• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-11 17:54:32 följande:
    Ja du Andrea fråga alla dessa 3200 döas anhöriga om de håller med om dina "teorier"  De kanske till och med tycker det är en viss skillnad mellan att öht försöka på riktigt men folk dör ändå och släppa skiten fri och medvetet låta folk dö som flugor....hmm få se , 8015 smittade och 219 döda i norge mot  26322 smittade i sverige och 3225 döda... hmmm vem har lyckats bäst hittills med att skydda sin befolkning? Drömmer

Jag tror faktiskt människor generellt sett hellre utstår karantän än dör, speciellt om karantänen blir relativt kort om man hanterar saker rätt. Jag ser inga pensionärsuppror i Norge, Finland och Danmark, gör du?
    Varför diskuterar jag ens med dig. Du har ju bara ologiska argument. Nej, det är klart att pensionärer inte reagerar ÄN, men det kommer. Just nu demonstrerar tyskar i många städer i Tyskland mot att deras regering skulle tvinga en karantän på dem, som t.o.m. är mot grundlagen. 

Du tror väl inte att Norge och Danmark är klara med pandemin? Även i Kina och Syd-Korea har det ju tagit fart igen.
  • Anonym (sant)
    Ja du Andrea fråga alla dessa 3200 döas anhöriga om de håller med om dina "teorier"  De kanske till och med tycker det är en viss skillnad mellan att öht försöka på riktigt men folk dör ändå och släppa skiten fri och medvetet låta folk dö som flugor....hmm få se , 8015 smittade och 219 döda i norge mot  26322 smittade i sverige och 3225 döda... hmmm vem har lyckats bäst hittills med att skydda sin befolkning? Drömmer

Jag tror faktiskt människor generellt sett hellre utstår karantän än dör, speciellt om karantänen blir relativt kort om man hanterar saker rätt. Jag ser inga pensionärsuppror i Norge, Finland och Danmark, gör du?
    Nä, jag kan bara döma efter egna släktingar, men de håller sig mest inomhus, förutom min pappa som gillar att paddla och tälta på helgerna. Mina föräldrar verkar betydligt räddare för smittan än besväras av karantäner. 

Visst skulle säkert pappa tycka det var tråkigt att sluta paddla, nu när han redan fått sluta med boxningen ett tag, men han skulle göra det utan större prblem.

Det känns som man glömmer att långt ifrån alla över 70 lever sina sista dagar på hemmet där de vill ligga och dö ifred.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-11 15:44:20 följande:
    Suck, samma uttjatade argument om ekonomin... som om det går att likställa 3200 döda på en månad i en pandemi som lamslagit planeten med en ekonomisk kris som pågår i 7-10 år.  Om ekonomin är så jävla viktig så är det väl kanske lika bra att vi skiter i att göra nåt öht och bara låter folk dö... jag menar tänk så mycket pengar vi sparar på att alla sjuka och gamla som stryker med. Varför lamslå planeten för att rädda gamlingar och sjuka,,, gud så onödigt eller hur klyban?

Ja att vi kommer få ekonomiska problem vet alla, men det är en konsekvens många medvetet tagit för att rädda liv. Jävla tur att det iaf finns några som värderar människoliv på planeten, hade alla varit lika empatistörda så vore det ju riktigt illa.

Ja det finns tonvis med frågetecken och just därför är det ju förjävla korkat att påstå att vi har rätt, framför allt när vårat dödstal ligger 3 ggr så högt som våra grannar och vi fortfarande inte fått kontroll på smittspridningen. 

Det är inget uttjatat argument, utan en realitet när pengar tar slut.
    Och där kommer vi räkna in mångfalt mer än ynka 3200, men nu har vi inte valt den vägen som kommer trigga detta så enkelt.
    Och vi valt den varianten där man inte stänger ned allt, och rädda dessa liv inser vi idag inte var möjligt då smittan var och spreds sig så tidigt som i November.

Men väl andra länder har valt och stänga ned.
    Man kan ställa sig frågan hur länge kommer Nya zeeland vara tvunget att vara nedstängt?
    Och argument blir inte uttjatade pga det är en stor faktor här.
    Jag tror de flesta samhällen måste öppna upp oavsett till slut, då ekonomin kommer döda mer än vad sjukdomen gör.

Detta har inget med värdera människor att göra, men man tar till halmgubbar när argumenten tryter.
    Är det medveten om att det är ett virus vi handhar här?
    Men ja, det finns mycket empatistörningar i högern ala SD, men sen ökar empatin.
    Men vad är det argument för, vi har ett problem som ska lösas, och det ser ut som Sverige valt den väg som kommer orsaka minst skada totalt sett.

Döda räknar vi när det är över, inte när vi är i olika lägen av smittan.
    Det fattar väl du också, eller är det för svårt och greppa?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-11 17:12:49 följande:
    Jaha, jag trodde poängen var att rädda liv. Drömmer

Så du förstod inte inlägget menar du?

Undrar då du verkade inte förstå en så enkel och uppenbar sak.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-11 17:06:49 följande:
    Det är det som är poängen! 

Jag har insett hur man börjar använda CHOCK för att säga hur saker ska vara, och helt utan bry sig om poänger som detta.
    Som fast än vi pratat om det ett tag, så missade Anonym(Man) detta helt ock hållet, kanske det flög över huvudet utan han fattade att det finns mer saker än virus som kan döda här?

Med tanke på den smittspridning vi har i världen, så är tyvärr döda nått man får räkna med.
    Och stoppa ekonomin, det dödar det med.
    Men det ville tydligen inte personen som vi citerar prata om.

Han verkar vara mer intresserad att basunera ut 3200, som är en förskräcklig siffra.
    Än se frågan i sin helhet, jag har väntat med denna analysen rätt länge, då tecknen var få att göra den.
    Men idag så ser vi hur arbetslösheten hopar sig i en enorm mängd, med den följer det död också om vi inte börjar rulla på snart.

Men innan vi gör bokslut p å´döda, och jämför länder.
    Så bör man ta en hel del i beaktning, och det vet vi en sida politiskt är helt ointresserad av och pga inkompetens.
    För experter ska vi inte förlita oss på tydligen och enligt jimbo, som samtidigt skolkade ifrån Riksdagens krisövning.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-11 17:07:32 följande:
    Är han en moster också? :)  Sorry, kunde inte låta bli!  ;) 
    Haha, kanske han har, stavfel kan bli lite roliga ibland.
  • klyban

Det du skriver betyder inget, då du inte tar saker i beaktning.

• Tecum
    klyban skrev 2020-05-11 19:01:51 följande:

Det du skriver betyder inget, då du inte tar saker i beaktning.

Så låter det när argumenten tagit slut... De låga dödssiffrorna i våra grannländer är extremt besvärande för de som ser Sveriges väg som den enda rätta. Att frankt påstå att "de kommer ifatt" är bara en vild gissning (eller kanske önsketänkande). Den andra vågen smitta kommer här också, FHM varnade för vad som händer här till hösten.  Och då börjar folk dö igen, 8-12000 är experternas tips. De grannar som stängde ner och avvaktade har lärt sig av våra misstag och kommer att skydda sina äldreboenden. De kommer aldrig upp i våra dödssiffror, inte ens nära.
  • klyban
    Tecum skrev 2020-05-11 20:20:45 följande:
    Så låter det när argumenten tagit slut... smile5.gif De låga dödssiffrorna i våra grannländer är extremt besvärande för de som ser Sveriges väg som den enda rätta. Att frankt påstå att "de kommer ifatt" är bara en vild gissning (eller kanske önsketänkande). Den andra vågen smitta kommer här också, FHM varnade för vad som händer här till hösten.  Och då börjar folk dö igen, 8-12000 är experternas tips. De grannar som stängde ner och avvaktade har lärt sig av våra misstag och kommer att skydda sina äldreboenden. De kommer aldrig upp i våra dödssiffror, inte ens nära.

Det finns massor av fakta, men personen verkar inte ha ett intresse att se en helhet.
    Så ja, finns inga argument då, då personen valt att inte argumentera med fakta medtaget och beaktade.

Jag börjar fundera på om inte det är helt omöjligt att skydda äldreboenden.
    Men jag tvivlar dock inte på att man kan ha lyckats bättre än man nu gjort.

När jag prata med polare om äldreboenden(de arbetar med detta), så verkar det som det finns extrema kunskapsluckor i denna vård och utanför området.
    Vi vet också sedan ett tag tillbaka att hygienen är för dålig, då man pratade om låg nivå på den basala vårdhygienen.(Och en del här faller faktiskt under varje boende att följa upp, så hitta syndabockar längre upp i kedja är svårt i en hel del fall, då kraven redan finnes men ej följes, är siffran på runt 50% som kan denna basala vårdhygien?)
    Men vi får titta på hur det gått för världen sen, och se hur de lyckades och med en allmän smittspridning i samhället.

Dock är det helt klart ett misslyckande, men vi är inte ensamma.
    Så vi får slå våra kloka huvuden samman sen, och se om det går göra nått åt det för framtiden och skydda våra äldre bättre.

• Anonym (Jacaranda)
    AndreaBD skrev 2020-05-11 17:07:32 följande:
    Är han en moster också? :)  Sorry, kunde inte låta bli!  ;) 
    Vem vet? Jag har redan sett rubriker i stil med "Här är Tegnells hemliga fru", "Så stickar du Tegnelltröjan" och liknande. Snart kanske vi får se Tegnells "hemliga" moster i Svensk Damtidning. Glad
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin