• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-05-10 14:03:01 följande:
    Tyskland är ju intressant såtillvida att det är ett land med stora resurser och inbillar jag mig ett land där man har för vana att hantera problem metodiskt - men till skillnad från regioner inom Sverige så finns det nog inga regioner inom Tyskland där man ens är i närheten av kollektiv immunitet.

Här ett TT-telegram om att smittspridningen nu ökar i Tyskland och att det så kallade R-värdet nu är över 1.

Min gissning är att ett flertal länder inom de närmaste månaderna kommer att försöka skapa sina egna smittspridningsmodeller med Sveriges modell som förlaga. Det kommer inte att fungera i längden att få ett helt lands - eller en hel regions - invånare att förhålla sig till ett R-värde med lättnader när det är under 1 och inlåsningsåtgärder när det går över 1.

https://www.svd.se/smittspridning-tar-fart-igen-i-tyskland
    Så snabbt? De har ju bara lättat restriktionerna pytte lite grann. 

Jag förstår dock inte riktigt hur de kan ha sånt högt R-värde plötsligt. Det senaste som Sverige hade var 0,85 och då hade det minskat hela tiden stadigt. Hur kan Tyskland ha mer? 
  • FDFMGA
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-10 15:14:29 följande:
    Visst, jag kan förstå att man tänker annorlunda om man bor i Stockholm, i synnerhet om man känner sig ganska säker på att man själv redan haft viruset och / eller att de flesta man regelbundet träffar redan  har haft det.
    Ja, fast det är ju väldigt få som med säkerhet kan veta att de smittats och blivit immuna. 

Det vimlar om metaforer och liknelser i coronadebatten. Själv tillhör jag inte dem som anser att man ska dra loss ett plåster så långsamt som möjligt, det brukar bli mer plågsamt än nödvändigt då.

Men visst, jag tror att vi i vår familj har haft covid-19 och det kanske påverkar min inställning - men å andra sidan har jag nära anhöriga som kommer att vara beroende av att det framställs ett vaccin och jag förstår inte riktigt hur de ska orka vara isolerade så länge.

Min tanke är att eftersom smittspridningen begränsas när många varit sjuka, många av oss som inte tillhör någon riskgrupp - så är en kollektiv immunitet hur ofullständig den än må vara, faktiskt det bästa skydd mina anhöriga kan få just nu.
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-10 15:45:48 följande:
    Så snabbt? De har ju bara lättat restriktionerna pytte lite grann. 

Jag förstår dock inte riktigt hur de kan ha sånt högt R-värde plötsligt. Det senaste som Sverige hade var 0,85 och då hade det minskat hela tiden stadigt. Hur kan Tyskland ha mer? 
    Ja, om man får tro artikeln så...
  • Anonym (Jacaranda)
    FDFMGA skrev 2020-05-10 17:32:20 följande:
    Ja, fast det är ju väldigt få som med säkerhet kan veta att de smittats och blivit immuna. 

Det vimlar om metaforer och liknelser i coronadebatten. Själv tillhör jag inte dem som anser att man ska dra loss ett plåster så långsamt som möjligt, det brukar bli mer plågsamt än nödvändigt då.

Men visst, jag tror att vi i vår familj har haft covid-19 och det kanske påverkar min inställning - men å andra sidan har jag nära anhöriga som kommer att vara beroende av att det framställs ett vaccin och jag förstår inte riktigt hur de ska orka vara isolerade så länge.

Min tanke är att eftersom smittspridningen begränsas när många varit sjuka, många av oss som inte tillhör någon riskgrupp - så är en kollektiv immunitet hur ofullständig den än må vara, faktiskt det bästa skydd mina anhöriga kan få just nu.
    Okej. Men dina anhöriga exponeras ju om de börjar röra sig som vanligt i Stockholm som sagt för mängder av människor som pendlar in till Stockolm från en radie av 10-15 mil och för mängder av människor som bor på helt andra orter och besöker Stockholm tillfälligt. Inom kort kommer dessutom sommarvikarier inom många   olika branscher att välla in till Stockholm från andra håll. Jag har också anhöriga som tvingas isolera sig just nu och både jag och de är väldigt lyckliga över att de inte bor i Stockholm utan på orter där de med egen bil på en kvart  kan ta sig till platser där det är i princip obefintlig risk att exponera sig för smitta  och på så sätt har möjlighet att åtminstone vistas utomhus och komma ut i naturen.
  • Anonym (Jacaranda)
    FDFMGA skrev 2020-05-10 09:40:08 följande:
    Ja, fast jag tror inte att det är så illa, alltså att misstaget man gör är att man utgår från att alla som utsätts för viruset blir virusbärare i benärkelsen att man kan spåra virusförekomst i ett test hos dem.

Jag tror att vi redan har uppnått partiell flockimmunitet i Stockholm, att det är orsaken till att antalet som insjuknar minskar här.

Däremot så lär det finnas delar av Sverige där nästan ingen utsatts för smittan, det kommer att bli besvärligt att försöka ha en enhetlig smittskyddspolitik framöver i ett land där smittspridningen är så ojämt fördelad.

Fast detta har ju varit FHM:s uttalade strategi att begränsa smittspridningen geografiskt så förhoppningsvis har de idéer om att man framöver kan lätta på restriktionerna inom vissa geografiska områden men behälla dem inom andra.
    Det är väl fullt rimligt att ha olika restriktioner i olika delar av landet om läget ser helt olika ut i olika delar av landet.

Att försöka minska smittspridningen geografiskt utan att för den sakens skull inskränka demokratin , grundläggande mänskliga  rättigheter och  mer eller mindre krascha hela Sverige  är väl också fullt rimligt.

Att FHM ser en viss  flockimmunitet som en positiv bieffekt av den strategi Sverige valt innebär ju absolut inte att man vill att människor ska beté sig som läkaren och kommunpolitikern  som åkte till Stockholm från Värmland  med det uttalade syftet att smittas av Corona och därför  slickade på ledstänger i tunnelbanan. Läkaren får inte ha patientkontakter längre utan har andra arbetsuppgifter medan en utrredning pågår , en utredning som med stor sannolikhet kommer att leda till en varning.  FHM har tagit kraftigt avstånd från läkarens och kommunpolitikerns agerande.
  • FDFMGA
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-10 18:12:15 följande:
    Okej. Men dina anhöriga exponeras ju om de börjar röra sig som vanligt i Stockholm som sagt för mängder av människor som pendlar in till Stockolm från en radie av 10-15 mil och för mängder av människor som bor på helt andra orter och besöker Stockholm tillfälligt. Inom kort kommer dessutom sommarvikarier inom många   olika branscher att välla in till Stockholm från andra håll. Jag har också anhöriga som tvingas isolera sig just nu och både jag och de är väldigt lyckliga över att de inte bor i Stockholm utan på orter där de med egen bil på en kvart  kan ta sig till platser där det är i princip obefintlig risk att exponera sig för smitta  och på så sätt har möjlighet att åtminstone vistas utomhus och komma ut i naturen.
    Nu bor inte de anhöriga jag har som tillhör riskgrupper i Stockholm men heller inte i de delar av landet där de i princip inte förekommer någon smittspridning.

Men oavsett var man bor i Sverige så innebär alla mänskliga möten med personer som inte är isolerade en risk att man blir smittad.

Risken är säkert högre i storstadsområdena just nu och lägst i glesbygden - men oavsett så kommer nog personer som tillhör riskgrupper att tvingas isolera sig till dess det finns ett vaccin. Kommer man igång med pålitliga antikroppstester i stor skala så kan läget förändras något.

Visste jag med säkerhet att jag har antikroppar mot sarscov2 så skulle jag ju kunna hälsa på mina anhöriga, men jag är inte beredd att sponsra Camilla Läckberg och köpa ett test som ger utslag för antikroppar när inga sådana finns. Hon har tjänat mer än nog på sina usla böcker.
  • FDFMGA
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-10 18:47:35 följande:
    Det är väl fullt rimligt att ha olika restriktioner i olika delar av landet om läget ser helt olika ut i olika delar av landet.

Att försöka minska smittspridningen geografiskt utan att för den sakens skull inskränka demokratin , grundläggande mänskliga  rättigheter och  mer eller mindre krascha hela Sverige  är väl också fullt rimligt.

Att FHM ser en viss  flockimmunitet som en positiv bieffekt av den strategi Sverige valt innebär ju absolut inte att man vill att människor ska beté sig som läkaren och kommunpolitikern  som åkte till Stockholm från Värmland  med det uttalade syftet att smittas av Corona och därför  slickade på ledstänger i tunnelbanan. Läkaren får inte ha patientkontakter längre utan har andra arbetsuppgifter medan en utrredning pågår , en utredning som med stor sannolikhet kommer att leda till en varning.  FHM har tagit kraftigt avstånd från läkarens och kommunpolitikerns agerande.
    Det finns ju länder som i stor utsträckning följt råden från WHO att smittspåra så långt som möjligt. Jag tycker att det borde ha uppmärksammats om man i dessa kedjor hittat tidigare smittade som är sannolika smittspridare, alltså jag är övertygad om att den som blivit immun inte längre mer än möjligen indirekt kan föra smittan vidare. 

Jag tror att man utifrån den svenska strategin inte kan komma fram till annat än att man så snart som möjligt måste börja med massiva antikroppstester. Och självklart också försöka ta reda på hur länge den genomsnittliga immuniteten varar och hur stora de individuella skillnaderna kan vara.

Är man rädd för smitta bör man ta vara på de personer som inte smittar.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin