• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Alvedon83
    SG23 skrev 2023-09-03 15:55:50 följande:

Hej! Ganska ny på att tempa men har gjort det några månader. Dock ganska oregelbunden mens efter stopp av p piller. Denna månad var väldigt tydliga äl test och efter det steg tempen. Förväntad mens idag och brukar annars få spottings redan kvällen innan. Tempen är fortsatt hög, ingen mens och negativt graviditetstest... Någon som varit med om liknande? Tar tempen på pricken samma tid varje dag.

Det ser ut som att tempen är på väg ned? Mensen kanske dyker upp imorgon?
  • SG23
    Alvedon83 skrev 2023-09-03 16:00:27 följande:
    Det ser ut som att tempen är på väg ned? Mensen kanske dyker upp imorgon?
    Ja kanske. Innan har tempen sjunkit 12 dagar efter äl och då har jag fått spottings den dagen. Så tyckte att det var konstigt att det blev annorlunda 3e månaden.
  • Lojsan DN
    Sanlin90 skrev 2023-09-03 09:10:58 följande:
    Tempen gick upp pyttelite idag men inte som jag hade hoppats :(
    Då hoppas vi att den stegrar lite till i morgon, skulle det vara så att den ligger där och guppar så kan det vara svag progesteron. 🥺
  • Syskonförsök

Lutealfasen kan variera någon dag ibland och bara positivt om den är längre, indikerar på stark gulkropp! Se vad som händer imorgon men skulle tro det blir mens senast imorgon 

SG23 skrev 2023-09-03 16:47:52 följande:
    Ja kanske. Innan har tempen sjunkit 12 dagar efter äl och då har jag fått spottings den dagen. Så tyckte att det var konstigt att det blev annorlunda 3e månaden.
  • Cashili33
    SG23 skrev 2023-09-03 16:47:52 följande:
    Har du ätit hormoner nyss kan det ta upp till ett år för cykeln att stabilisera sig 
  • Phie84

Jag e jätteny på å tempa å vet inte riktigt va jag skall titta på.

Skulle haft ÄL i dagarna men bara fått negativa test men både äggviteflytningar å vattniga. 

Enligt FF skulle ja ha ÄL igår men när ja knappa in tempen imorse så flyttades ÄL fram till idag.

Kastar in graf från FF å Apple Hälsa

• Cashili33
    Phie84 skrev 2023-09-03 20:50:46 följande:

Jag e jätteny på å tempa å vet inte riktigt va jag skall titta på.

Skulle haft ÄL i dagarna men bara fått negativa test men både äggviteflytningar å vattniga. 

Enligt FF skulle ja ha ÄL igår men när ja knappa in tempen imorse så flyttades ÄL fram till idag.

Kastar in graf från FF å Apple Hälsa

Nu vet jag ju inte om du haft ÄL men om du haft ser det ut som om du hade det cd 10 
  • Sanlin90

En undran, både igår och idag har jag svettats helt sjukt mycket på natten och vaknat utan täcke och frusit när jag ska tempa, kan det här sänka tempen? För nu är 3 dje dagen den är låg.

• Sanlin90

En undran, både igår och idag har jag svettats helt sjukt mycket på natten och vaknat utan täcke och frusit när jag ska tempa, kan det här sänka tempen? För nu är 3 dje dagen den är låg.

• Maymom
    Sanlin90 skrev 2023-09-04 07:03:39 följande:

Man brukar ju svettas när tempen går ner, så jag tänker att det kanske hänger ihop med att du har lägre temp, men att tempen är anledningen till att du svettas och inte tvärtom.