Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Nu inför Danmark krav på munskydd i kollektivtrafiken. Sverige väntar fortfarande. Eftersom vi är ett av de väldigt få länderna (hej, Vitryssland!) som valde ideologisk krishantering istället för vetenskaplig, så har vi inget annat val nu än att envisas in i det sista.
Dock gäller det att vara tydlig: att plocka poäng hos tokhögern världen över är INTE Sveriges strategi - utan en bieffekt av den.
Det har jag sagt många ggr, men eftersom du är fast i en teknisk term du inte ens förstår på.
Så gör vi det enkelt för oss och säger fakta som att COVID-19 är inte klassad som en luftburen patogen.
För var gång du tveksamt lyfter luftburen med COVID-19, så inser vi alla att du inte pratar om luftburna patogener och hur de sprids rent tekniskt och enligt gällande terminologi för avgöra hur ett patogen sprids.
Det enda du gör är semantik, och det är ändrar aldrig de fasta punkterna för terminologin för patogener och hur de sprids.
COVID-19 är inte klassad som en luftburen patogen.
Jag sagt det många många ggr detta att COVIDS.19 är inte klassad som en luftburen patogen.
Så rätt udda påstående av h*n, men förstår diskussionen börjar bli jobbig för h*n och att h*n vill prata om annat istället, i hopp att rädda ansiktet.
Ett sådant test skulle kanske täppa till den kunskapsluckan med ett praktiskt exempel, och sen får man forska i om det faktiskt hade en effekt och vilken effekt man tror det har som i en ökad eller minskad smittspridning.
Men stora frågan är kommer någon ens våga starta ett sådant projekt, mitt svar är nog nej, det sker nog inte.
Min erfarenhet är som din, fast än man inte tittar på munskyddsanvändarna mycket, så inser man oftast inom minuten att de inte kan använda masken Ö V E R H U V U D T A G E T.
Jag finner faktiskt rätt udda att man sätter sig på ett munskydd utan att förstå varför om nått.
jag tror munskyddsanvändare tänker har jag munskydd på, så kan jag sluta vara vaksam och ens tänka att det finns en chans att jag kan bli smittad ändå.
Och en risk som är stor även med rätt använd mask som man förstår forskningen, speciellt vid längre användande.
Har Peru munskyddstvång eftersom du kallar det så :D
Och de haft en okontrollerad spridning av viruset även med mask?
Jag pratar om två delar, en om luftburna smittor, som då är TBC och mässlingen luftburna patogener(och ett gäng till)
Och den andra delen är att COVID-19 inte ens är klassad som en luftburen smitta.
Så vad är det du vill ha sagt?
Ja, COVID-19 som inte ens är klassad som en luftburen patogen, det är den vi pratar om som ämne här.
Men för att beskriva luftburna patogener, så ger man exempel på sådana.
Ärligt talat så vet jag inte ens vad pope inbillar sig skriva, då det ser ut som att prata om nått annat igen.
Det enda jag sade där var att berätta vad som var luftburen, och att COVID-19 är inte klassad som en luftburen patogen.
Lite samma som det finns vattenburna patogener också, med deras semantik så är även vattenburna patogener luftburna, då man kan kasta dom genom luften.
Men de som sysslar med detta håller inte på med dessa vaga semantiska övningarna när de arbetar.
Så när någon i deras arbete säger att denna patogen är luftburen, så vet man exakt vad man pratar om, och ingen semantik kan ändra på betydelsen.
Förutom här, där man inbillar sig man kan omdefiniera saker man fastställt för säkerligen hundratals år sedan.
Och ärligt talat fattar jag inte heller poängen med säga fel varje gång om COVID-19 och antyda det skulle vara annat än en droppsmitta.
Vad är det som driver folk att upprepa samma fel om och om igen, och samtidigt vara medveten om det fel de säger.
Udda faktiskt, och därför jag lyfter ofta att det är troligtvis en politisk agenda som gör att de inte kan ta in fakta och dess termologisk för vara exakt.
Semantiken gör att ingen av dessa vet någon skillnad mellan vatten, luft eller droppsmittor.
Experterna vet exakt vad man pratar om inom området smittosamma patogener och när man nämner vatten, luft och droppsmittor.
Och när man pratar om droppsmittor i luft, så pratar man aldrig om hur luftpatogener smittar.
Danskarna har säkert inspirerats av Perus framgångrika metot att sprida smittan så snabbt som möjligt gemom obligatoriskt munskydd för alla.
Själv tror jag mer på Sveriges hållbara strategi, vem vet dessutom hur länge immuniteten består efter at man smittats.
Nej, flockimmunitet genom munskyddsspridning- det tycker jag inte Sverige ska stasa på. Vi bör hålla fast vid den strategi som varit vår genom hela krisen, i synnerhet nu när smittan i Sverige tonar bort ska vi undvika smittspridning i form av munskydd.
Därmed inte sagt att den som vill spöka ut sig ska hindras, trots allt är det så försvinnande få som spökar ut sig här i Sverige att de förmodligen är försumbara ur ett smittspridningtsperspektiv.
Rätt väntat med den ökade närvaro i samhälle och folksamlingar.
Verkar som Skåne har slappat av efter varit duktiga med socialdistansering.(man kanske borde skicka ett mail och göra forskning med Skåne och munskydd, så får vi se vilken effekt det har där, blir det som på andra ställen så ser man ingen skillnad)
Och mer kommer slappa av och få en högre smittspridning igen, jag kan tänka vi kommer få se detta i flera cykler.
Och detta är helt väntat, då vi sett samma i resten av världen.
COVID-19 kommer troligtvis pågå till 2022, visst finns det saker som kan stoppa en så lång smitta.
Men i sig är det mycken troligt att det pågår tills dess, längre är jag mer tveksam till och denna omfattning.
Nu inför Danmark krav på munskydd i kollektivtrafiken. Sverige väntar fortfarande. Eftersom vi är ett av de väldigt få länderna (hej, Vitryssland!) som valde ideologisk krishantering istället för vetenskaplig, så har vi inget annat val nu än att envisas in i det sista.
Dock gäller det att vara tydlig: att plocka poäng hos tokhögern världen över är INTE Sveriges strategi - utan en bieffekt av den.