Anonym (ABC) skrev 2020-06-24 10:34:14 följande:
Du känner inte till hur Finland skötte skolstängningen, eller hur?
Vårdpersonal med små barn förde sina barn till dagis och skolor i helt vanlig ordning.
Vi som var hemma tog en kort promenad varje dag och hämtade skollunch.
Alla argument som framförs mot stängning av skolorna håller inte. Däremot kan jag tänka mig att skola på distans fungerar bättre i Finland än i Sverige, om man ska tro allt som skrivs om krisen i den svenska skolan.
Njaaa... vi är hade förberett oss noga på en möjlig lockdown. Vi hade allt förberett för att undervisa på distans. Jag tror inte krisen i svenska skolan har att göra med distansundervisning. Just för att det ju mycket handlar om elever som inte sköter sig. Kanske hade distansundervisning löst det problemet. Men de lär då inte dyka upp och man kan inte jaga dem digitalt (eller inte så lätt).
Men... det hänger inte så mycket på sånt. Jag har haft distansundervisning med "hemmasittare". Det blir faktiskt färre möjligheter, skulle jag säga. Man kan inte titta vart eleven ligger, varför hen inte hittar var vi ligger. Det är huvudgrejen jag har märkt. Iofs så har många av våra elever ADHD, så det kanske beror på det. Men även "vanliga" elever jobbar ofta inte så självständigt, och även om de får allt presenterat, väldigt översiktligt, så kommer det att finnas några som inte förstår och inte hittar. Det kan vara lite kul för elever som annars inte jobba mycket digitalt alls. Men våra gör det, och de skulle däremot sakna den personliga kontakten i såna situationer.