• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Kermit1561 skrev 2020-12-02 19:17:55 följande:
    Spår du i kaffesump? Det är ingen som vet hur det ser ut i framtiden, ingen trodde på brexit eller att Trump skulle bli president.. 
    Åjo, här på forumet fanns det en hel del som trodde och hoppades på Trump som president.

Några av dessa återfinns numer i den här tråden.
  • FDFMGA
    Aniiee skrev 2020-12-02 19:12:45 följande:
    Nej, inte 170 döda i dag. 170 rapporterade döda idag. Det kan låta som något helt egalt i sammanhanget, men det är det inte.
    Om du gillar att pula med statistik så vore det inte helt fel med ett EU-genomsnitt.

Annars kan jag försöka räkna fram ett sådant, det vore intressant att se Sveriges andel döda i förhållande till EU-snittet.

Fast, slår det mig, det finns kanske redan uträknat någonstans.
  • FuckGoggleAskMe
    Kermit1561 skrev 2020-12-02 19:12:12 följande:
    Det är här du tar fel, de är inte alls lika på alla sätt, de har mindre befolkning, mindre största städer, en annan demografi, finland har tex väldigt lite invandrare jämfört med sverige, vården är organiserad annorlunda etc. Det finns en massa faktorer som skiljer åt och ingen vet vilka av dessa som påverkar mest. 
    Likadant ser det ut i centraleuropa, där är också en rad länder som skenbart är lika men där man trots hård lockdown lyckas väldigt olika. 
    Ok. Finns det något land man kan jämföra med Sverige enligt dig? Vilket i så fall?
  • FuckGoggleAskMe
    Kermit1561 skrev 2020-12-02 19:21:05 följande:
    Tjeckien hade i våras bättre siffror än norge men nu har de haft 200+ döda under en period (nu är de nere på 100+) och har fler döda/capita än sverige. Och detta trots att de hela tiden har haft hård lockdown, hårdare än Norge. 
    Uppenbarligen är det nått annat än lockdown som påverkar mer. 
    Nja, kanske inte hård lockdown hela tiden, de har haft det mid-mars till mid-maj, och sen tidig oktober till ungefär nu. 
    I tex Belgien och Holland där man haft korta, hårda lockdowns, har det hjälpt en hel del, annars skulle situationen sett ännu värre ut. 
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2020-12-02 20:02:46 följande:
    Om du gillar att pula med statistik så vore det inte helt fel med ett EU-genomsnitt.

Annars kan jag försöka räkna fram ett sådant, det vore intressant att se Sveriges andel döda i förhållande till EU-snittet.

Fast, slår det mig, det finns kanske redan uträknat någonstans.
    Japp.....

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Ella.)
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 18:57:48 följande:

170 döda idag i Sverige.

Norge har 330 sen pandemins start.

FHM och regeringen är makalösa sopor.

Tråkigt nog har Norge 351 döda. Det kom nya siffror idag.
  • Kermit1561
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-02 20:13:39 följande:
    Ok. Finns det något land man kan jämföra med Sverige enligt dig? Vilket i så fall?
    Visste jag det visste jag också vad det var som orsakade spridningen.. 
  • Kermit1561
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-02 20:29:21 följande:
    Nja, kanske inte hård lockdown hela tiden, de har haft det mid-mars till mid-maj, och sen tidig oktober till ungefär nu. 
    Nej men det har ju inte våra grannländer heller haft. 
  • klyban
    Padirac skrev 2020-12-02 18:27:46 följande:
    Ja, det drar iväg lite mycket från sanningen ibland då det ska raljeras - jag har svårt att tro att det är fler än någon enstaka som faktiskt tror på dessa absurditeter. 

Och det är fantastiskt att säga en sådan sak som h*n gjorde, och bara glömma av smittskyddslagen och att COVID-19 är upptagen där.
    Kan bero på okunskap, men man undrar verkligen att man kan missa smittskyddslagen.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 18:50:43 följande:
    Ja på 70-talet var räntan hög. Idag är den mycket lägre. Den långa trenden är att den sjunker över tid.

Är din patient död? Den verkar iallafall inte ha pulserat på 50 år. Relativt låg puls. Men var inte orolig. Jesus kommer snart.
    Räntan pulserar fram och tillbaka, inget ord du har skrivit har ändrat det.
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 18:52:22 följande:
    Det kan bli kris igen, men räntan kommer aldrig nå de nivåerna.

Finns inget du kan säga som kan garantera detta, på 70-talet trodde de aldrig att räntan skulle stiga över 10%.
    Än mindre till 24%, och vi pratar om 3 månaders boränta nu.
    Ränta pulserar fram och tillbaka, och upp tills nu har du inte ens kommit med en uns av fakta som talar för nått annat.
    Så faktum kvarstår och med den erfarenhet vi har, den pulserar fram och tillbaka.

Och nu tillbaka till COVID-19, och vad har den med det och göra.
    Så kan du utveckla ditt resonemang?

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-02 18:57:48 följande:
    170 döda idag i Sverige.

Norge har 330 sen pandemins start.

FHM och regeringen är makalösa sopor.

Du glömmer en liten detalj, och det är att vi hade en omfattande initial smitta redan före vi visste det var här.
    Hur kommer det sig du glömmer den "lilla" detaljen var gång?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin