• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (ABC)
    klyban skrev 2020-12-01 19:43:10 följande:

Tegnell sköter inte vaccineringen och är helt i händerna på leveranserna.

Och ändrar sig leveranserna, så är det precis INGENTING Tegnell kan göra åt det = självförklarande.

Sen låter det som att du har missförstått i det grövsta, då man pratar om flera saker här, ett pratar man initialt om vårdpersonal och riskgrupper, och i andra läger kreti och pleti.

Verkar som du missat detta, vad det ska ändra att byta ut Tegnell kan man undra, då Tegnell är bara en av många som tar beslut.(Har du missat det?)

Det går sköta på VC med enkelhet, så vad det skulle vara en argumentation för vet ingen.

Bara titta på tidigare erfarenheter med massvaccinering och att de fungerade väl.

Intressant att än mer lager av att vi klarat oss bra kommer in i bilden.

Det vet du precis inget om, det går aldrig vaccinera mer än de doser man har.

Det är inte så enkelt med det här vaccinet, för det kräver -80oC förvaring.
  • Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2020-11-30 20:02:14 följande:

Olägligt ä fel ord - och vårdgivarna har så vitt jag förstått inte uppfyllt de krav som ställs. 

I vilken mån detta är brottligt vet jag inte.

I Filand har kanske statsmakten detta mandat, i Sverige finns det enligt lagar ett långtgående självstyre för myndigheter, regioner, kommuner och vårdgivare.

Min uppfattning är att Sverige har mycket att lära av Finland.

I allmänhet brukar man anse att ett brott har begåtts om någon bryter mot reglerna på ett sådant sätt att det leder till att någon dör. Men det kanske inte gäller gamla på äldreboenden?

www.expressen.se/nyheter/sveket-mot-aldre-mitt-i-pandemin-dott-i-fortid/

? I många fall är det vållande till annans död. Konsekvensen av att man inte har individuell bedömning är att människor får palliativ vård, utan att de har en dödlig sjukdom. Som regel får en akut infektion aldrig leda till att man sätter in läkemedel som dödar patienten. Kombinationen av morfin och midazolam gör att en gammal människa slutar andas. Man kvävs till döds.
  • Anonym (ABC)
    Pope Joan II skrev 2020-12-01 09:21:49 följande:

Vilken fin gest av FHM att nedlåta sig till att "stilla människors oro" genom att låta symptomfria barn stanna hemma från skolan när någon i hemmet är sjuk i Covid-19. 

Det är märkligt att man sätter in en åtgärd som man anser att inte har någon betydelse för smittspridningen, samtidigt som man vet att den är skadlig. Varför för man inte bara dialog med skolorna, och talar om för oroliga lärare att barn inte smittar?

Finska barn anses vara betydligt mer smittsamma än svenska. När ett fall dyker upp i en klass, så åker hela klassen på distansundervisning. För det mesta blir det inga flera fall, men det finns undantag, speciellt på högstadiet.

Helsingfors och Åbo redovisar för smittfall i skolorna:

www.hel.fi/helsinki/corona-sv/social/corona-situation

www.turku.fi/sv/nyhet/2020-10-22_bekraftade-coronafall-och-exponeringar-i-abo
  • Anonym (Proctor)
    Padirac skrev 2020-12-01 20:13:41 följande:
    Du är igång och anklagar allt och alla för det som inte ännu hänt.
    Jag citerade bara en artikel i DN. De undrar också varför Sverige ska ligga månader efter andra länder. Capiche?
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-01 21:34:58 följande:
    I allmänhet brukar man anse att ett brott har begåtts om någon bryter mot reglerna på ett sådant sätt att det leder till att någon dör. Men det kanske inte gäller gamla på äldreboenden?

www.expressen.se/nyheter/sveket-mot-aldre-mit.../

I många fall är det vållande till annans död. Konsekvensen av att man inte har individuell bedömning är att människor får palliativ vård, utan att de har en dödlig sjukdom. Som regel får en akut infektion aldrig leda till att man sätter in läkemedel som dödar patienten. Kombinationen av morfin och midazolam gör att en gammal människa slutar andas. Man kvävs till döds.
    Ja, det sätt de äldre äldre skötts om som sjuka har brustit. Vårdgivare har inte haft personal med rätt kompetens på plats för dessa personer för att göra det som lagen kräver att de ska göra. Om det är brott som begåtts och vem som i så fal begåt dem får en ålagare avgöra. Tegnell är nog inte skyldig i rättslig bemärkelse, inte heller regeringen.

Ja, morfin har fler funktioner, det tar udden av ångest men det dämpar samtidigt andningseflexen. Tex patienter med lungcancer kvävs av sjukdomsförloppet med fruktansvärd ångest eller av behandlingen som skall göra den sista tiden uthärdlig för den som kommer att dö inom kort. Även om det med all visshet är en snar död som väntar så är det ett etiskt problem som läkare och andra står inför och så vitt jag förstått så finns det en etisk kommité som arbetar med liknande frågor. 

Hur många av de som avlidit på äldreboenden som dör med eller av covid eller oavsett de smittats eller inte helt enkelt, många -men inte alla - har varit i för dåligt skick för att klara de behandlingar som krävts för att övervinna covid.

Den långgående strukturrationaliseringen av svensk sjukvård, äldreboenden och äldrevård har lagt grunden för det som hänt och det som händer. i Norge där vård och äldreomsorg är organoiserat på annat sätt har det fungerat på ett annat sätt.

Hur fungerar äldreomsorgen i Finland?
  • Anonym (Proctor)
    Pope Joan II skrev 2020-12-01 20:22:49 följande:

FHMs sävlighet skapar oro:

www.dn.se/ledare/varje-vecka-med-vaccin-raddar-liv/

Tegnell lät för övrigt mycket nedslagen under presskonferensen idag. Det var nog roligare att vara honom under den korta period som det såg ut som om Sverige överraskande nog och trots stora förluster skulle ha en skönare höst och vinter än precis alla andra.

Till och med Tegnell själv måste ju undra hur han kan ha fel varje gång. Men självgodheten har det inte varit något fel på hittills.
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-01 22:16:15 följande:
    Jag citerade bara en artikel i DN. De undrar också varför Sverige ska ligga månader efter andra länder. Capiche?
    Citerade?    Nej du upprepade möjligen med egna ord någonting du läst.

www.su.se/polopoly_fs/1.140521.1372667744!/menu/standard/file/Att%20citera.pdf

"Det är naturligtvis viktigt att citat är ordagranna och att källorna anges korrekt. Sidhänvisning ska alltid finnas med vid direkta citat eftersom läsaren lätt ska kunna kontrollera citatet eller det ursprungliga sammanhanget."
  • Anonym (Proctor)
    Aniiee skrev 2020-12-01 20:31:10 följande:

Jag vill bara slänga in den här grafen, eh.. de här graferna.... Några har tidigare ifrågasatt/undrat vad jag menar med att länder "katastrofar sig". Så här en är visuell förklaring.

Som ni vet så grupperar jag länder i 100-grupper. Dvs länder med 500 döda per miljon återfinns i 500-gruppen, länder med 600 döda per miljon finns i 600-gruppen osv. Graferna nedan reflekterar detta också.

November är nu slut, och jag vet att jag inte uppdaterat detta alltför mycket, men ett exempel på ett land som INTE katastrofar sig är Bolivia.

Ja, talen går upp. Från strax under 750 till strax under 770.

Belgien katastrofar sig. (Grafer i "omvänd ordning", dvs den översta grafen är toppen). Ingen data för sista november...

Förstår ni nu vad jag menar?

Nej
  • Aniiee
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-01 20:36:03 följande:
    Det är inte så enkelt med det här vaccinet, för det kräver -80oC förvaring.
    Pfizers, ja. Modernas förvaras enligt uppgifter vid kylskåpstemperatur, 3-4 grader. 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Proctor)
    Padirac skrev 2020-12-01 22:19:02 följande:
    Citerade?    Nej du upprepade möjligen med egna ord någonting du läst.

www.su.se/polopoly_fs/1.140521.1372667744!/menu/standard/file/Att%20citera.pdf

"Det är naturligtvis viktigt att citat är ordagranna och att källorna anges korrekt. Sidhänvisning ska alltid finnas med vid direkta citat eftersom läsaren lätt ska kunna kontrollera citatet eller det ursprungliga sammanhanget."
    Nej, jag citerade ordagrant. Men jag uppgav ingen källa och angav inga citat-tecken.

Detta gjorde jag för att få bekräftat att du är otrevlig mot mig p.g.a att det är jag, och inte p.g.a vad jag skriver. Man kan säga att jag fick rätt. Jag brukar ju ha det.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin