• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-05-10 09:40:08 följande:
    Ja, fast jag tror inte att det är så illa, alltså att misstaget man gör är att man utgår från att alla som utsätts för viruset blir virusbärare i benärkelsen att man kan spåra virusförekomst i ett test hos dem.

Jag tror att vi redan har uppnått partiell flockimmunitet i Stockholm, att det är orsaken till att antalet som insjuknar minskar här.

Däremot så lär det finnas delar av Sverige där nästan ingen utsatts för smittan, det kommer att bli besvärligt att försöka ha en enhetlig smittskyddspolitik framöver i ett land där smittspridningen är så ojämt fördelad.

Fast detta har ju varit FHM:s uttalade strategi att begränsa smittspridningen geografiskt så förhoppningsvis har de idéer om att man framöver kan lätta på restriktionerna inom vissa geografiska områden men behälla dem inom andra.
    Ja, där har du rätt, det sprids nog inte lika lätt i Stockholm längre för att en del är immuna. Jo, det är snart aktuellt med regionala skillnader. Det har de också börjat med i Tyskland och det har förvirrat folk ganska mycket, men det är nödvändigt. 
  • Anonym (Inte ett fan)
    AndreaBD skrev 2020-05-10 10:39:14 följande:
    Varför skulle Tyskland ha en yngre befolkning förresten? De har får ju färre barn än svenskarna. 
    Jag blandade troligen ihop det med att Italien har en hög genomsnittsålder i förhållande till Tyskland. Ber om ursäkt för det. Vad som däremot medverkat till de låga dödstalen i Tyskland jämfört med andra länder, är att ca 84 procent av de smittade var folk under 60 år.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/slumpen-avgorande-vid-smittspridningar

Att räkna på Tysklands procent som norm blir nog svårt. Jag tror tyvärr det blir ytterst få länder som kommer att ha så låga procent som Tyskland och Sydkorea. Möjligheten att lägga in förebyggande och smittspårning kan vara en del av förklaringen. I Sverige skulle de inte agera så eftersom platserna kommer upptas under en längre tid och då vill man säkra att det finns platser främst till yngre sjuka. Därav diskussionen om triage, och vad jag läst om att vissa äldre eventuellt  hamnat mellan stolarna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyskland-foljer-sydkorea-med-laga-dodstal
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-10 10:43:02 följande:
    Ja, där har du rätt, det sprids nog inte lika lätt i Stockholm längre för att en del är immuna. Jo, det är snart aktuellt med regionala skillnader. Det har de också börjat med i Tyskland och det har förvirrat folk ganska mycket, men det är nödvändigt. 
    Tyskland är ju intressant såtillvida att det är ett land med stora resurser och inbillar jag mig ett land där man har för vana att hantera problem metodiskt - men till skillnad från regioner inom Sverige så finns det nog inga regioner inom Tyskland där man ens är i närheten av kollektiv immunitet.

Här ett TT-telegram om att smittspridningen nu ökar i Tyskland och att det så kallade R-värdet nu är över 1.

Min gissning är att ett flertal länder inom de närmaste månaderna kommer att försöka skapa sina egna smittspridningsmodeller med Sveriges modell som förlaga. Det kommer inte att fungera i längden att få ett helt lands - eller en hel regions - invånare att förhålla sig till ett R-värde med lättnader när det är under 1 och inlåsningsåtgärder när det går över 1.

https://www.svd.se/smittspridning-tar-fart-igen-i-tyskland
  • klyban
    TwoThousands skrev 2020-05-10 10:43:52 följande:
    Går det ens att lita på någon av dessa modeller eller vetenskapliga studier?

På vilket sätt menar du då?

Är du medveten om att det är mer prognoser än sanningar om nått?
    Och det är i backspegeln man sen lär sig hur bra dessa prognoser var emot resultatet som blev.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Jacaranda)
    FDFMGA skrev 2020-05-07 16:02:37 följande:
    Åh, jag tror att man kommer att lyckas framställa ett vaccin inom något år och att vaccinet kommer att bli en välsignelse för riskgrupper.

Många spekulerar ju i att den immunitet man förvärvat efter att man haft covid-19 blir kortvarig, i så fall kommer också effekten av vaccinet med stor sannolikhet att bli kortvarig och vaccinet förmodligen verkningslöst efter en tid även för nyvaccinerade.

Men förhoppningsvis blir immuniteten mer långvarig, i så fall kan även vaccinets effekt bli långvarig.

Jag tror att mycket intresse kommer att riktas mot Stockholm där vi har fått - eller är på väg att få - en minskad smittspridning tack vara naturlig immunitet bland relativt stora befolkningsgrupper, i synnerhet bland vårdpersonal - men även hos sådana som rör sig mycket och ofta bland folk.

Alltså, som vi lever i Stockholm idag, så är det möjligt att leva länge, länge - bara man öppnar skolorna igen.

Den mekanism eller variabel som dämpar smittspridningen här är alltså naturlig immunitet - och den variabeln kommer att få en allt större betydelse allteftersom - men för våra grannländer är variabeln i stället nästan uteslutande graden av inlåsningseffekter.

Men visst - när man får fram ett fungerande vaccin kan man i våra grannländer tvångsvaccinera hela befolkningen, medan vi i Sverige kan fokusera på riskgrupper i första hand och de som vill bli vaccinerade i andra hand.
    Det är långt ifrån alltid effekten av ett vaccin är lika långvarig som immuniteten efter genomgången sjukdom. Ta TBE som ett exempel: Där verkar det finnas en samstämmig uppfattning om att immuniteten efter genomgången sjukdom är livslång medan vaccinet måste "fyllas på" med jämna mellanrum.

Det är självklart mycket troligt att också ett vaccin mot Corona måste fyllas på med jämna mellanrum, men det vore ändå en välsignelse och  ett enormt genombrott. Att ta en Coronaspruta en gång om året  eller en gång i halvåret  är väl knappast krångligare än att  t.e.x ta en p-spruta en gång var tredje månad, något många kvinnor i fertil ålder gör.

Jag hör knappast till dem som vill bomma igen hela samhället och inte ens vågar gå till soprummet hundra meter bort utan munskydd  , men jag skulle aldrig våga lita på någon flockimmunitet i Stockholm och kommer inte att åka dit på ett bra tag om det inte skulle handla om begravning eller liknande.

Nya människor flyttar hela tiden till Stockolm. Nya mäniskor börjar hela tiden arbeta i Stockholm och väldigt många pendlar inom en radie av tio-femton mil.Att det finns en viss flockimmunitet i Stockolm betyder inte att lika stor flockimmunitet finns i Norrtälje eller Eskilstuna. Mängder av människor besöker dagligen Stockolm i tillfälliga, ofta arbetsrelaterade ärenden. En eventuellt uppnådd flockimmunitet hos Stockholmarna själva behöver därför inte ha särskilt stor betydelse för den som vill riskreducera utan att bli hysterisk.
  • FDFMGA
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-10 14:23:39 följande:
    Det är långt ifrån alltid effekten av ett vaccin är lika långvarig som immuniteten efter genomgången sjukdom. Ta TBE som ett exempel: Där verkar det finnas en samstämmig uppfattning om att immuniteten efter genomgången sjukdom är livslång medan vaccinet måste "fyllas på" med jämna mellanrum.

Det är självklart mycket troligt att också ett vaccin mot Corona måste fyllas på med jämna mellanrum, men det vore ändå en välsignelse och  ett enormt genombrott. Att ta en Coronaspruta en gång om året  eller en gång i halvåret  är väl knappast krångligare än att  t.e.x ta en p-spruta en gång var tredje månad, något många kvinnor i fertil ålder gör.

Jag hör knappast till dem som vill bomma igen hela samhället och inte ens vågar gå till soprummet hundra meter bort utan munskydd  , men jag skulle aldrig våga lita på någon flockimmunitet i Stockholm och kommer inte att åka dit på ett bra tag om det inte skulle handla om begravning eller liknande.

Nya människor flyttar hela tiden till Stockolm. Nya mäniskor börjar hela tiden arbeta i Stockholm och väldigt många pendlar inom en radie av tio-femton mil.Att det finns en viss flockimmunitet i Stockolm betyder inte att lika stor flockimmunitet finns i Norrtälje eller Eskilstuna. Mängder av människor besöker dagligen Stockolm i tillfälliga, ofta arbetsrelaterade ärenden. En eventuellt uppnådd flockimmunitet hos Stockholmarna själva behöver därför inte ha särskilt stor betydelse för den som vill riskreducera utan att bli hysterisk.
    Och jag bor i Stockholm och upplever det som att tillvaron här är ganska normaliserad numer. De flesta håller avstånd men rör sig ute i samhället i en vardag som jag tror att vi skulle kunna leva med länge om det behövdes.

Ett vaccin är väl vad alla önskar, jag tror inte att jag skulle vaccinera mig, har inte gjort det för influensorna - men för riskgrupperna vore det naturligtvis en välsignelse, liksom för dem som fruktar coronaviruset.

Men det som jag finner intressant är att smittspridningen i Stockholm avtar och detta utan att efetrlevnaden av rekommendationerna förändrats, möjligen har vi som kollektiv blivit lite mer slappa - men trots detta minskar smittspridningen.

I en annan tråd påstod någon att hen forskat och kommit fram till att Sverige är det land i världen som ligger sist efter ett halvt maratonlopp.

Jag skulle snarare gissa att Stockholm är den stad i världen som kommit längst i maratonloppet, ett lopp där många andra inte börjat springa än.
  • Anonym (sant)
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-10 14:23:39 följande:

Problemet med vaccinet mot sars var att det orsakade överreaktion i immunsystemet, precis så som covid19-smittan gör för vissa. Jag undrar om detta kommer bli ett problem med vaccin mot covid19 också. Hoppas inte det.
  • Anonym (Jacaranda)
    FDFMGA skrev 2020-05-10 14:56:19 följande:
    Och jag bor i Stockholm och upplever det som att tillvaron här är ganska normaliserad numer. De flesta håller avstånd men rör sig ute i samhället i en vardag som jag tror att vi skulle kunna leva med länge om det behövdes.

Ett vaccin är väl vad alla önskar, jag tror inte att jag skulle vaccinera mig, har inte gjort det för influensorna - men för riskgrupperna vore det naturligtvis en välsignelse, liksom för dem som fruktar coronaviruset.

Men det som jag finner intressant är att smittspridningen i Stockholm avtar och detta utan att efetrlevnaden av rekommendationerna förändrats, möjligen har vi som kollektiv blivit lite mer slappa - men trots detta minskar smittspridningen.

I en annan tråd påstod någon att hen forskat och kommit fram till att Sverige är det land i världen som ligger sist efter ett halvt maratonlopp.

Jag skulle snarare gissa att Stockholm är den stad i världen som kommit längst i maratonloppet, ett lopp där många andra inte börjat springa än.
    Visst, jag kan förstå att man tänker annorlunda om man bor i Stockholm, i synnerhet om man känner sig ganska säker på att man själv redan haft viruset och / eller att de flesta man regelbundet träffar redan  har haft det.
  • AndreaBD
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-10 11:18:00 följande:
    Jag blandade troligen ihop det med att Italien har en hög genomsnittsålder i förhållande till Tyskland. Ber om ursäkt för det. Vad som däremot medverkat till de låga dödstalen i Tyskland jämfört med andra länder, är att ca 84 procent av de smittade var folk under 60 år.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/slumpen-avgorande-vid-smittspridningar

Att räkna på Tysklands procent som norm blir nog svårt. Jag tror tyvärr det blir ytterst få länder som kommer att ha så låga procent som Tyskland och Sydkorea. Möjligheten att lägga in förebyggande och smittspårning kan vara en del av förklaringen. I Sverige skulle de inte agera så eftersom platserna kommer upptas under en längre tid och då vill man säkra att det finns platser främst till yngre sjuka. Därav diskussionen om triage, och vad jag läst om att vissa äldre eventuellt  hamnat mellan stolarna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyskland-foljer-sydkorea-med-laga-dodstal
    Okej, det är ett argument. Men jag har för mig att det även i Tyskland fanns en hel del smittade på ålderdomshem. 

Kollade statistik, du verkar ha rätt där

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1103904/umfrage/corona-infektionen-covid-19-in-deutschland-nach-altersgruppe/

Tyvärr så kan man ju aldrig utesluta att någon hamnar mellan stolarna för att folk kan ta tokiga beslut. Men jag hoppas väl fortfarande att vi inte hamnar där att - med triage alltså. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin