• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 00:06:32 följande:
    Vi har en regering som inte har gjort så mycket. Därav har de kunnat skörda på Alliansens kloka politik. Alliansens skattesänkningar gav dessa effekter i form av budgetöverskott. Det är väl bra så.

Du kan inte visa exempel på hur räntan pulserat mellan 2 - 24 - 2 men hävdar ändå att du har rätt. Helt otroligt.

Om räntan vore 24% skulle de som sitter med lån på 2 miljoner (väldigt många) gå i konkurs och hela landet skulle försättas i en sällan skådad depression. Då är det ganska självklart att det inte kommer hända - för varför skulle någon vilja det?

Med den ansvarsfulla syn på statsbudgeten och jagat kostnader före COVID-19, så är vi bättre rustade än en hel del andra länder.
    Svar ja, vad i detta är det som gör dig så upprörd att du inte kan vara saklig om det?

Du som är såpass bra på googla som innan, kan med enkelhet leta upp den nämna uppgiften om du vill ha detaljer.
    Men ja, 3 månaders boränta på 24% har vi haft, då räntor över tiden pulserar.
    På samma sätt före och på 70-talet, så låg räntan lågt, för mig runt 4-5%
    Är totalt ointresserad av detaljerna, är du intresserad så kan du använda google, för mig är det ett faktum att räntor pulserar fram och tillbaka över tiden och det var exakt det jag förmedlade dig.

• Kermit1561
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 00:06:32 följande:

Vi har en regering som inte har gjort så mycket. Därav har de kunnat skörda på Alliansens kloka politik. Alliansens skattesänkningar gav dessa effekter i form av budgetöverskott. Det är väl bra så.

Du kan inte visa exempel på hur räntan pulserat mellan 2 - 24 - 2 men hävdar ändå att du har rätt. Helt otroligt.

Om räntan vore 24% skulle de som sitter med lån på 2 miljoner (väldigt många) gå i konkurs och hela landet skulle försättas i en sällan skådad depression. Då är det ganska självklart att det inte kommer hända - för varför skulle någon vilja det?

Hur dåligt påläst är du egentligen som missat krisen 1992??

Det du beskriver hände då, massor av människor gick i konkurs, fick sälja sina bostäder till priser långt under vad de köpte dem och sedan betala av lånet under en lång tid..

sverigesradio.se/artikel/5271318
  • Pope Joan II

Det är kanske fluktuerande som avses. 

Hoppas att den här försiktiga antydan till något som eventuellt skulle kunna betraktas som en platå och som saluförs av den inte längre så belåtna myndighetspersonen tillhör de en av få gissningar som visat sig stämma. 

• AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-12-01 22:55:19 följande:
    Nu missade jag presskonferensen.

Men det verkar rimligt att Tegnell lät dämpad - motsatsen vore en smula opassande.
    Jag tyckte inte att det var något ovanligt med honom. Han kan väl också vara lite trött/utarbetad, de måste ju ha mycket att göra. Dessutom blir det ju mer tråkig rutin med presskonferenserna. 
  • klyban
    Kermit1561 skrev 2020-12-02 07:16:53 följande:
    Hur dåligt påläst är du egentligen som missat krisen 1992??
    Det du beskriver hände då, massor av människor gick i konkurs, fick sälja sina bostäder till priser långt under vad de köpte dem och sedan betala av lånet under en lång tid..

sverigesradio.se/artikel/5271318

Och än tidigare såg vi på 4-5% om jag minns rätt och 70-talet, för sen öka under sent 70-tal och 80-tal där det låg runt 10-15% ränta.

• Anonym (man)

Jaha, jag ser att "låt folk dö så vi kan rädda ekonomin" argumentet är på tapeten igen... ny våg, samma gamla argument Drömmer

Men.... våra grannar verkar ha klarat att rädda både liv och ekonomi... hmmm

• Kermit1561
    Anonym (man) skrev 2020-12-02 13:32:38 följande:

Jaha, jag ser att "låt folk dö så vi kan rädda ekonomin" argumentet är på tapeten igen... ny våg, samma gamla argument Drömmer

Men.... våra grannar verkar ha klarat att rädda både liv och ekonomi... hmmm

Frågan är dock hur de har gjort det, att massor av andra länder använt samma strategi som våra grannar men ändå lyckats sämre än sverige säger oss ju att strategin inte spelar nån avgörande roll. 
  • Anonym (man)
    Kermit1561 skrev 2020-12-02 13:55:06 följande:
    Frågan är dock hur de har gjort det, att massor av andra länder använt samma strategi som våra grannar men ändå lyckats sämre än sverige säger oss ju att strategin inte spelar nån avgörande roll. 
    Japp., och flera oberoende undersökningar visar klart och tydligt att nedstängning fungerar... och det verkar ju ha funkat bra för våra grannar. Men vi valde att ge upp innan vi ens försökt för det är bekvämast så.

Så istället borde man kanske fråga sig hur illa det hade varit i hårt drabbade länder om man INTE stängt ner? Och hur hade det sett ut i Sverige om man hade stäng ner?
  • Anonym (man)
    Anonym (man) skrev 2020-12-02 14:00:08 följande:
    Japp., och flera oberoende undersökningar visar klart och tydligt att nedstängning fungerar... och det verkar ju ha funkat bra för våra grannar. Men vi valde att ge upp innan vi ens försökt för det är bekvämast så.

Så istället borde man kanske fråga sig hur illa det hade varit i hårt drabbade länder om man INTE stängt ner? Och hur hade det sett ut i Sverige om man hade stäng ner?
    Men den frågan lär vi väl aldrig få svar på med politiker och myndigheter som verkar lägga ner mer tid på att skylla ifrån sig och rädda sitt eget arsel än att på att försöka rädda liv.
  • Tow2Mater

WHO idag (ref. Aftonbladet): "Munskydd bör bäras på arbetsplatser, i skolor och affärer som saknar lämplig ventilation. Det uppmanar Världshälsoorganisationen WHO när den på onsdagen skärper riktlinjerna för användning av skydd.

Riktlinjerna gäller de områden där coronapandemin visar smittspridning"

H
    åller Tegnell med, eller vad säger han?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin