• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-08-15 14:29:53 följande:

Jag syftade inte speciellt  på det inlägget, utan generellt på ditt sätt att diskutera här.

Jo, det finns en ursprunglig definition och dina utläggningar är INTE kompatibla med den. "Nyare" finns bara i den bemärkelsen att inte alla är så noggranna utan använder begreppet lite slarvigt. Det är som om man använder "han"  istället för "honom" eller "dom" i stället för "de/dem" och hävdar att det är rätt. Folk gör så, men det betyder inte att det är rätt. 

Din förklaring säger ingenting och är inte rätt heller. Helt luftburen smitta är inte samma sak som delvis luftburen???  Kanske finns det något mellanting som Padirac säger, men det är fortfarande bara en teori. Och det är alltid klokt att förstå hur det är i vanlig fall innan man ger sig in på undantag, som KAN finnas.

Och vad 17 är "luftburna virus"? Det är väl inte någon skillnad på viruset! 

Här finns faktiskt en förklaring till vad som skiljer virus som sprids med droppsmitta och virus som sprids med luften.

Det är som ingen kanske blir förvånad över virusets ytterhölje

www.pureeffectsweden.com/sv/2020/04/vad-ar-skillnaden-mellan-virus-och-mikroorganismer/

"Virus kan vara mycket motståndskraftiga ? i synnerhet de nakna virus som omger sig med vad som liknar kraftiga skyddsplåtar av upprepade, geometriska enheter. Ikosaeder är en vanlig virusform. Denna typ av yttre egenskaper ger virus förmågan att vara luftburna och mycket smittsamma (mässling) eller motstå handsprit (vinterkräksjukan).

Höljevirus omges av ett yttre lipidlager som till stor del består av fett. Dessa virus har avknoppats från sin värdcell och vid det tillfället tillägnat sig en bit av dess cellmembran. Men då ett virus omger sig med livets egenskaper blir det också mycket mer känsligt. Ett höljevirus sprids främst genom droppsmitta och kan inte överleva länge utanför kroppen."

Och en liten parentes , lyssnade på språket i P1 nyligen där de sa att formen dom istället för de/dem är en äldre mer ursprunglig form som lever kvar i finlandssvenska och talspråk.

Tror det var den här sverigesradio.se/avsnitt/1502087

Åter till coronaviruset.. det har ett lipidhölje.. det är alltså.. ja inte anpassat för att vara luftburet utan kräver en värd.. pekar helt och hållet på droppsmitta per definition
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-15 14:49:30 följande:

Då kanske det är bäst att skippa terminologin, eftersom det verkar vara omöjligt nå konsensus, och i stället fundera på saken ur ett praktiskt perspektiv. Viruset beter ju sig på sitt eget artspecifika sätt oberoende av vad man vill kalla det.

Om en covid-smittad person hostar i hissen, kliver ur, och jag kliver in i den en minut senare, kan jag bli smittad då? Hur länge hålls alltså virusdropparna i luften förrän de landar på hissgolvet?

Om restauranggästerna vid bordet 2,5 m bort sitter och hostar, kan jag bli smittad då? Hur långt kan alltså virusdropparna förflytta sig förrän de landar på restaurangens golv?

Beror på temperatur, luftfuktighet, ventilation och en del andra faktorer som hur mycket virus den smittade bär på... Finns säkert mer..
  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-08-15 11:08:40 följande:

Frågan är om grässjuka smittar via luft eller inte

Det finns ett nästan oändligt antal inlägg i tråden som ältar kritik mot FHM och Sveriges regering, om man försöker ta fram det konkreta i dessa tror jag att det bara blir två punkter kvar: Det borde införas munskyddstvång för situationer där det är svårt att undvika trängsel och familjemedlemmar till den som är sjuk borde sättas i karantän.

Avseende den första punkten tror jag att munskyddstvång skulle uppmuntra till trängsel och ökad smittspridning, att det vore önskvärt med mer flexibla åtgärder för att undvika trängsel i sig.

Den aandra punkten anser jag hör hemma i ett lockdownscenario, den passar inte in i en strategi som innebär att man syftar till ett uthålligt sätt att hantera pandemin.

Karantän är ju till för att man inte ska behöva ta till lockdown. Människor som bevisligen har varit i kontakt med en smittad går igenom en två veckors ?personlig? lockdown, medan resten av samhället lever som vanligt. En samhällelig lockdown kräver längre tid, alla smittkedjor måste komma till slutet förrän smittorisken går ner.

Familjemedlemmarna är de som med störst sannolikhet kommer att smittas. Karantän för de flesta av dem betyder i praktiken att sjukskrivningen börjar i medeltal fem dagar tidigare än annars.
  • FDFMGA
    Då kanske det är bäst att skippa terminologin, eftersom det verkar vara omöjligt nå konsensus, och i stället fundera på saken ur ett praktiskt perspektiv. Viruset beter ju sig på sitt eget artspecifika sätt oberoende av vad man vill kalla det.

Om en covid-smittad person hostar i hissen, kliver ur, och jag kliver in i den en minut senare, kan jag bli smittad då? Hur länge hålls alltså virusdropparna i luften förrän de landar på hissgolvet?

Om restauranggästerna vid bordet 2,5 m bort sitter och hostar, kan jag bli smittad då? Hur långt kan alltså virusdropparna förflytta sig förrän de landar på restaurangens golv?
    Precis - ur ett sånt perspektiv skulle smittspårning kunna ge oss betydligt bättre kunskaper om hur viruset verkligen smittar.
  • FuckGoggleAskMe

Ja, det finns ju lite studier på det, men inte tillräckligt ...
    I denna länk, som säkert kopierats här tidigare, står det om en studie om smittade på en restaurant, med en intressant bild på vilka gäster som smittats, och var de satt.

https://www.nytimes.com/2020/04/20/health/airflow-coronavirus-restaurants.html
  • AndreaBD

Precis, Padirac föreslog ju att vi kan enas om att det finns droppsmitta, aerosolsmitta och luftburen smitta (och att det här kan vara aerolsolsmitta). 

Jag tror att det finns stor risk att man kan bli smittad den vägen. Dock är jag inte säker på om en hostande person räcker. Det beror även lite på hur stor hissen är och hur länge luften är kvar där. Exakt hur långt och hur länge - det är ju svårt att veta med ett nytt virus. Det är ju först nu som man kan forska lite, men jag kan tänka mig att det är svårt. I många fall kan det ju vara svårt att veta vem exakt som har smittat en person. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-08-15 14:54:56 följande:
    Här finns faktiskt en förklaring till vad som skiljer virus som sprids med droppsmitta och virus som sprids med luften.

Det är som ingen kanske blir förvånad över virusets ytterhölje

www.pureeffectsweden.com/sv/2020/04/vad-ar-skillnaden-mellan-virus-och-mikroorganismer/

"Virus kan vara mycket motståndskraftiga ? i synnerhet de nakna virus som omger sig med vad som liknar kraftiga skyddsplåtar av upprepade, geometriska enheter. Ikosaeder är en vanlig virusform. Denna typ av yttre egenskaper ger virus förmågan att vara luftburna och mycket smittsamma (mässling) eller motstå handsprit (vinterkräksjukan).

Höljevirus omges av ett yttre lipidlager som till stor del består av fett. Dessa virus har avknoppats från sin värdcell och vid det tillfället tillägnat sig en bit av dess cellmembran. Men då ett virus omger sig med livets egenskaper blir det också mycket mer känsligt. Ett höljevirus sprids främst genom droppsmitta och kan inte överleva länge utanför kroppen."

Och en liten parentes , lyssnade på språket i P1 nyligen där de sa att formen dom istället för de/dem är en äldre mer ursprunglig form som lever kvar i finlandssvenska och talspråk.

Tror det var den här sverigesradio.se/avsnitt/1502087

Åter till coronaviruset.. det har ett lipidhölje.. det är alltså.. ja inte anpassat för att vara luftburet utan kräver en värd.. pekar helt och hållet på droppsmitta per definition
    Intressant. Men hur kommer det sig att övriga corona-virus är luftburna? Har de inget hölje? De står ju på listan som PJ länkade till. 
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-08-15 16:02:30 följande:
    Intressant. Men hur kommer det sig att övriga corona-virus är luftburna? Har de inget hölje? De står ju på listan som PJ länkade till. 
    Verkligen en bra fråga.

Andra källor säger att vanliga corona förkylningsvirus sprids med droppar, aerosoler eller kontakt med smittade saker och sedan sina egna slemhinnor.

Så att listan innehåller coronavirus som luftburen smitta förvånar mig med tanke på höljet och det som förklarats i länken jag gav tidigare.   Detta går att gräva mer i.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-08-15 14:31:14 följande:
    Med hänsyn tagen till din kunskap som du kanske fått i skolan eller som du tillägnat dig genom din vetgirighet och som gör att du tycker dig kunna benämna Arbetsmiljöverkets faktatext som "lekmannatext" så är det inte så alldeles få som du önskar göra gällande. 

www.atzlabs.com/pdf/Airborne-microbe-list.pdf
    COVID-19 är inte klassad som en luftburen patogen.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin