• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (.)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-18 00:38:37 följande:
    www.ox.ac.uk/news/2020-07-08-oxford-covid-19-...

Och en studie till
    Det är fortfarande mest prat och inga bevis. Till exempel sägs i en artikel att tre veckor efter att masker börjat bäras en stad hade spridningen av viruset minskat med två procentenheter. Hur skulle man se på minskningen i Sverige de senaste veckorna? Helt utan mask.
    Jag orkar inte gå igenom alla artiklar i detalj, men kort sagt finns inget riktigt bevis (randomiserad kontrollerad studie) för att mask faktiskt minskar smittspridning. Däremot finns en väldigt massa antaganden och tyckanden, som eventuellt kan vara helt sanna, men bevis har inte lags fram.

Min poäng är att man bör läsa även vetenskapliga artiklar kritiskt, och fundera över vad som egentligen är fakta och hur studiens upplägg varit. Många artiklar citerar varandra, och har ursprung i data som inte egentligen kontrollerats eller kan anses vara helt säkra data.
    Som sagt, det kan hända att de har rätt i att mask + social distans + handtvätt + inte pilla i ansiktet kan skydda mer än bara social distans + handtvätt + inte pilla i ansiktet, men det är ännu inte vetenskapligt bevisat.

• Dr Nail
    Anonym (.) skrev 2020-07-18 03:03:29 följande:

Det är fortfarande mest prat och inga bevis. Till exempel sägs i en artikel att tre veckor efter att masker börjat bäras en stad hade spridningen av viruset minskat med två procentenheter. Hur skulle man se på minskningen i Sverige de senaste veckorna? Helt utan mask.

Jag orkar inte gå igenom alla artiklar i detalj, men kort sagt finns inget riktigt bevis (randomiserad kontrollerad studie) för att mask faktiskt minskar smittspridning. Däremot finns en väldigt massa antaganden och tyckanden, som eventuellt kan vara helt sanna, men bevis har inte lags fram.

Min poäng är att man bör läsa även vetenskapliga artiklar kritiskt, och fundera över vad som egentligen är fakta och hur studiens upplägg varit. Många artiklar citerar varandra, och har ursprung i data som inte egentligen kontrollerats eller kan anses vara helt säkra data.

Som sagt, det kan hända att de har rätt i att mask + social distans + handtvätt + inte pilla i ansiktet kan skydda mer än bara social distans + handtvätt + inte pilla i ansiktet, men det är ännu inte vetenskapligt bevisat.

Ahahhahahahha ^^

Vi behöver bevis som är säkrare än att jorden kretsar runt solen innan vi kan acceptera några som helst riskminimeringsåtgärder som skulle kunna rädda liv i en kris :D

Om Sverige hamnar i krig: "finns inte tillräckligt med bevis för att hjälmar skyddar soldater från att bli dödade".

Själv har jag också delat en rad andra studier kring masker och skulle kunna göra det igen, men tänker nog inte göra det. Istället, en artikel om attityder i förändring:

www.bbc.com/news/world-53394525

Förändringen märks faktiskt även här redan nu (inte minst inom vården, som sagt), men naturligtvis inte på grund av myndigheternas linje utan snarare trots den.
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-07-17 09:22:39 följande:

Finns det olika inriktningar inom pangdemismen?

Jag får iallafall den uppfattningen. En stor del verkar sätta sitt hopp till flockimmunitet via vaccin, medan andra mer tycks uppskatta isolering och upprepade lockdowner, i evighet amen - åter andra tycks egentligen inte ha någon annan uppfattning än att Tegnell är dum och elak och regeringen handlingsförlamad.

Men de flesta pangdemister lär väl sätta sitt hopp till flockimmunitet, det tycks åtminstone vara den uttalade strategin om man ser till alla satsningar på vaccinmöjligheten.

Man får hoppas att det inte dröjer 10 år innan man fått fram ett effektivt vaccin som inte har alltför besvärliga biverkningar. Vaccinet man tog fram mot förra sarsviruset visade sig ju t ex ha samma skenande effekt som sarscov2 har på immunförsvaret för de som drabbas allra hårdast.

Finns det olika inriktningar inom covidnationalismen också?

Jag har märkt tre. "Bara en förkylning breh", "om två år, då jävlar, breh" och "tatuera in Tegnell för han verkar trevlig breh".
  • Anonym (ABC)
    Dr Nail skrev 2020-07-18 09:19:40 följande:

Ahahhahahahha ^^

Vi behöver bevis som är säkrare än att jorden kretsar runt solen innan vi kan acceptera några som helst riskminimeringsåtgärder som skulle kunna rädda liv i en kris :D

Om Sverige hamnar i krig: "finns inte tillräckligt med bevis för att hjälmar skyddar soldater från att bli dödade".

Själv har jag också delat en rad andra studier kring masker och skulle kunna göra det igen, men tänker nog inte göra det. Istället, en artikel om attityder i förändring:

Förändringen märks faktiskt även här redan nu (inte minst inom vården, som sagt), men naturligtvis inte på grund av myndigheternas linje utan snarare trots den.

Svenska myndigheter verkar inte rekommendera munskydd ens för personal inom åldringsvården. Det enda man kan hitta om munskydd är följande:

www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/stod-till-personal-inom-socialtjansten/

Personligskyddsutrustning är den utrustning arbetstagare har på sig för sin egen säkerhet. Det finns olika typer av skyddsutrustning. Vid skydd mot smitta kan det exempelvis handla om skyddsglasögon, visir, skyddsrock, munskydd och andningsskydd. Skyddsåtgärder, som den personliga skyddsutrustningen, ska utgå från den bedömda risken i aktuell vård- och omsorgssituation.

Personalen behöver alltså inte använda munskydd för att skydda klienterna. Trots att Folkhälsomyndigheten i sina formuleringar medger att det finns en liten risk för smittsam personal.

www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/r/rekommendationer-for-handlaggning/

Smittsamheten vid covid-19 är sannolikt störst i anslutning till insjuknandet och i början av sjukdomsförloppet, även om man bara får knappt märkbara (eller inga) symtom. Virusnivåerna korrelerar inte till graden av symtom. Smitta har i undantagsfall visats kunna förekomma innan första symtom.

I Finland tar man inga risker alls:

thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/sjukdomar-och-bekampning/sjukdomar-och-sjukdomsalstrare-a-o/coronaviruset-covid-19/bekampning-av-coronavirussmitta-inom-hemservicen

Använd ett kirurgiskt mun- och nässkydd eller en visir som täcker ansiktet för att skydda klienterna i nära kontakt. Om det inte finns sådana, använd en tygmask som kan tvättas eller som är avsedd för engångsbruk. Rengöringsanvisningar för visiret finns i lådans högra kant.

* Ansiktsmask i tyg används endast en gång. Den ska tvättas i ett 90-graders tvättprogram eller förstöras efter användning.

* Om masken tvättas i en temperatur under 90 grader, ska förtvätt med desinficerande tvättmedel användas.  Ytterligare information finns på

* Arbetshälsoinstitutets webbplats
  • Anonym (.)
    Dr Nail skrev 2020-07-18 09:19:40 följande:
    Ahahhahahahha ^^

Det var inte vad jag skrev. Jag skrev att bevis inte finns - inte att vi måste ha bevis för att använda munskydd.
    Det kan mycket väl räcka med att vi tror det är bra. Du får använda munskydd när du vill, men skriv inte att det är visat att det hjälper. Det handlar om att "studier tyder på att det skulle minska smittspridningen, men i hur stor grad det skulle bidra kan vi inte svara på. Andra åtgärder kan troligen minska smitta lika mycket eller mer, men när det inte är möjligt att tex distansera sig socialt kan munskydd av rätt kvalitet som handhas på rätt sätt troligen minska risken att sprida smitta vidare, om man skulle vara nyligen insjuknad och asymtomatisk."
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (.) skrev 2020-07-18 10:17:04 följande:
    Det var inte vad jag skrev. Jag skrev att bevis inte finns - inte att vi måste ha bevis för att använda munskydd.
    Det kan mycket väl räcka med att vi tror det är bra. Du får använda munskydd när du vill, men skriv inte att det är visat att det hjälper. Det handlar om att "studier tyder på att det skulle minska smittspridningen, men i hur stor grad det skulle bidra kan vi inte svara på. Andra åtgärder kan troligen minska smitta lika mycket eller mer, men när det inte är möjligt att tex distansera sig socialt kan munskydd av rätt kvalitet som handhas på rätt sätt troligen minska risken att sprida smitta vidare, om man skulle vara nyligen insjuknad och asymtomatisk."
    Påminner mig om doktor Semmelweis, som på mitten av 1800-talet genom studier och försök upptäckte att dödligheten på förlossningsavdelningen gick ner drastiskt om läkare och sköterskor noga tvättade och desinfekterade händerna innan de gick in på avdelningen. Men det fanns ju inga vetenskapliga bevis då än på varför det fanns ett samband, så han blev hånad trots att dödsfallen minskade betydligt, utskrattad ända tills bakterier blev upptäckta. 
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-07-18 09:29:57 följande:
    Finns det olika inriktningar inom covidnationalismen också?

Jag har märkt tre. "Bara en förkylning breh", "om två år, då jävlar, breh" och "tatuera in Tegnell för han verkar trevlig breh".
    Det är väl egentligen du bättre lämpad att svara på än jag, men visst kan jag försöka svara.

Ja, det verkar vara så att man kan vara kritisk till Sveriges smittskyddsstrategi och uppleva att vi med lättfattliga metoder som lockdown och munskyddsanvändning hade kunnat begränsa/utrota smittan men att regeringen har varit handlingsförlamad och gömt sig bakom en myndighet som på grund av rigid prestige inte kunnat anpassa sitt förhållningssätt till covid-19 till de rön som presenterats av forskare utanför FHM. Det blev en lång mening utan slut, det verkar som man kan anse ovanstående utan att nödvändigtvis i övrigt vara nationalist av den sort som i övrigt är så aktiv på sociala medier - men jag tror att det underlättar om man också anser att vi män lider av feminismens förtryck i Sverige, att det pågår ett folkutbyte via invandring där svensken är utrotningshotad, att man genomskådat klimatbluffen och globalismens agenda, etcetera.

Det är inte särskilt ansträngande att ta sig en titt på den kontext som den nationalistiska pangdemismen frodas i - det finns en mängd nationalistiska forum där tankarna om Sveriges misslyckande med pandemin varvas med bilden av ett Bullerby-Sverige som skövlats av diverse svenskfientliga element.

Tråden jag länkar till nedan som utgår från den högerextremistiska föreställningen om godhetsknarkande är ett bättre exempel på hur "sverigevänner" sätter in pandemin i ett politiskt sammanhang än den här tråden.

https://www.familjeliv.se/forum/thread/80476745-har-5000-doda-i-corona-fatt-er-att-sluta-stodja-regeringen

E
    tt kortare svar på din fråga är - ja, jag är övertygad om att man kan vara kritiker  och tillhöra munskydds och lockdown-fronten utan att vara nationalist/sverigevän. Flera personer i den här tråden har ju försäkrat att de inte är nationalister, somliga är ju till och med trovärdiga.
  • Dr Nail
    FDFMGA skrev 2020-07-17 09:22:39 följande:

Finns det olika inriktningar inom pangdemismen?

Jag får iallafall den uppfattningen. En stor del verkar sätta sitt hopp till flockimmunitet via vaccin, medan andra mer tycks uppskatta isolering och upprepade lockdowner, i evighet amen - åter andra tycks egentligen inte ha någon annan uppfattning än att Tegnell är dum och elak och regeringen handlingsförlamad.

Men de flesta pangdemister lär väl sätta sitt hopp till flockimmunitet, det tycks åtminstone vara den uttalade strategin om man ser till alla satsningar på vaccinmöjligheten.

Man får hoppas att det inte dröjer 10 år innan man fått fram ett effektivt vaccin som inte har alltför besvärliga biverkningar. Vaccinet man tog fram mot förra sarsviruset visade sig ju t ex ha samma skenande effekt som sarscov2 har på immunförsvaret för de som drabbas allra hårdast.

Men visst, de flesta hoppas väl på ett vaccin? Där kan vi enas. Sen att en läkare under tiden rekommenderar flockimmunitet via att låta 100% av befolkningen smittas naturligt, det är en annan femma.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-18 10:52:25 följande:
    Påminner mig om doktor Semmelweis, som på mitten av 1800-talet genom studier och försök upptäckte att dödligheten på förlossningsavdelningen gick ner drastiskt om läkare och sköterskor noga tvättade och desinfekterade händerna innan de gick in på avdelningen. Men det fanns ju inga vetenskapliga bevis då än på varför det fanns ett samband, så han blev hånad trots att dödsfallen minskade betydligt, utskrattad ända tills bakterier blev upptäckta. 
    Bra liknelse.

Tvätta händerna håll avstånd - kontra ta på munskyddetGlad
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin