• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Minna) skrev 2020-06-24 06:46:31 följande:

Men förstår du inte vilka konsekvenser det hade fått för samhället? Restauranger hade i stor utsträckning gått i konkurs. Vilket hade lett till ännu högre arbetslöshet. Vårdpersonal med små barn hade inte kunnat gå till jobbet, vilket hade lett till ännu större personalbrist i vården. Barn som far illa i hemmet hade fått vara hemma med sina förövare hela dagarna? Barn i fattiga familjer hade inte fått någon lunch osv

Dessutom vet vi inte hur stor effekt det hade fått på smittspridningen.

Du känner inte till hur Finland skötte skolstängningen, eller hur?

Vårdpersonal med små barn förde sina barn till dagis och skolor i helt vanlig ordning.

Vi som var hemma tog en kort promenad varje dag och hämtade skollunch.

Alla argument som framförs mot stängning av skolorna håller inte. Däremot kan jag tänka mig att skola på distans fungerar bättre i Finland än i Sverige, om man ska tro allt som skrivs om krisen i den svenska skolan.
  • Anonym (Naturligt)

Jag är alltid trogen regeringen.

• Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-24 10:34:14 följande:

Vårdpersonal med små barn förde sina barn till dagis och skolor i helt vanlig ordning.

Alla argument som framförs mot stängning av skolorna håller inte. Däremot kan jag tänka mig att skola på distans fungerar bättre i Finland än i Sverige, om man ska tro allt som skrivs om krisen i den svenska skolan.
    Den typen av stängning diskuterades också här i Sverige, men bedömningen gjordes att det inte skulle påverka spridningen i någon större omfattning utan att social distansering skulle fungera lika bra.

De metoder den strategi Sverige valt är de som normalt rekommenderas och har stöd i vetenskap och erfarenhet från smittskyddskunniga i hela världen.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-24 10:34:14 följande:

Nej, jag är inte insatt i just Finlands skollösning och hur det spås påverka Finland på sikt.

Att skolstängningar generellt kommer att få en stor ekonomisk påverkan samt att barnmisshandeln har ökat under våren vet vi.
  • Anonym (bastu)
    KillBill skrev 2020-06-24 10:12:53 följande:

Jag brukar inte korsposta men det här är så intressant att jag gör ett undantag. 

I en intressant artikel i Financial Times har man undersökt överdödligheten i olika länder under Covid 19 pandemin.  

Eftersom många länder slarvar med sin inrapportering av döda i Covid 19 så menar många att detta är ett mycket bättre mått på effekterna av pandemin.

Här finner ni en länk till artikeln i  Financial Times som är öppen:(https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e06441). Nedan har jag sammanställt uppgifter från artikeln i ett diagram. 

Några saker som är intressanta att notera är att överdödligheten i Sverige, under pandemin,  har varit 47 % lägre än i Storbritannien och 35 % lägre än i Belgien, länder som har tillämpat lockdown. Vidare så ser man att överdödligheten i USA (som också har tillämpat lockdown) nästan är på samma nivå som i Sverige. 

Det är olika beroende på hur bl a demografin ser ut i ett land. USAs större städer är mer tätbefolkat än i Sverige, skulle jag tro. Vi bör jämföra med våra grannländer som har liknande demografi. Man ska inte jämföra äpplen med päron som vår statsminister sa.

Vad det handlar om är också hur världen ser på Sveriges agerande och hur bilden av Sverige kommer bli av detta. Och då jämför man med de som har liknande samhälle som vi har. Då ser man om det var lyckad eller misslyckad strategi och om det handlar om att man brytt sig om sina svaga i samhället, om man hanterat det hela ansvarslöst och korkat eller om det är en ren slakt av människor till förmån för att andra ska få en bättre ekonomi. 
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-06-24 08:58:42 följande:
    Jag tror du har fel - smittans spridning till och inom äldreboenden hade ändå skett pga hur arbetsförhållanden, organisation och ansvar där och för vård/smittskydd i Sverige.
    Ja den ligger ju ungefär på samma andel smittade som i grannländerna. Skillnaden är att vi har en betydligt större spridning.
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-24 12:05:28 följande:
    Det är olika beroende på hur bl a demografin ser ut i ett land. USAs större städer är mer tätbefolkat än i Sverige, skulle jag tro. Vi bör jämföra med våra grannländer som har liknande demografi. Man ska inte jämföra äpplen med päron som vår statsminister sa.

Vad det handlar om är också hur världen ser på Sveriges agerande och hur bilden av Sverige kommer bli av detta. Och då jämför man med de som har liknande samhälle som vi har. Då ser man om det var lyckad eller misslyckad strategi och om det handlar om att man brytt sig om sina svaga i samhället, om man hanterat det hela ansvarslöst och korkat eller om det är en ren slakt av människor till förmån för att andra ska få en bättre ekonomi. 
    Kan du skilja på strategi och taktik?

Kan du skilja på taktik och genomförande?

Inget av det du sagt hittills visar på att du förstått dessa grundläggande begrepp.
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-06-24 08:55:33 följande:
    I andra länder har nedstängning inte fungerat - det är någonting fu inte förstår.
    Nedstängning blir ett måste i de länder där man agerat för långsamt och där sjukvården överbelastas. Där är nedstängning bara som en sista utväg. Men i de länder man börjat i väldigt god tid så har det fungerat ypperligt. 
  • Anonym (bastu)
    Padirac skrev 2020-06-24 12:09:08 följande:
    Kan du skilja på strategi och taktik?

Kan du skilja på taktik och genomförande?

Inget av det du sagt hittills visar på att du förstått dessa grundläggande begrepp.
    Kan du vara något annat än arrogant?

Du verkar också ha lite svårt för att förstå hur saker och ting hänger samman, sånt som inte står i klartext.
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-24 12:14:11 följande:
    Kan du vara något annat än arrogant?

Du verkar också ha lite svårt för att förstå hur saker och ting hänger samman, sånt som inte står i klartext.
    Påståenden som inkompetenta experter, naiv regering, ren slakt av människor - det är arrogant. Ska jag citera arrogansen i tråden...

Att förstå vad andra menar med underförstådda betydelser är inte så svårt, men att på en rak fråga få dem att svara ärligt på vad de faktiskt har för premisser, det är tydligen inte lätt.
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 22:39:32 följande:
    Skillnaden är att vi har inkompetenta experter som verkar gissa sig fram och en naiv regering som gör allt för att stödja en strategi som har 10 gånger fler döda än alla våra nordiska grannländer tillsammans.
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 22:49:45 följande:
    Det lät som det, och det var en fråga. Missförstånd kommer ofta från att man inte orkat läsa genom alla inlägg nån skrivit och fått reda på allt.

Då är du alltså helt emot FHM och regerings agerande då det mesta de gjort är gissningar och struntprat hit och dit. Det enda rätta de sagt är tvätta händerna, nys i armvecket, håll avstånd och tusentals kommer dö (Löfven var mitt i prick där, hur kunde han veta det tro...?).

Anonym (bastu) skrev 2020-06-24 12:05:28 följande:

Det är mycket fåtöljforskning som presenteras i inläggen utan underlag annat än det som inte skrivs ut i klartext
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?