• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-24 16:31:57 följande:
    Det är jag som har kollat vad som händer. Inte ett enda land i Europa har sett en andra våg komma och experter tror inte på en andra våg.

Hur inskränkt får man vara?
    Är det så viktigt om det kommer en andra våg, eller om smittan helt enkelt är KVAR? Poängen är att vi inte blir av med den. 

Experterna har först trott att det blir en andra våg, nu blir det kanske inte det, i dem flesta länderna. Inte konstigt att de inte vet exakt, det är ett nytt virus och man har inte så mycket erfarenhet av andra pandemier. 

Och snälla, förklara för mig, vad det har med inskränkt att göra? 
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-24 16:39:31 följande:
    Nej, du har FEL. Du har inte hängt med överhuvudtaget.
    Men allvarligt? Det måste vara du som har tillbringat tiden någon annanstans. Både regeringen och FHM har ju sagt det nästan dagligen! Om du sedan inte tror på vad de säger, om du tror att de ljuger eller något sånt, så får du väl uttrycka DET, istället för att säga att de inte har hängt med, för helt uppenbarligen så har vi ju hört de säga det nästan varje dag. 
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-24 16:37:50 följande:
    Lyssna på vad alla experter sade i april. Tegnell, Giesecke, Jan Albert, Britton, allihopa.

Personer som du är en fara för landet.
    Vad sa de då? Kan du belägga att NÅGON av dessa har sagt att man bör satsa på flockimmunitet? Jag vet att de inte det, jag har följt nyheterna (förutom Jan Albert, som jag inte vet vad han har sagt). Kan du belägga detta märkliga påstående som ingen känner igen?
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-24 17:26:07 följande:
    Ja det är hemskt, fler smittade i Israel igen, och ett dödsfall om dagen på sistone ... aningen mindre än i Sverige. Totalt strax över 300 dödsfall ... lite mindre än i Sverige ...
    Det var inte fråga om det, det var fråga om om man kan få en andra våg (efter en lockdown). 
  • Anonym (Minna)
    HSOF skrev 2020-06-24 23:06:06 följande:

Hade inget förtroende för regeringen innan Corona och har väl inte förändrats åt något håll nu heller. Inkompetensens var väldigt väntad när man sett den genomsnittliga begåvningen hos regeringen sedan tidigare.

Men tvivlar dock inte på att stödet för S och stödpartierna kommer vara oförändrat, då tyvärr dem som röstat på dem inte är så mycket smartare.

Vilken tur för dig att du är så högintellektuell då.
  • Dekanteor

Träffsäkert:
    www.gp.se/ledare/enade-vi-st%C3%A5-enade-vi-falla-1.30082332

"Eller lek med tanken att Sverige styrts av en regering vars statsminister hetat Jimmie Åkesson (SD) i stället för Stefan Löfven (S). Hur hade opinionen i ett sådant läge ställt sig till Sveriges drygt 5000 döda, alltså fyra gånger fler än i övriga Norden tillsammans? Hur hade resonemanget förts gällande det faktum att många av de döda haft utrikes bakgrund?"

"...När vi i framtiden ser tillbaka på coronakrisen är det förmodligen dessa mekanismer, vid sidan av de tragiska dödstalen, som kommer att sticka ut. Den överlägsna, arroganta attityden gentemot omvärlden, hånfullheten mot de som tidigt höjde sina röster för en annan väg. Den blinda, men selektiva, auktoritetstron."

Regeringens hantering är en skam...

• Anonym (irma)
    Anonym (irma) skrev 2020-06-24 16:23:25 följande:
    Ja, men det var inte vad signaturen KillBill påstod.
    KillBill skrev 2020-06-24 15:03:27 följande:
    Flera äldreboenden i Stockholm införde besöksförbud i vecka cecka 11 (9-13 mars) bla annat i Hässelby https://mitti.se/nyheter/besoksforbud-aldreboenden-vallingby/ och i Tyresö  den 12 mars  https://mitti.se/lansnyheter/aktiviteter-stangs-kommunerna/

Det generella besöksförbudet i Stockhol infördes i  vecka 12 den 18 mars. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/flera-fall-av-coronasmitta-pa-stockholms-aldreboenden-da-infors-besokforbud
    Jag stannar nu för det är inte meningsfullt att fortsätta att försöka ha en dialog med någon som så uppenbart tror sig veta men som inte vet (vilket jag däremot gör just angående det här). 
    Citerar mig själv för att berätta att vare sig Värmland eller Blekinge rapporterar någon överdödlighet. Helt klart har tidiga insatser spelat stor roll. 
  • Iarwain
    Dekanteor skrev 2020-06-25 09:21:28 följande:
    Träffsäkert:
    www.gp.se/ledare/enade-vi-st%C3%A5-enade-vi-f...

"Eller lek med tanken att Sverige styrts av en regering vars statsminister hetat Jimmie Åkesson (SD) i stället för Stefan Löfven (S). Hur hade opinionen i ett sådant läge ställt sig till Sveriges drygt 5000 döda, alltså fyra gånger fler än i övriga Norden tillsammans? Hur hade resonemanget förts gällande det faktum att många av de döda haft utrikes bakgrund?"

"...När vi i framtiden ser tillbaka på coronakrisen är det förmodligen dessa mekanismer, vid sidan av de tragiska dödstalen, som kommer att sticka ut. Den överlägsna, arroganta attityden gentemot omvärlden, hånfullheten mot de som tidigt höjde sina röster för en annan väg. Den blinda, men selektiva, auktoritetstron."

Regeringens hantering är en skam...
    Tycker du att det är en skam att lyssna på experter?

Frågan borde istället vara; Ska vi ha kvar denna typ av expertinstanser och istället dynamisk tillsätt den expertis som behövs när specifika frågor uppstår?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Överste Senap
    AndreaBD skrev 2020-06-24 23:30:17 följande:

Vad sa de då? Kan du belägga att NÅGON av dessa har sagt att man bör satsa på flockimmunitet? Jag vet att de inte det, jag har följt nyheterna (förutom Jan Albert, som jag inte vet vad han har sagt). Kan du belägga detta märkliga påstående som ingen känner igen?

Ingen av dem har någonsin påstått att flockimmunitet är en strategi. Strategin har varit tydlig, att dämpa spridningen så pass att man klarar vården. Flockimmunitet är i sig ingen strategi utan den långsiktiga följden av att smittspridningen avstannar när tillräckligt många smittats.
  • AndreaBD
    Överste Senap skrev 2020-06-25 12:44:13 följande:
    Ingen av dem har någonsin påstått att flockimmunitet är en strategi. Strategin har varit tydlig, att dämpa spridningen så pass att man klarar vården. Flockimmunitet är i sig ingen strategi utan den långsiktiga följden av att smittspridningen avstannar när tillräckligt många smittats.
    Det vet jag ju. ;) 
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?