Anonym (man) skrev 2020-05-08 11:10:31 följande:
Jag tror inte alla 3000 dödas familjer skulle instämma i det. Jag tror de just nu hellre hade varit norrmän, danska eller finnar.
Sen är det ju underbart att se hur FHM fanklubben är noga med att påpeka hur dumt det är att uttala sig om framtiden, men så fort någon kläcker ur sig nåt om hur alla andra snart är ikapp Sverige (framtiden) ja då är det tydligen helt ok att vara tvärsäker om framtiden
Jag tycker Gieseckes analys är lite lyxproblematisk såtillvida att han jämför oss med länder som har lika goda ekonomiska förutsättningar som vi, i synnerhet Norge med alla oljemiljarder har ju möjlighet att kompensera för de dramatiska ekonomiska konsekvenserna av inlåsningspolitiken.
I stora delar av världen har man inte den möjligheten utan där kommer långt många fler att dö av de konsekvenser panikstoppet medför.
Jag vill inte uttala mig för hur anhöriga ser på dem de mist och de omständigheter som föregick döden - men jag har en multisjuk nära anhörig som nu är inte får träffa barn,barnbarn och övrig släkt och vänner.
Hon säger att hon gärna skulle bryta isoleringen och riskera att bli smittad i stället för att leva ett liv i påtvingad ensamhet och sterilitet.
Jag är glad av vi i Sverige till skillnad från många andra länder inte har rusat in i limbo i panik och nu försöker ta sig därifrån utan att ha några andra metoder att undvika smittan än limbofiering.
Med tanke på riskgrupperna så innebär ju vår smittskyddspolitik att möjligheterna för riskgrupperna att återgå till ett någotsånär rimligt liv i rimlig tid inte ter sig lika orimliga som i de länder där man tryckte på panikstoppsknappen.