 17:04:03 följande:
    Ja dit upp skulle den behöva komma 
    Håller tummarna så jäkla hårt nu!
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-07-29 17:28:58 följande:
    Håller tummarna så jäkla hårt nu!
    ❤️
  • Sanlin90

Vaknade 1h tidigare med temp på 36,80 idag men om jag använder den där omvandlaren som länkats här blir den 36,92 ska man använda den omvandlade eller den riktiga?
  • Syskonförsök

Jag skulle räknat om och då fick du troligtvis äl igår om tempen fortsatt är hög. Jag såg din fråga om migrän någonstans med och glömde svara men jag får alltid migrän på ägglossning. Försvårar sexet men du är inte ensam!

Sanlin90 skrev 2023-08-01 06:28:20 följande:
    Vaknade 1h tidigare med temp på 36,80 idag men om jag använder den där omvandlaren som länkats här blir den 36,92 ska man använda den omvandlade eller den riktiga?
  • Sanlin90
    Syskonförsök skrev 2023-08-01 07:47:33 följande:

Jag skulle räknat om och då fick du troligtvis äl igår om tempen fortsatt är hög. Jag såg din fråga om migrän någonstans med och glömde svara men jag får alltid migrän på ägglossning. Försvårar sexet men du är inte ensam!

Jag räknar nog om och hoppas jag sover klart imorgon! Tror det va för jag va så taggad jag vaknade tidigare haha!
    jag har fortfarande lite känningar av migränen idag men igår va så hemskt jag va i sängen hela dagen tills jag gav upp och tog sumatriptan så då mådde jag dåligt av biverkningarna i 3h istället då jag får tryck i huvudet och illamående av dom :/ idag är uthärdligt iaf haha.
    vi fick till det igår ändå jag va envis, får man själva ägglossningen på dippen eller höjningen?

• laktosfrikaka

Hej! 
    Är på min första cykel med natural cycles och att tempa, och har gjort det i en månad nu. 

Fick positivt utslag på ÄL-test cykeldag 21(fredags) hade då även haft äl-flytningar samt ägglossningssmärta dagen innan samt under dagen jag fick positivt på ÄL-testet. Nc trodde jag skulle ha ägglossning cykeldag 23 men då min temp bara långsamt har stigit så står det vänta på att bekräfta. 

Försöker få med en bild på min graf så att ni kan se. Är tacksam för all hjälp! 

• Syskonförsök

Dippen är när Ägget släpper! :) nu vet jag inte vad det är för medicin men ett tips att aldrig äta treo, Ipren eller sådant. ämnet i dem kan störa ägglossning. :) alltid bara Alvedon och sådant istället, 

Sanlin90 skrev 2023-08-01 08:00:48 följande:

Jag räknar nog om och hoppas jag sover klart imorgon! Tror det va för jag va så taggad jag vaknade tidigare haha!
    jag har fortfarande lite känningar av migränen idag men igår va så hemskt jag va i sängen hela dagen tills jag gav upp och tog sumatriptan så då mådde jag dåligt av biverkningarna i 3h istället då jag får tryck i huvudet och illamående av dom :/ idag är uthärdligt iaf haha.
    vi fick till det igår ändå jag va envis, får man själva ägglossningen på dippen eller höjningen?

• Syskonförsök

Stiger tempen mer imorgon bör den nog bli bekräftad på 21. Tror tempen behöver upp 0,2 i skillnad innan ägglossning sätts ut, 

laktosfrikaka skrev 2023-08-01 08:14:22 följande:

Hej! 
    Är på min första cykel med natural cycles och att tempa, och har gjort det i en månad nu. 

Fick positivt utslag på ÄL-test cykeldag 21(fredags) hade då även haft äl-flytningar samt ägglossningssmärta dagen innan samt under dagen jag fick positivt på ÄL-testet. Nc trodde jag skulle ha ägglossning cykeldag 23 men då min temp bara långsamt har stigit så står det vänta på att bekräfta. 

• Cashili33
    laktosfrikaka skrev 2023-08-01 08:14:22 följande:

Hej! 

Vanligtvis säger man att ÄL kan bekräftas när man haft tre högre tempar än de tre dagarna FÖRE ÄL ( ungefär så) .. så kan va därför din app ej registrerar ÄL än 

får hoppas den fortsätter upp och att kroppen lyckas med ägglossning 

När i cykeln brukar du ha ägglossning?